وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه توافق ایران و عراق برای خلع سلاح و اخراج تروریست‌ها از اقلیم کردستان تمدید نمی‌شود، گفت: وضعیت اجرای توافق با عراق را در دقیقه ۹۰ ارزیابی کرده و بر اساس آن تصمیم گیری‌ می‌کنیم.

محمد رضا آشتیانی - وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

به گزارش همشهری آنلاین، امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به توافق ایران و عراق برای خلع سلاح و اخراج تروریست‌ها از اقلیم کردستان، گفت: ما هیچ تمدیدی نداریم، در موقع خود براساس توافقی که کردیم اقدام خواهیم کرد.

وزیر دفاع در گفتگو با روزنامه ایران درخصوص اقدامات صورت گرفته از طرف عراق اظهار داشت: برخی کارها انجام شده است، ما در دقیقه ۹۰ ارزیابی می‌کنیم و براساس این ارزیابی تصمیم می‌گیریم.

این در حالی است که روز دوشنبه ۲۲ شهریورماه همزمان با اعزام یگان‌ها زرهی، توپخانه، موشکی پهپادی و بالگردی نیروی زمینی سپاه به مرزهای شمالغرب کشور، یک منبع آگاه در گفتگو با تسنیم از آغاز روند خلع سلاح و جمع کردن مقر تروریست‌ها از اقلیم کردستان عراق خبر داده و گفته بود قرار است با برچیده شدن مقر گروهک‌ها، آنها به یک اردوگاه در عمق خاک اقلیم منتقل شوند.

سردار عباس نیلفروشان معاون عملیات سپاه نیز پیش از این در گفتگو با تسنیم اعلام کرده بود: ما پس از مذاکرات پی‌درپی نهایتاً با دولت مرکزی عراق و اقلیم توافق‌نامه‌ای امضا کردیم که پایان مدت اجرای آن از لحاظ زمان‌بندی و موارد توافق‌شده ۲۸ شهریورماه است. ما به تمام مفاد توافق‌نامه نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر پایبند هستیم. انتظار داریم در مدت یادشده همان‌طور که جمهوری اسلامی ایران به عهد خود وفا کرده است طرف مقابل نیز به توافق‌نامه عمل کند، در غیر این صورت وضعیت ما به حالت قبل بازمی‌گردد و ما ناچار هستیم از منافع ملت ایران پاسداری کنیم.

۱۹ شهریور بافل طالبانی رئیس حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق در چارچوب گفت‌وگوهای مثبت و همکاری‌های دوجانبه بین ایران و اقلیم کردستان عراق در سفر به تهران دیدارهایی با وزیر امور خارجه و رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان انجام داد.

۲۲ شهریور نیز وزیر امور خارجه عراق در سفر به تهران با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و درباره اجرای توافقنامه ایران و دولت عراق بر سر موضوع حضور گروهک‌های تجزیه‌طلب در اقلیم شمال عراق گفتگو کرد و از انتقال گروهک‌های به اردوگاه سازمان ملل خبر داد.

رئیس جمهور در دیدار با وزیر خارجه عراق با بیان اینکه حضور گروهک‌های تروریستی در مرز مشترک یا درون خاک عراق، به هیچ وجه از سوی ایران قابل تحمل نیست، بر لزوم اجرای کامل توافقات مربوطه تاکید کرد.

حالا تنها دو روز به موعد پایان اولتیماتوم ایران باقی‌مانده و ۲۸ شهریورماه این مدت پایان می‌یابد و موضع گیری‌های فرماندهان نیروهای مسلح نشان می‌دهد در صورتیکه برخی گروهک‌های تروریستی از اجرای این توافق‌نامه خودداری کنند، می‌بایست خود را برای اجرای نقشه دوم از سوی ایران آماده کنند.

کد خبر 788972
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha