صنعت هوایی کشور باوجود ۴ دهه تحریم‌های سخت و طاقت‌فرسا، همچنان در تلاش است تا محدودیت‌ها را خنثی کند. در دو سال اخیر، طبق اظهارات رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، میانگین عمر ناوگان هوایی ۲ سال کاهش پیدا کرده است.

عمر هواپیماها

به گزارش همشهری، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، از کاهش ۲ ساله سن ناوگان هوایی از ۲۸ سال به ۲۶ سال در دولت سیزدهم خبر داد و ابراز امیدواری کرد: این عدد به زیر ۲۰ سال برسد؛ اما با توجه به وضعیت ناوگان موجود و تحریم خرید هواپیمای نو و کم سن و سال، به نظر می‌رسد این کار بسیار سخت باشد.

محمد محمدی‌بخش، با اشاره به شرایط سخت تحریم و موانع حمل‌ونقل هوایی، گفت: باوجوداین، با افتخار به اقصی نقاط دنیا پرواز می‌کنیم و تعمیرات هواپیماهای خارجی در داخل کشور صورت می‌گیرد؛ اما معتقدیم هنوز از سطح بالای رضایتمندی فاصله داریم و تلاش تا رسیدن به ۵۵۰ فروند هواپیما باید ادامه داشته باشد.

طبق اظهارات او، در حال حاضر بیش از هزار پرواز در روز انجام می‌گیرد اما این رقم همچنان تا نقطه‌ای که مردم رضایت داشته باشند، فاصله دارد.

او از اعطای اختیاراتی به سازمان هواپیمایی کشوری که بر اساس آن در شرایط سخت تلاش شده است تا با راهبردهای خاص مانند تاب‌آوری و خرید هواپیمای دسته دوم برای توسعه ناوگان، تعداد بیشتری هواپیما به چرخه پروازی بازگردند و بیش از ۶۰ فروند هواپیما به ناوگان اضافه شد.

به گفته محمدی بخش، نتیجه این اتفاق، کاهش ۲ سال از میانگین سن ناوگان و رسیدن آن از ۲۸ سال به ۲۶ سال بوده است.

یکی از نکاتی که رئیس سازمان هواپیمایی کشور در خصوص برنامه پیش رو برای سال ۱۴۰۲ مطرح کرده، ابراز امیدواری برای رساندن سن ناوگان به زیر ۲۰ سال بوده که با توجه به ممنوعیت خرید هواپیماهای نو و احتمال ضعیف خرید هواپیماهای با سن کمتر از ۱۰ تا ۱۵ سال در بازار جهانی، باید تقریباً معادل هواپیماهای فعال کشور به ناوگان موجود اضافه شود تا میانگین سن به ۲۰ سال برسد.

البته در این میان تلاش‌هایی هم برای اورهال و فعال کردن ناوگان زمین‌گیر فعلی انجام می‌شود که البته این اقدام گرچه قابل‌توجه است؛ اما قادر به پایین آوردن میانگین سن ناوگان نخواهد بود چراکه اغلب هواپیماهای زمین‌گیر سن به‌مراتب بالاتر از میانگین دارند.

نکته قابل‌توجه در مورد عملکرد سازمان متولی صنعت هوایی این است که فارغ از اقدامات و برنامه‌هایی که برای نوسازی و بهبود ناوگان این صنعت در دستور کار قرار می‌گیرد، باید تمهیدات ویژه‌ای نیز برای اصلاح سازوکار فعالیت این صنعت به‌خصوص در حوزه قیمت‌گذاری و همچنین کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان بیندیشد.

صنعت هوایی در سال‌های اخیر با شرایط بسیار نامساعد در حوزه قیمت‌گذاری مواجه بوده که از یک‌سو مردم را به دلیل ابهام و تخلف در فروش بلیت آزار داده و از سوی دیگر ایرلاین‌ها را با زیان سنگین مواجه کرده است. شاید بتوان گفت رسالت سازمان هواپیمایی کشور در سال ۱۴۰۲، به‌جای رساندن میانگین عمر ناوگان به ۲۰ سال باید روی آزادسازی قیمت بلیت و متعهد کردن ایرلاین‌ها به ارائه خدمات مناسب به مردم باشد. قیمت که درست شود، خود ایرلاین‌ها برای خرید ناوگان تازه‌نفس اقدام خواهند کرد.

کد خبر 782726
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha