چهارشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۴
۰ نفر

اگر می‌خواهید در حین سفر به عتبات عالیات سفرنامه‌ای جذاب و خواندنی همراه داشته باشید و با همه زوایای یک سفرنامه از دید یک نویسنده حرفه‌ای آشنا شوید، کتاب «مسیر مشایه» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

پیاده روی اربعین - راهپیمایی اربعین

همشهری آنلاین- گروه فرهنگی:  «مسیر مشایه» عنوان سفرنامه فاطمه پهلوان به عراق در ایام اربعین حسینی سال ۱۴۴۴ هجری قمری است که در ۶۸ صفحه رقعی از سوی نشر نیستان منتشر و روانه بازار کتاب شد. پهلوان، این سفرنامه را در حالی تالیف کرده است که در سطر به سطر آن اشتیاق، ذوق و سرمستی مولف از این سفر به چشم می‌خورد تا جایی که این حس گاهی راهی به سوی اضطراب و نقبی به قلب مخاطب می‌زند.

پهلوان، سفرنامه‌اش را از پیش‌تدارکش برای حضور در عتبات آغاز می‌کند. گاهی از وسواس و شوقش برای بستن جهاز سفر روایت کرده و گاه از دلهره‌ای که برای ناکام ماندن در سفر دارد؛ اما در نهایت ماجرا و گزارش او از این سفر از زمان حضورش در مرز ایران و عراق شروع می‌شود.

روایت فاطمه پهلوان از سفر اربعین یک گزارش سریع از آن چیزی است که یک زائر زن در سفر زیارتی اربعین شاهد بوده است، روایتی که سعی کرده در کنار بازخوانی شیفتگی راوی از آنچه به دیدارش شتافته؛ یک تصویرسازی با ذکر جزئیات از مشقات و زیبایی‌های سفر اربعین داشته باشد.

این کتاب از چند منظر برای بازخوانی اجتماعی سفر زیارتی اربعین کتابی در خور اعتنا به شمار می‌رود، نخست انتخاب یک راوی زن برای بازخوانی سفر که سعی کرده نگاهی زنانه به این سفر داشته باشد. به ویژه که راوی به اذعان خود فردی درونگرا و مشتاق تنهایی در سفری است که ویژگی اصلی آن حضور اجتماعی است.

یک روایت کاملا زنانه از سفر به کربلا
روی جلد کتاب

از سوی دیگر کتاب از نظر جزئی نگری و خلق نگاه و روایت زنانه از سفری که حضور در آن برای زنان با دشواری‌های مضاعفی همراه است، اثری قابل تأمل به شمار می‌رود. نویسنده در این کتاب سعی کرده در روایت خود به اختصار و گاه به کنایه تلخی و شیرینی و دشواری و لذت‌های حضور زنانه در مسیر راهپیمایی اربعین را بازنمایی کند.

«مسیر مشایه» در عین حال اثری است مختصر و از حواشی به دور مانده. اثری که در آن همه اجزای متن در خدمت خط اصلی روایت قرار گرفته و نویسنده سعی کرده تمامی حواشی، اتفاقات و آنچه برای او رقم می‌خورد از گرسنگی تا تهیه خوراک، از مشکلاتش برای اقامه نماز و گرفتن وضو تا شوقش از دیدار و حضور در عتبات را در خدمت شیفتگی‌اش برای حضور در سفر و روایت توام با آن از این سفر به رشته تحریر درآورد.

کتاب«مسیر مشایه» اثری است به دور از حواشی متنی. سرراست و شیرین و حتی پرتعلیق که با زیبایی روایتی جذاب از سفری را بازگو می‌کند که حضور در آن برای بسیاری از ایرانیان در سال‌های اخیر یکی از جذاب‌ترین خاطراتشان بوده است.

«مسیر مشایه» با قیمت ۵۵ هزار تومان این هفته برای سفر اربعین حسینی(ع) منتشر شده است.

کد خبر 784870

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha