مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
۰ نفر

چهارم ژوئن سال ۱۹۹۰ بود. جانت آدکین یکی از بیماران دکتر جک کورکین بود که به انتخاب خود تصمیم گرفت از ماشین خودکشی دکتر استفاده کند.

دکتر جک کورکین مخترع دستگاه خودکشی

به گزارش همشهری آنلاین، اینکه  آیا کمک به مرگ افرادی که دچار بیماری لاعلاج هستند و دیگر به راحتی قادر به ادامه زندگی خود نیستند، کار درستی است یا خیر، یکی از موضوعات جنجالی جهان امروز است. در این بین نام  پزشک، جک کورکین به دلیل اینکه به بیماران به شدت بدحال  خود کمک می‌کرد  تا سریع‌تر بمیرند، به گوش بسیاری از مردم جهان آشنا می‌آید. دکتر کورکین عقیده داشت «مردن جنایت نیست.»

همه به جک کورکین لقب دکتر مرگ را داده بودند، زیرا او در مدت هشت سال به ۱۳۰ نفر از بیماران خود کمک کرد تا با رضایت  خود مرگ را انتخاب کنند. جک کورکین برای مرگ آسان بیمارانش، دستگاه‌های مخصوص به خود را داشت که دو راه برای مردن را پیش پای آنها می‌گذاشت. راه اول این بود که مخلوطی از چند ماده  در چهار مرحله تزریق وارد خون بیمار شود تا او از پادرآید، این روش «تاناترون» نام داشت.  

«مرسیترون» روش دیگری بود که در آن بیمار با استفاده از یک ماسک گاز، مونواکسید کربن استنشاق می‌کرد تا دچار خفگی شود. پس از مبادرت جک کورکین به انجام چنین عملی، تحقیقات گسترده‌ای درمورد این اقدام او انجام شد و در پی آن، او به جرم قتل از نوع درجه دوم محکوم شد و از سال ۱۹۹۹ به مدت هشت سال را در زندان گذراند. پس از هشت سال با استناد به اینکه دکتر به هیچ یک از بیماران خود مردن را پیشنهاد نمی‌کرد و آنها با رضایت خود مرگ را انتخاب می‌کردند، مورد عفو مشروط قرار گرفت و در سال ۲۰۰۷ از زندان آزاد شد.  

تلاش برای مرگ اختیاری

جک کورکین علاوه بر اینکه یک پزشک بود، استعداد خوبی در موسیقی هم داشت و جاز می‌نواخت. او تا آخر عمر تلاش بسیاری کرد تا مرگ اختیاری را قانونی کند و می‌گفت در انتظار روزی است که بیمار به اتاق مرگ برود و بعد از خودکشی، پزشکان با استفاده از سلول‌های زنده او بتوانند اعضای بدنش را کشت کنند.  

دکتر کورکین در دهه ۹۰ با اختراع ماشین خودکشی بسیار مشهور شد. او ماشین را در کنار بیمار قرار می‌داد و بعد از فرو کردن سوزن در دست بیمار، مریض با دست‌های خود اهرم ماشین را پایین می‌کشید تا با تزریق مواد شیمیایی به خود، به زندگی‌اش خاتمه دهد. اولین بیمار کورکین، جانت آدکین ۵۴ ساله بود که در خانه‌اش با استفاده از ماشین مرگ به زندگی‌اش خاتمه داد و از آن زمان به بعد، نام کورکین بر سر زبان‌ها افتاد و بحث درباره درست یا نادرست بودن اختراعش آغاز شد.

پس از این ماجرا، کورکین چهار بار به قتل متهم شد که سه بار هیات منصفه او را تبرئه کرد و یک بار هم روند دادگاه مورد قبول واقع نشد و او بی‌گناه شناخته شد. تا اینکه در سال ۱۹۹۸ کورکین صحنه‌های خودکشی توماس یورک، یکی از بیمارانش را فیلم‌برداری کرد. پخش شدن این فیلم ۶۰ دقیقه‌ای از شبکه سی‌بی‌اس، بهانه لازم به دست مخالفان کورکین داد و او سرانجام دستگیر شد و مورد محاکمه قرار گرفت.

کمی احساس شرمساری

زمانی که کورکین در زندان به سر می‌برد، گفت‌وگویی با او صورت گرفت و هنگامی که از او پرسیده شد که آیا احساس پشیمانی می‌کند یا خیر، دکتر مرگ پاسخ داد: «کمی از کارم احساس شرمساری می‌کنم. به نظرم کاری که من کردم از روی خودخواهی بود. تنها پشیمانی‌ام از این است که چرا کاری نکردم که خودکشی بیمارانم قانونی صورت گیرد.»

پس از آزادی دکتر مرگ از زندان یک سریال تلویزیونی با عنوان «شما جک را نمی‌شناسید؟» از زندگی کورکین با نقش‌آفرینی آل پاچینو در سال ۲۰۱۰ ساخته شد. جالب اینجاست که دکتر کورکین از پخش این سریال خوشحال بود و می‌گفت: «کاری که من کردم دوباره خبرساز شده و حالا وقت آن است که درمورد آن بحث‌های بیشتری شود. روشی که من انتخاب کردم، موضوع جدیدی نیست. زیرا در روم و یونان قدیم چنین روشی قانونی بود و مورد استفاده قرار می‌گرفت.»

از آنجا که دکتر مرگ تا پایان عمر ازدواج نکرد و هیچ وارثی نداشت، با رضایت خود او،   فولکس واگن مدل ۱۹۶۸ او که با آن به قرار مرگ‌های بسیاری می‌رفت، به صورت آن‌لاین به مزایده گذاشته شد و به این ترتیب نامش بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاد.  

اما خیلی زود مسؤولان سایت نام خودروی کورکین را از فهرست اشیای مزایده حذف کردند زیرا به گفته آنها این کار برخلاف سیاست‌کاری‌شان بود. هرچند دکتر مرگ به ۱۳۰ نفر از بیماران خود کمک کرد تا با دستگاه مرگ او به زندگی‌شان پایان دهند اما نکته قابل توجه این است که جک کورکین خود به مرگ طبیعی از دنیا رفت.  

کد خبر 784388
منبع: همشهری سرنخ

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha