همشهری آنلاین: فرمانده ارشد ارتش آمریکا در عراق گفت: فعالیت‌های القاعده در دو شهر ناآرام عراق ممکن است خروج نیروهای آمریکایی از این کشور را به تعویق اندازد و مهلت 30 ژوئن تغییر کند

به گزارش ایسنا، ژنرال ری اودیرنو پس از عهده‌دار شدن سمت فرماندهی نظامیان آمریکایی در عراق، در اولین مصاحبه خود با روزنامه تایمز، گفت: ممکن است در سال آینده و در صورت لزوم به جای آنکه شاهد کاهش شمار سربازان در موصل و بعقوبه واقع در شمال عراق باشیم، تعداد نیروهای آمریکایی در این مناطق افزایش یابد.

در سپتامبر سال گذشته سمت فرماندهی ارتش آمریکا در عراق از ژنرال دیوید پترائوس به ژنرال ری اودیرنو واگذار شد.

اودیرنو افزود: پس از اتخاذ تصمیم نهایی، تحقیقات و ارزیابی‌های مشترک با ارتش عراق در روزهای آتی صورت خواهد گرفت.

قرار است تمامی سربازان خارجی تا پایان ماه ژوئن عراق را ترک کنند، اما هرگونه تاخیر در تاریخ اعلام شده به منزله مانعی برای باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکاست.

اوباما قول داده است که نیروهای نظامی آمریکا را تا اوت 2010 به طور کامل از عراق خارج کند.

ژنرال اودیرنو 54 ساله، هم چنین تاکید کرد که نگران تشدید درگیری‌های اعراب و کردها در شمال عراق است.

در شمال عراق بر سر مالکیت مناطق، میان اعراب و کردها اختلاف وجود دارد.

اودیرنو خاطر نشان ساخت که وی در مورد حملات چند روز اخیر القاعده به شیعیان نگران نیست، زیرا این حملات با توجه به همزمان بودن با روزهای مهمی نظیر سالگرد سقوط صدام صورت گرفته است و احتمال آغاز دور جدیدی از جنگ‌های میان فرقه‌ای وجود ندارد.

اودیرنو دارای تجربه طولانی مدت در عراق است. وی در آوریل سال 2003 وارد عراق شد و فرمانده تیپ دستگیری صدام بود. وی در سال 2007 معاون ژنرال پترائوس شد.

بر اساس توافقنامه امضا شده میان واشنگتن و بغداد، تمامی 140 هزار سرباز آمریکایی باید تا پایان سال 2011 از عراق خارج شوند.

ژنرال اودیرنو اظهار داشت، تاریک‌ترین مقطع زمانی حضور وی در عراق مربوط به فرماندهی عملیات‌های روزانه نظامی علیه شبه نظامیان در سال 2007 است.

اودیرنو عنوان داشت: من همیشه معتقد بودم که افزایش شمار نیروها در عراق جواب می‌دهد اما در آن مقطع زمانی نسبت به تحقق اهداف تردید داشتم.

وی اضافه کرد: دو منطقه‌ای که من در مورد آنها نگران هستم، موصل، بعقوبه و برخی از نواحی استان دیالی است و ارزیابی‌های لازم را در زمان مقتضی انجام خواهیم داد.

فرمانده نیروهای نظامی آمریکا در عراق گفت: در طول 12 ماه آتی شاهد کاهش چشمگیر هیچ یک از نیروها‌ در موصل و دیالی نخواهیم بود و شاید در صورت ادامه ناآرامی‌ها نیاز به تقویت نیروها در این مناطق باشد.

اودیرنو در خصوص کرکوک نیز که در آن درگیری‌های نژادی میان اکراد و اعراب وجود دارد گفت: در این مناطق باید با مذاکره از به راه افتادن درگیری‌های خشونت آمیز جلوگیری کرد.

کد خبر 78619

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز