یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۹
۰ نفر

جشنواره طلای سرخ شهرستان قائنات به‌عنوان یکی از رویدادهای تأثیرگذار خراسان‌جنوبی در جذب گردشگران داخلی و خارجی در فهرست رویدادهای ملی کشور به ثبت رسید.

زعفران

به گزارش همشهری آنلاین، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی با تأیید این خبر به همشهری گفت: «زعفران یکی از 3محصول راهبردی در خراسان جنوبی محسوب می‌شود. بحث کاشت زعفران باکیفیت قدمت زیادی دارد و زعفران باکیفیت دنیا را در خراسان‌جنوبی می‌توان پیدا کرد. البته از نظر میزان تولید تربت‌حیدریه در استان خراسان‌رضوی سهم بیشتری را ایفا می‌کند، ولی قائنات که بخشی از شهرستان بیرجند در خراسان‌جنوبی محسوب می‌شود، سال‌هاست جشنواره طلای سرخ (زعفران) را برگزار می‌کند.»

هادی شاهوردی با اشاره به اینکه جشنواره طلای سرخ هر سال در سطح استانی در قائنات برگزار می‌شود، گفت: «آشنایی با فرآوری، بسته‌بندی و همچنین کاربردهای دارویی گیاه زعفران از اهداف ثبت جشنواره بود و در کنار آن با توجه به اینکه شهرستان قائنات خاستگاه زعفران است به همین دلیل این شهرستان باید به‌عنوان پایتخت زعفران ایران به همگان معرفی شود.»

در عین حال، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی از استقبال تورهای خارجی از جشنواره طلای سرخ خبر داد و یادآور شد: «برگزاری جشنواره طلای سرخ موجب شده است یک‌سری از تورهای خارجی خود را به این جشنواره برسانند. پاییز فصل برداشت زعفران است و جشنواره نیز در این زمان برگزار می‌شود و علاوه بر استان‌های دیگر، از خارج کشور نیز در این جشنواره حضور پیدا می‌کنند.»

به‌گفته هادی شاهوردی، جشنواره طلای سرخ قائنات ثبت استانی شده است. او گفت: «در تلاش هستیم بعد از برگزاری چند جشنواره دیگر به ثبت ملی هم برسد، زیرا جشنواره طلای سرخ جزو رویدادهای مهم کشوری محسوب می‌شود و ظرفیت ثبت کشوری را دارد.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی گفت: «با توجه به اهمیت معرفی محصول راهبردی زعفران در استان در شاخه گردشگری کشاورزی و علاقه گردشگران به آشنایی با مراحل کاشت، داشت و برداشت آن و کیفیت زعفران قائنات به‌عنوان محصولی با استانداردهای بالا برای عرضه در کشور و صادرات، کمیته ثبت رویدادهای گردشگری استان ثبت جشنواره طلای سرخ را در اولویت برنامه‌های ثبتی رویدادهای گردشگری استان قرار داد. بدین‌ترتیب، در فهرست رویدادهای گردشگری جمهوری اسلامی ایران با شماره ۲۰۲۰۹۳۶۰ به ثبت رسید.»

کد خبر 789043
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان جنوبی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha