در روزگاری که پای زنان ایرانی به سختی به سیاست و تاریخ باز می‌شد، کتیبه‌هایی نوشته شدند که نام یک زن به عنوان واقف و متولی روی آنها به چشم می‌خورد. جالب است که نخستین مسجد منطقه ۹شهر تهران را یک بانو وقف کرده است. بانویی که به خاطر وقفیات بسیارش، شناخته شده است.

مسجد امیرالمونین

همشهری آنلاین ثریا روزبهانی: «زهراسلطان عزت‌السلطنه نظام‌مافی» دختر رضاقلی‌خان نظام‌السلطنه و خدیجه‌سلطان خانم (دختر میرزارضا آشتیانی) واقف مسجد نظام مافی یا همان مسجد امیرالمونین (ع) امروزی است. زهرا نظام‌مافی فرمانفرمائیان به واسطه پدر و همسرش که از شاهزادگان سلسله قاجاریه محسوب می‌شد مال و اموال و زمین‌های بسیاری داشت که از جمله آنها می‌توان به اراضی گسترده‌ای در غرب و جنوب غرب تهران و نیز برخی شهرستان‌ها اشاره کرد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

با اینکه رضاشاه برخی از اموال ایل قاجار از جمله قسمتی از اموال زهرا نظام‌مافی را در سالاریه (پاستور کنونی) و نقاطی دیگر مصادره کرد. اما او آنچه مانده بود را به ساخت مسجد، مدرسه و درمانگاه اختصاص داد. در همین راستا او زمینی به مساحت هزار و ۲۵۶‌مترمربع در خیابان عبدالله صفری در مجاورت زمینی که برای ساخت مدارس دخترانه در نظر گرفته بود، برای ساخت مسجد وقف کرد و یک باب خانه مسکونی را نیز برای پیش‌نماز مسجد در نظر گرفت و نخستین مسجد مهرآباد در سال۱۳۳۲به نام مسجد امیرالمؤمنین(ع) افتتاح شد.

درباره زنی که اموالش مصادره شد، نامش نه | یکی از اولین‌های محله مهرآباد را ببینید

همچنین حاج «مصطفی طباطبایی قمی» داماد حاج شیخ عباس قمی- نویسنده «کتاب مفاتیح الجنان» اولین امام جماعت مسجد امیرالمومنین(ع) بود. او در نخستین مسجد منطقه یعنی مسجد امیرالمومنین(ع) خیابان صفری برای نمازگزاران سخنرانی می کرد و اهالی پشت سرش نماز می خواندند. به گفته اهالی مرحوم طباطبایی چنان پایگاه معنوی در مسجد به وجود آورده بود که از سایر مناطق شهر تهران برای استفاده از اطلاعات غنی وی به مسجد می‌آمدند. از گذشته ۳باب مغازه برای تا تامین مخارج و امورات مسجد ساخته شد. بعدها این مسجد به خانواده زند واگذار شد و همچنان این خانواده متولی مسجد هستند.

نام: مسجد امیرالمونین(ع) یا نظام‌مافی

نشانی:مهرآباد

قدمت: ۷۰سال

بانی: زهراسلطان عزت‌السلطنه نظام‌مافی

کد خبر 783337

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha