۳۱ خط جدید تولید دارو در چند ماه گذشته راه‌اندازی و ۶۹ داروی جدید نیز وارد بازار شده است. داروهای جدیدی هم که وارد فهرست دارویی کشور مشکل بخشی از بیماران از جمله مبتلایان به CF را برطرف کرده است.

پیکانپور - غذا و دارو

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر محمد پیکان‌پور، ‌مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در نشست خبری روز داروساز با اعلام این خبر گفت: در مهر سال گذشته ۴۲۰ قلم کمبود دارویی این مشکل وجود داشت و تا فروردین ماه به ۸۵ قلم کاهش یافت. یا در مورد کمبود سرم توانستیم مشکل را برطرف کنیم و اکنون موجودی داروهای پرمصرف از جمله اعصاب و روان، بیهوشی، سرم و... نیز نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارند؛ به شکلی که در اردیبهشت‌ رکورد عرضه سرم در کشور شکسته شد و به بالای ۲۲ میلیون عدد در ماه رسیدیم و مجموع سرم عرضه شده از مهر سال قبل تاکنون به بالغ بر ۲۰۷ میلیون سرم رسیده است.

وی تاکید کرد: در مورد داروی بیماران هموفیلی نیز مشکلاتی در روند تولید به وجود آمده بود که اکنون برطرف شده است.

پیکانپور با بیان این که سال گذشته بیش از ۲۵ روز عملکرد حواله‌جات ارزی طول می‌کشید، عنوان کرد: با پیگیری موارد مشکلات تا حد قابل توجهی رفع شد. امروز گزارش عملکرد ۵ ماهه می‌گوید که نزدیک به یک و نیم میلیارد دلار اسناد ارز در حوزه دارو و مواد اولیه به بانک مرکزی ارسال شده که روند تامین آن اعمال می‌شود.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو افزود: ۳۱ خط جدید تولیدی در چند ماه گذشته راه‌اندازی شد و ۶۹ داروی جدید نیز وارد بازار شده است. داروهای جدیدی که وارد فهرست دارویی کشور شد سبب شد تا به بیماران CF هم توجه شود و امروز این مشکل برطرف شود و نسل جدید انسولین‌ها نیز در دست تامین است. همچنین ۳۴۰ هزار لیتر پلاسما به خارج از کشور ارسال شده که افزایش ظرفیت داشتیم و در سال آینده مشکلات در مورد فاکتورهای خونی و آلبومین به حداقل می‌رسد.

به گفته وی، با اجرای طرح دارویاری ۶۲ درصد کاهش قاچاق داروی ایرانی را شاهد بوده‌ایم و ارتباطات بین منطقه‌ای در این زمینه به خوبی در حال انجام است. در خصوص تامین واکسن هم علی‌رغم کاهش منابع که ممکن بود بحران شکل گیرد اما شرایط مدیریت شد و واکسن آنفلوآنزا تولید داخل و وارداتی تامین شده است؛ درحالی که سنوات قبل ممکن بود مهر یا آبان تازه واکسن تامین شود.

وی تاکید کرد: در مورد داروهای تک نسخه‌ای در شرایطی که بیش از ۴ ماه در ثبت دارو انتظار لازم بود اما اکنون به کمتر از ۱۰ روز رسیده و  ۴۰ درصد میانگین قیمت داروهای تک نسخه‌ای کاهش یافته و ۵.۵ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی داشتیم.

به گفته پیکانپور سامانه‌هایی تخصصی هم در دست طراحی است تا روند بررسی و رصد کارهای دارویی به شکل کامل انجام شود.

کد خبر 783917
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha