جمعه ۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۰
۰ نفر

ذخایر خونی خراسان‌رضوی به شدت کاهش یافته و در کف وضعیف آبی (ذخیره خونی بین ۶ تا 8 روز) قرار گرفته است. اگر این روند ادامه داشته باشد در پایگاه‌های انتقال خون خراسان‌رضوی وضعیت قرمز اعلام خواهد شد.

روز جهانی اهدای خون

کارشناس ارشد روابط عمومی انتقال خون خراسان جنوبی به همشهری گفت: «در ایام منتهی به اربعین حسینی هستیم؛ مردم به کربلا سفر می‌کنند و همچنین هوا هم به شدت گرم است و برای همین، مراجعه‌ها به پایانه‌های انتقال خون در استان خیلی کم شده است. کاهش مراجعان انتقال خون در همه گروه‌های خونی به شدت کاهش یافته و به ویژه در گروه‌های خونی منفی کم کم به وضعیت قرمز نزدیک می‌شویم.»

«مهدی قدیمی» با اشاره به اینکه پایگاه‌های خون استان در شرایط نامناسبی قرار دارد، تاکید کرد: «اگر این روند ادامه داشته باشد، بحث خدمت‌رسانی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دچار چالش خواهد شد. از همه مردم درخواست داریم تا به پایگاه‌های اهدای خون مراجعه کنند.»‌

همچنین مسئول واحد برنامه‌ریزی جذب و نگهداری اهداکنندگان خراسان رضوی در این باره به ایرنا گفت: «این نهاد نیازمند مراجعه داوطلبان اهدای خون برای همه گروه‌های خونی مثبت و منفی به ویژه چهار گروه خونی O منفی، A مثبت، AB منفی و A منفی» است.»

«محمد شریف‌الحسینی» ادامه داد: «افزایش مصرف خون و فرآورده‌های خونی به دلیل افزایش اعمال جراحی در تابستان، افزایش سفرهای برون شهری و تصادفه‌های جاده‌ای و حضور جمعیت بسیار زائران رضوی در استان و نیز کاهش مراجعه اهداکنندگان به پایگاه‌های اهدای خون در روزهای گرم سال از مهمترین دلایل کاهش ذخایر خونی در خراسان رضوی است.»

به گفته او، برای تامین خون بیماران نیازمند و نیز تامین بانک خون ۶۳ بیمارستان‌ استان نیازمند اهدای خون از همه گروه‌های خونی هستیم و پایگاه‌های اهدای خون در مشهد و شهرستان‌ها پذیرای اهدای خون داوطلبان هستند.

از ابتدای ماه محرم، پویش نذر خون حسینی در استان‌های کشور راه‌اندازی شد. خراسان جنوبی نیز علاوه بر راه‌اندازی پویش نذر خون حسینی، اخیرا پویش داوطلبان زندگی‌بخش راه‌اندازی شده است. بدین ترتیب، این پویش برای کمک به پاسخگویی شایسته‌تر به مراجعان پر شمار دارنده نذر خون همزمان با دهه پایانی صفر در مشهد آغاز شد. بدین ترتیب، از داوطلبانی که تمایل به همکاری در امر خونگیری از اهداکنندگان خون دارند، دعوت می‌شود به پویش مردمی «داوطلبین زندگی بخش» بپیوندند.

در حال حاضر ۱۳ پایگاه انتقال خون در مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی فعالیت دارند که از این تعداد ۶ پایگاه امام رضا(ع)، شهید سلیمانی، شهید کرمی، سناباد، امید و مهر در مشهد و پنج پایگاه در شهرهای سبزوار، تربت‌حیدریه، نیشابور، قوچان و گناباد استقرار دارند و ۲ مرکز اهدای خون نیز در شهرستانهای تربت‌جام و کاشمر فعال هستند. استان خراسان رضوی ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری خراسان رضوی، سومین تولیدکننده خون در کشور پس از استان‌های تهران و فارس است.

کد خبر 783280

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان رضوی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha