شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۲
۰ نفر

گاندوها را در ایران فقط در استان سیستان و بلوچستان می‌شود دید؛ نزدیکی‌های چابهار و راسک و نیکشهر و سراوان. شاید اسمش به گوشتان خورده باشد، تمساح پوزه‌کوتاه تالابی یا به زبان بلوچی گاندو سال‌هاست در این منطقه زندگی می‌کند و با روستانشینان این مناطق اخت شده است.

گاندو

به گزارش همشهری آنلاین: گاندوها را در ایران فقط در استان سیستان و بلوچستان می‌شود دید؛ نزدیکی‌های چابهار و راسک و نیکشهر و سراوان. شاید اسمش به گوشتان خورده باشد، تمساح پوزه‌کوتاه تالابی یا به زبان بلوچی گاندو سال‌هاست در این منطقه زندگی می‌کند و با روستانشینان این مناطق اخت شده است و مردم هم با این تمساح همزیستی مسالمت‌آمیزی دارند و به‌نوعی در کنار هم زندگی می‌کنند.

گاندو که تا چند سال پیش در معرض انقراض قرار داشت، حالا در مناطق حفاظت‌شده توسط سازمان محیط‌زیست زندگی می‌کند و با اینکه جانوری بسیار خجالتی، محتاط و ترسو است، اما اگر گذرتان به جنوب ایران و استان سیستان و بلوچستان بیفتد، می‌توانید در محدوده سواحل مکران بعضی از این تمساح‌ها را ببینید که برای غذاخوردن از آب بیرون آمده‌اند.

محدوده حفاظت‌شده گاندو بیش از ۴۶۵‌هزار هکتار است و بنا به سرشماری‌های محیط‌زیست، در حدود ۵۰۰‌تمساح گاندو در این محدوده وجود دارد و با اینکه گاندوها در محدوده‌های حفاظت‌شده زندگی می‌کنند، اما گاهی پیش می‌آید که گاندوهای کوچک‌تر به‌دلیل نزدیکی زیستگاهشان به زمین‌های کشاورزی، به داخل چاه کشاورزی سقوط کنند. در چند روز گذشته هم اگر فضای مجازی را دنبال کرده باشید، حتما این خبر را خوانده‌اید که یکی از این گاندوها در روستای کهنانی‌کش بلوچستان، در چاه آب کشاورزی اهالی روستا برای چند روز گیر افتاده بود و امیدی به زنده‌ماندنش نبود، اما به کمک اهالی روستا، بعد از یک هفته گاندو زنده از چاه خارج و به زیستگاهش برگردانده شده.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید گاندوها یکی از دلایل سفر گردشگران به سیستان و بلوچستان هستند و به‌عنوان تنها گونه حاضر از راسته تمساح‌ها در ایران و بزرگ‌ترین خزنده در ایران محسوب می‌شوند و لازم است که سازمان محیط‌زیست فکری به حال گاندوهای کوچک و رفت‌وآمدشان به زمین‌های کشاورزی بکند تا این اتفاق هر سال تکرار نشود.
 

کد خبر 788721

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha