پژوهش‌ها درباره عصب واگ نشان داده است که این عصب با چه فرایندهای گوناگون جسمی ارتباط دارد و تحریک آن می‌تواند برای درمان طیف گسترده‌ای از مشکلات بهداشتی از اضطراب تا چاقی به کار رود.

vagus nerve stimulator

به گزارش همشهری آنلاین عصب واگ شامل یک جفت عصب هستند که از مغز منشا می‌گیرند و از صورت و گردن عبور می‌کنند، در قلب به هم می‌پیوندند و بعد وارد شکم می‌شوند.

 کلمه واگ (vagus) از کلمه لاتین به معنای «سرگردان» منشا می‌گیرد و بازتاب‌دهنده حدود ۱۶۰۰۰ رشته عسبی است که از درون تنه این عصب عبور می‌کنند.

عصب واک مسئول کارکردهای اندام‌های داخلی مانند گوارش، ضربان قلب و تنفس است و ممکن است پیوندی میان روده و مغز تشکیل دهد.

تحریک عصب واگ برای درمان شماری از بیماری‌ها از جمله صرع، افسردگی و بیماری قلبی استفاده می‌شود.

برای مثل با استفاده از تحریک عصب واگ  و خبر دادن به مغز درباره پر بودن معده می‌توان به افراد چاق کمک کرد.

همچنین تصور می‌رود تحریک عصب واگ می‌تواند به کاهش استرس و ترمیم بافت‌های گوارشی کمک کند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که تحریک عصب واگ می‌تواند به تنظیم فشار خون و پایین آوردن قند خون کمک کند.

دانشمندان همچنین در جستجوی پیوند میان عصب واگ و التهاب بوده‌اند که می‌تواند روزی به پزشکان برای درمان عوارضی از جمله بیماری پارکینسون کمک کند.

تحریک عصب واگ (VNS)هنگامی که برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود، شامل وسیله‌ای است که تکانه‌های الکتریک تولید می‌کند تا اعصاب را تحریک کند.

افراد همچنین می‌توانند با فرو بردن خودشان در آب سرد، استفاده از تکنیک‌های تنفس دیافراگمی و انجام یوگا عصب واگ را تحریک کنند.

کد خبر 783966

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha