امروز (دوشنبه) روز متفاوتی برای مردم و کشور رقم خورد، چراکه رکوردشکنی در انتشار خبرهای خوب از اطراف و اکناف ایران و حوزه‌های گوناگون، بازتاب ویژه‌ای در افکارعمومی داشت؛ اخباری که دشمنان ایران و ایرانی را ناامیدتر از قبل می‌کند.

فاز11 پارس جنوبی

علیرضا احمدی_ روزنامه‌نگار: ۷ خبر خوب و حتی شگفت‌انگیزی که روز دوشنبه منتشر شد، بار دیگر ثابت کرد تلاش‌ها برای بازگرداندن کشور به ریل توسعه و ثبات درمسیر صحیحی درجریان است و سنگ‌اندازی‌های دشمنان و معاندان نتوانسته خللی در حرکت قطار پیشرفت، آبادانی و توسعه کشور ایجاد کند. از افتتاح فاز ۱۱ پارس‌جنوبی گرفته تا اعلام وزیرخارجه مبنی بر اینکه ایران دیگر پول مسدود شده‌ای ندارد و آمارهای شگفت‌انگیز از زائران ایرانی اربعین و... ازجمله خبرهایی بود که واکنش‌های گسترده‌ای در جامعه داشت و نمودی دیگر از «ایران مقتدر» را به‌نمایش گذاشت. در ادامه به بررسی اخبار خوب دوشنبه در حوزه‌های مختلف می‌پردازیم.

۱

بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس‌جنوبی پس‌از ۲۰ سال

بهره‌برداری رسمی از فاز ۱۱ پارس‌جنوبی با حضور سیدابراهیم‌رئیسی، رئیس‌جمهور، از مهم‌ترین خبرهای خوب روز دوشنبه در حوزه اقتصادی بود. آخرین فاز باقی‌مانده از این میدان مشترک گازی درحالی به بهره‌برداری رسید که حدود ۲۰ سال از آغاز عملیات راه‌اندازی این فاز می‌گذرد.   فاز ۱۱، جنوبی‌ترین، مرزی‌ترین و البته مهم‌ترین فاز میدان گازی پارس‌جنوبی است. مهم از این نظر که درصورت برداشت نشدن از آن، گاز به بخش‌های جنوبی می‌رفت. ازسوی دیگر طی ۲۰ سال‌گذشته راه‌اندازی این فاز بارها به شرکت‌های خارجی واگذار شده بود، اما هربار به بهانه تحریم‌ها، بی‌سرانجام ماند. اکنون اما به همت شرکت‌ها و متخصصان داخلی، پس از ۲ سال کار جهادی، فاز ۱۱ به بهره‌برداری رسید تا سالانه درآمد ۵ میلیارد دلاری را نصیب کشور کند و تولید ناخالص داخلی را حدود یک درصد افزایش دهد.

۲

آمار شگفت‌انگیز از زائران ایرانی اربعین

یکی از شگفت‌انگیزترین اخباری که دیروز شبکه‌های اجتماعی را تحت‌تاثیر قرار داد، اعلام آمار خروج زائران ایرانی از مرزهای کشور برای شرکت در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی بود. احمد وحیدی، وزیر کشور در جریان سفر روز دوشنبه خود به استان کرمان، اعلام کرد براساس آخرین آمارها، تاکنون حدود ۵/۲ میلیون‌ زائر ایرانی برای شرکت در راهپیمایی باشکوه اربعین حسینی، عازم کشور عراق شده‌اند و روند تردد زائران نیز به‌صورت مطلوبی ادامه دارد و مشکل ویژه‌ای در مبادی خروجی کشور وجود ندارد. اعلام آمار شگفت‌انگیز و بی‌سابقه از حضور زائران ایرانی در راهپیمایی اربعین درحالی‌است که در سال‌های نه‌چندان دور، مجموع آمار زائران اربعین در کشور عراق به ۲ میلیون‌نفر نمی‌رسید، اما اکنون بیش‌از ۲ میلیون‌ زائر، آن‌هم فقط از ایران، در فاصله ۸ روز مانده به اربعین ‌حسینی، عازم عتبات‌عالیات در عراق شده‌اند.

۳

راه‌اندازی ۱۵ ایستگاه شارژ خودروی برقی

آغاز بهره‌برداری از ۱۵ ایستگاه شارژ خودروی برقی در تهران، از دیگر خبرهای خوبی بود که روز دوشنبه بازتاب گسترده‌ای در افکارعمومی داشت و گویای تحولی تازه در حوزه حمل‌ونقل شهری حکایت بود. روز دوشنبه برج آزادی میزبان مراسمی تاریخی برای افتتاح این ایستگاه‌ها با حضور وزیر صمت بود، چراکه بالاخره پس‌از سال‌ها گمانه‌زنی دراین زمینه، شاهد عملی شدن حضور خودروهای برقی در پایتخت هستیم. با این اقدام، گام تازه‌ای درمسیر تولید و واردات خودروهای برقی برداشته و یکی از مهم‌ترین موانع دراین مسیر رفع شد. طی سال‌های گذشته کارشناسان و دست‌اندرکاران این عرصه، نبود ایستگاه‌های شارژ را یکی از اصلی‌ترین موانع حرکت خودروهای برقی در کشور و به‌ویژه تهران می‌دانستند؛ آرزویی که بالاخره محقق شد. خودروهای برقی علاوه‌بر صرفه اقتصادی، نقش مهمی در کاهش آلودگی کلانشهرهای کشور، ازجمله تهران ایفا خواهند کرد.

۴

خرید ۶۰ هواپیما و بالگرد

نوسازی ناوگان هواپیمایی کشور، یکی از مهم‌ترین مطالبات عمومی طی سال‌های گذشته بوده‌است؛ مطالبه‌ای که روز دوشنبه اعلام شد با خریداری ۶۰ هواپیمای جدید درحال تحقق است. اگرچه طی سال‌های گذشته و به‌ویژه پس از اجرایی شدن توافق برجام، مقام‌های دولتی وقت از خرید هواپیماهای جدید و نوسازی این ناوگان خبر می‌دادند، اما بدعهدی آمریکایی‌ها در اجرای تعهدات برجامی‌شان از یک‌سو و معطل ماندن مقام‌های دولتی برای برجام، مانع تحقق این مهم شد. دیروز اما محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشور خبرداد طی ۲۰ ماه گذشته ۶۰فروند هواپیما و بالگرد خریداری شده که ۳۰ فروند آن عملیاتی شده‌است. با خریدهای تازه، امید می‌رود عمر ۲۶ساله ناوگان هوایی کشور ۵سال کاهش یابد. ازسوی دیگر مقام‌های دولتی اعلام کرده‌اند زیرساخت‌های لازم برای تعمیر و نگهداری هواپیماها جدید نیز آماده شده‌است و دراین بخش هم مشکلی وجود ندارد.

۵

احیای بیش‌از ۴ هزار واحد تولیدی

احیای حدود ۴ هزار و ۶۹۸ واحد تولیدی، خبرخوب دیگری بود که روزدوشنبه در نشست‌خبری احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت‌سیزدهم در حاشیه نمایشگاه «روایت خدمت» اعلام شد؛ آماری شگفت‌انگیز که باهدف خنثی‌سازی تحریم‌ها و البته بدون معطلی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات برجامی محقق شده‌است. براساس آمارهای اعلام شده، با اقدام‌های انجام شده طی دو سال‌گذشته هزارو ۷۴۷ واحد تولیدی راکد به چرخه فعالیت بازگشته‌اند. هزارو ۷۵۷واحد دیگر هم بازسازی شده‌اند و هزارو۱۹۴واحد که امکان تعطیلی آنها وجود داشت نیز به فعالیت خود ادامه داده‌اند. در شرایطی که تا پیش از این، مقام‌های دولتی سابق، تحریم‌ها را عاملی برای رکود در چرخ‌های صنعتی و تولیدی کشور اعلام می‌کردند، احیای این تعداد واحد تولیدی بدون رفع تحریم‌ها نشان دهنده وجود عزمی جدی برای خنثی‌سازی تحریم‌هاست.

۶

تحویل نخستین خودروهای وارداتی

 پس‌از سال‌ها اما و اگر درباره خودروهای وارداتی و گمانه‌زنی‌های فراوان در ساختارهای مختلف تصمیم‌گیری دراین زمینه، از مجلس گرفته تا مجمع تشخیص مصلحت‌نظام، روز دوشنبه بالاخره تحویل نخستین خودروهای وارداتی به مشتریان با حضور وزیر صمت کلید خورد؛ خودروهایی که طی ۶ ماهه اخیر وارد کشور شده‌است. تحویل نخستین خودروهای وارداتی، که از دی‌ماه ۱۴۰۱ تاکنون، پس‌از حدود ۵ سال توقف، وارد کشور شده‌اند در شرایطی انجام شد که در سال‌های اخیر واردات خودرو مسیر پرپیچ و خمی را طی کرده‌ و اکنون به‌نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین مطالبات عمومی درباره ساماندهی بازار خودرو درحال تحقق است و پیش‌بینی می‌شود با ادامه این مسیر، قیمت‌ها در بازار خودرو به ثبات مناسبی برسد.

۷

ایران دیگر پول بلوکه شده‌ای ندارد

«ایران دیگر پول بلوکه‌ شده‌ای در هیچ کشوری ندارد»؛ خبر خوشی که روزدوشنبه در حاشیه حضور حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه در مرکز ارتباطات مردمی ریاست‌جمهوری اعلام شد و بازتاب گسترده‌ای هم یافت. اعلام این خبر ازسوی رئیس دستگاه دیپلماسی از موفقیت دولت‌سیزدهم در پیشبرد رویکردهای دیپلماتیک مبتنی بر «دیپلماسی منطقه‌ای و همسایگی» حکایت دارد. این درحالی‌است که مقام‌های دولت دوازدهم همواره براین موضوع تاکید می‌کردند که آزادسازی منابع مالی مسدود شده جمهوری‌اسلامی در برخی کشورها، ازجمله کره‌جنوبی، عراق و ژاپن، بدون رفع تحریم‌ها و البته پذیرش «اف. ای. تی. اف»، ممکن نیست. با این وجود اما با آغازبه‌کار دولت سیزدهم، دور تازه‌ای از رایزنی‌ها دراین زمینه  در دستورکار قرار گرفت و دیپلماسی فعال منطقه‌ای نیز به کمک آمد تا با میانجیگری برخی دولت‌های منطقه، مانند قطر و عمان، مذاکرات موازی برای پیشبرد پرونده تبادل زندانیان آمریکایی در ازای آزادسازی منابع مسدود شده ایران در کشورهای مختلف جهان، پس‌از دو سال کش و قوس به نتیجه برسد. اعلام خبر دسترسی ایران به منابع مسدود شده‌اش ازسوی امیرعبداللهیان در شرایطی است که در روزهای اخیر برخی تلاش می‌کردند این‌گونه جلوه دهند که ایران همچنان به منابع آزاد شده‌اش دسترسی ندارد.

کد خبر 784312

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha