وزیر امور خارجه عراق پیش از ظهر امروز در محل وزارت امور خارجه مورد استقبال همتای ایرانی خود قرار گرفت.

فواد حسین و امیر عبداللهیان

به گزارش همشهری آنلاین ، فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق که به منظور دیدار و گفت‌وگو با همتای ایرانی به تهران سفر کرده، پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) ۲۲ شهریور ماه در محل وزارت امور خارجه مورد استقبال رسمی حسین امیرعبداللهیان قرار گرفت.

وزرای خارجه پس از آن بر سر یک میز به گفت‌وگو نشستند و قرار است در نشست خبری مشترک به تشریح رایزنی‌های انجام شده بپردازند.

این نخستین سفر دوجانبه فؤاد حسین به تهران در سال جاری شمسی (۱۴۰۲) است. او در سفر «عبداللطیف رشید» رئیس جمهور عراق به تهران در اردیبهشت سال جاری وی را همراهی می‌کرد. سفر جاری فؤاد حسین به تهران چهارمین سفر رسمی دوجانبه او در دولت سیزدهم است. 

وزرای خارجه تیر ماه سالجاری در باکو و در حاشیه نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد با یکدیگر دیدار کرده بودند. 

وزیر خارجه عراق دوم دی ماه ۱۴۰۰ برای نخستین بار در دولت سیزدهم به تهران سفر کرد. وی برای دومین بار نیز ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ به تهران آمد و حدود پنج ماه بعد هم در هفتم شهریور ۱۴۰۱ برای سومین بار به تهران سفر کرد.

امیرعبداللهیان نیز تاکنون دو بار به بغداد سفر کرده است. نخستین بار ششم شهریور ۱۴۰۰ و برای شرکت در نشست بغداد یک و دومین بار هم در اسفند ۱۴۰۱ در سفر رسمی دوجانبه.

«فؤاد حسین» وزیر امور خارجه روز سه‌شنبه ۲۱ شهریور ماه در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای اتریشی در بغداد خبر داد که روز چهارشنبه عازم تهران خواهد شد و گفت: «قانون اساسی عراق اجازه نمی‌دهد هیچ طرفی از خاک این کشور برای حمله به کشورهای همسایه استفاده کند. تدابیر لازم را برای دور کردن گروه‌های مخالف (گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب) از مرزهای عراق و ایران اتخاذ کرده‌ایم. عراق به توافق امنیتی امضا شده با ایران پایبند است».

براساس توافقنامه امنیتی ایران و عراق که در اسفند ۱۴۰۱ در بغداد به امضا رسید، موعد اخراج گروهک‌های تروریستی از اقلیم کردستان عراق  ۲۸ شهریور ماه به پایان می‌رسد. آنگونه که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از این به آن اشاره کرد، دولت عراق متعهد شده است تا ۲۸ شهریور جاری، گروه‌های تروریستی مسلح تجزیه طلب در خاک عراق و در منطقه اقلیم کردستان را خلع سلاح کند. براساس این توافق پادگان‌های نظامی ایجاد شده تخلیه و تعطیل و این گروه‌ها به اردوگاه‌هایی که دولت عراق در نظر گرفته منتقل شوند. 

روز دوشنبه ۲۰ شهریور ماه نیز «بافل طالبانی» رئیس حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق در سفرش به تهران، با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. امیرعبداللهیان در این دیدار حضور تروریست‌ها در اقلیم کردستان عراق و تحرکات آنها علیه امنیت ایران را در تعارض با قانون اساسی عراق و مناسبات دوستانه فیمابین خواند و با بیان اینکه هیچ طرفی نباید به امنیت همسایگان عراق آسیب برساند، بر تسریع در اجرای توافقنامه امنیتی دو کشور تأکید کرد. طالبانی هم در این دیدار با اشاره به تحولات اقلیم کردستان و تقویت روابط این منطقه با دولت مرکزی عراق، به اقدامات حزب متبوعش در افزایش امنیت در مرزهای اقلیم کردستان اشاره و تاکید کرد: عراق اجازه نخواهد داد از اراضی این کشور آسیبی به کشورهای منطقه به ویژه جمهوری اسلامی ایران وارد شود.

سفر طالبانی و ارتباط آن با اجرای این توافقنامه و احتمال تمدید این مهلت سؤالی بود که روز دوشنبه ۲۰ شهریور ماه در نشست هفتگی ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه مورد پرسش قرار گرفت و وی در این باره گفت که این سفر ارتباطی با چانه زنی برای تمدید مهلت اعلام شده درباره خارج کردن تروریست‌ها از اقلیم کردستان عراق ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیش از این هم تصریح کرده بود: براساس اطلاعات ما دولت عراق مفاد این تفاهم را برای اجرا به مقامات اقلیم کردستان ابلاغ کرده است و منتظریم این توافق اجرایی شود. موعد ۲۸ شهریور ماه، به هیچ وجه تمدید نخواهد شد. دیدگاه‌های خود را به دولت عراق اعلام کردیم و مقامات اقلیم کردستان به دیدگاه‌های ما در این خصوص اشراف دارند و در گفت‌وگوهای مختلف این موضوع به مقامات عراق و اقلیم منتقل شده است. نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق از دیدگاه‌های ایران اطلاع دارد. نماینده کمیسیاری عالی پناهندگان در عراق هم در جریان دیدگاه‌های ایران است.

کد خبر 788292
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha