چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۰
۰ نفر

گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از توافق با بانک مرکزی برای تعیین نرخ رسمی طلا و سکه در بورس کالا خبر داد.

به گزارش همشهری، در پی آغاز مبادلات آتی طلا و سکه از سال گذشته در بورس کالای ایران، مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار تهران با انجام مذاکراتی با بانک مرکزی خواستار عرضه طلا و سکه در بورس کالا شدند.

براساس توافق‌های اولیه قرار است با تشکیل یک کارگروه ویژه، چگونگی مبادله نقدی طلا و سکه در بورس کالا و تعیین نرخ رسمی توسط بورس مورد بررسی قرار گیرد.

پیش از این بانک مرکزی با عرضه سکه طلا در بورس کالا مخالفت کرده بود اما بعد از آنکه طهماسب مظاهری رئیس‌کل وقت بانک مرکزی دست از مخالفت برداشت و اعلام کرد که بانک مرکزی مخالفتی با عرضه سکه طلا در بورس کالا ندارد، زمینه عرضه این محصول مهم در بورس کالای ایران فراهم شد.

تا اینکه بالاخره در آذر ماه سال گذشته با انجام نخستین معامله روی یک شمش طلا برای نخستین بار سناریوی مبادلات آتی در ایران کلید خورد وبا آغاز معاملات آتی، درهای بورس کالا روی سرمایه‌گذاران کوچک نیز باز شد.

اما به‌دنبال آغاز مبادلات آتی سکه طلا از سال گذشته مسئولان بورس تهران در تازه‌ترین اقدام خود طرحی را آغاز کردند که درصورت اجرای آن، نرخ طلا و سکه به شکل واقعی و بر مبنای عرضه و تقاضا در بورس کالای ایران تعیین می‌شود.

بر مبنای گفته‌های علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، توافق اولیه در این زمینه انجام شده و امید می‌رود هرچه سریع‌تر این طرح در بورس کالای ایران اجرا شود.

صالح آبادی در این زمینه به همشهری گفت: مذاکرات اولیه با بانک مرکزی برای اجرای معاملات فیزیکی یا بخش نقدی این مبادلات انجام شده و درصورت نهایی شدن این مذاکرات، معاملات فیزیکی طلا به‌تدریج وارد بورس کالای ایران می‌شود. 

او افزود: درصورت انتقال مبادلات طلا و سکه به بورس کالا، بورس به مرجع رسمی تعیین قیمت طلا و سکه تبدیل می‌شود و این موضوع می‌تواند کمک مناسبی برای قیمت‌گذاری دقیق این کالا باشد.  رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بانک مرکزی نماینده‌ای را برای تشکیل یک کار گروه ویژه معرفی کرده است.

وی با بیان اینکه این کار به زمان زیادی نیاز ندارد، ابراز امیدواری کرد: درصورتی که همه مراحل به خوبی طی شود انتظار می‌رود امکان داد و ستد فیزیکی طلا و سکه در نیمه نخست سال در بورس مهیا شود.

نرم افزار کدال، کاملا  ایمن است

 رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به انتقاد همشهری مبنی بر اینکه نرم‌افزار کدال دارای مشکل امنیتی است گفت: هیچ نوع ریسک امنیتی این نرم‌افزار را تهدید نمی‌کند و همه مراحل ایمن بودن این نرم‌افزار آزمایش شده است.

او ادامه داد: بیشتر سهام شرکتی که این نرم‌افزار را طراحی و اجرا کرده است متعلق به سازمان بورس اوراق بهادار است ضمن اینکه تمامی اطلاعات و داده‌های اصلی نرم‌افزار کدال همگی در اختیار سازمان بورس و اوراق بهادار است.

او خاطر نشان کرد: همچنین اطلاعات اصلی برنامه و سیستم‌های پشتیبانی این نرم افزار نیز در اختیار سازمان بورس و اوراق بهادار است ضمن اینکه پشتیبانی اصلی از این شبکه از داخل سازمان انجام می‌شود.

صالح‌آبادی تاکید کرد: به غیر از همه این موارد مدارک و مستندات این نرم افزار به‌صورت یک دایره‌المعارف کامل در اختیار سازمان است و این نرم افزار وابسته به هیچ فرد و گروه خاصی نیست.

کد خبر 78538

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز