سفر به غرب آمریکا و منطقه نوادا مردم را با صحنه‌ای عجیب روبه‌رو می‌کند که بدون شک چیزی جز شاهکاری از طبیعت نیست.

دروازه شیطان

به گزارش همشهری آنلاین، این منطقه که شبیه یک تپه عظیم صخره مانند است، به دلیل عبور رودخانه سوییت واتر از میان آن شبیه به دروازه‌ای سنگی شده است که نام ‌آن را دروازه شیطان گذاشته‌اند. رودخانه سوییت‌واتر با باز کردن مسیر خود از میان صخره‌ها، تنگه‌ای باریک ایجاد کرده و در مجموع شکل وهم‌انگیزی به دروازه شیطان داده است.

اما دلیل این همه شهرت منطقه نه جاذبه طبیعی آن؛ بلکه داستان‌های مرموزی چون افسانه‌های سرخ‌پوستی در مورد دروازه شیطان، اتفاق افتادن مرگ‌های مشکوک در میان مهاجران غربی در قرن نوزدهم، پیدا شدن طلا در تنگه و جنگ بر سر آن و بسیاری اتفاقات عجیب و غریب دیگر است.

برق مرگبار طلا 

در ژوئن ۱۸۵۰ جان اور و نیکلاس کلی قطعه‌ای طلا در نزدیکی دروازه شیطان کشف کردند و ‌این در واقع نخستین باری بود که در ‌این دره عمیق و باریک طلا کشف می‌شد. ‌این جریان سبب شد که بسیاری از مردم در جست‌وجوی نقره و طلا به این منطقه هجوم بیاورند و به کاوش در امتداد دروازه شیطان و دره باریک و عمیق این منطقه بپردازند.  

در طول جنگ کوتاهی که در سال ۱۸۶۰ در ‌این منطقه درگرفت، مردم شهر سیلور یک قلعه سنگی با برج و بارو به‌همراه توپ‌های جنگی برای محافظت از ‌این ناحیه در قسمت شرقی دروازه شیطان ساختند. و البته نبردهای خونین برای به‌دست آوردن طلا دراین منطقه رخ دادکه بخشی از افسانه های مربوط به نحس بودن دروازه شیطان به آنها برمی‌گردد.

اما درحقیقت دروازه شیطان چیزی جز یک مکان تاریخی و یک منطقه با ساختار سنگی طبیعی بسیار زیبا نیست. دروازه شیطان در واقع شکافی در میان کوه است که همچون دروازه سنگی عظیمی به نظر می‌رسد. ‌این منطقه چشم‌اندازی زیبا را برای بازدیدکنندگان از آن پدید آورده است.

دروازه شیطان در قرن نوزدهم منطقه پرترددی بود؛ نژادهای مختلف که از این ناحیه عبور کرده‌اند از سرخ‌پوستان آمریکایی که برای بقای خود به شکار در ‌این منطقه می‌پرداختند، گرفته تا نزدیک به نیم میلیون مهاجری را که در برهه‌های مختلف تاریخی از ‌این منطقه گذر کرده‌اند شامل می‌شدند. دروازه شیطان هم‌اکنون به‌دلیل جاذبه توریستی، شکل خاص صخره‌ها، سنگ‌های تیز و نیز عبور رودخانه سوییت‌ واتر از میان این صخره‌ها شهرت دارد.

وقتی جویندگان طلا سر از دروازه شیطان درآوردند
   ازمیان  20 مهاجر ناشناخته‌ای که در نزدیکی دروازه شیطان به خاک سپرده شده بودند، تنها یکی از آنها قبری شناخته ‌شده و دارای نام و نشان دارد  

 این دره در چند مایلی جنوب غربی ایالت مستقل راک  درمنطقه نوادا واقع شده است. در واقع این منطقه از آن جهت حائز اهمیت است که با ورود نخستین پیشگامان غرب، به نقطه عطف مهمی در تاریخ منطقه بدل شد.  

از افسانه‌های سرخ‌پوستان تا داستان‌های مهاجران

در نیمه اول قرن نوزدهم، مهاجران غربی‌ای که با رسیدن به این منطقه گاهی مجبور به ماندن و اردو زدن در امتداد رودخانه سوییت‌واتر و تپه‌های سنگی آن می‌شدند، دروازه شیطان را یکی از شگفت‌انگیزترین منظره‌هایی توصیف می‌کردند که در مسیر سفر خود با آن مواجه شده بودند. اما همواره در میان مردم، این تصور وجود داشت که چرا باید از میان حدودا ۲۰ مهاجر ناشناخته‌ای که در نزدیکی دروازه شیطان به خاک سپرده شده بودند، تنها یکی از آنها قبری شناخته ‌شده و نام و نشانی داشته باشد.

وجود این قبرها، شایعات زیادی را درباره قتل‌های مرموز دراین منطقه ونحس بودن آن برسرزبان‌ها انداخت ومردم را به این باور رساندکه این ناحیه با وجود تمام جذابیت‌های طبیعی‌اش یک منطقه شیطانی است. مهاجرانی که به سوی غرب می‌رفتند معمولا در مواجهه با این دروازه صعب‌العبور آن‌را دره‌ای مخوف توصیف می‌کردند و البته ناچار به متوقف کردن کالسکه‌های خود می‌شدند.

 اما با وجود همه مشکلاتی که هنگام عبور از ‌این منطقه با آن مواجه می‌شدند از گشت و گذار در اطراف آن پرهیز نمی‌کردند. آنان از حک کردن نام خود بر صخره‌های تیز و برنده دروازه شیطان ابایی نداشتند و شاید با انجام چنین کارهایی مایل بودند که بر ترس خود هنگام عبور از ‌این منطقه غلبه کنند.  

وقتی جویندگان طلا سر از دروازه شیطان درآوردند
 مهاجرانی که به سوی غرب می‌رفتند معمولا در مواجهه با این دروازه صعب‌العبور آن‌را دره‌ای مخوف توصیف می‌کردند و البته ناچار به متوقف کردن کالسکه‌های خود می‌شدند

مهاجران در ‌این منطقه که در مورد آن داستان‌های عجیب و باورنکردنی گفته می‌شد، گاهی متوجه وجود نوع خاصی از گوسفند کوهی آمریکایی می‌شدند که بومی منطقه رودخانه سوییت واتر بودند و به‌ چالاکی از صخره‌ها بالا و پایین می‌رفتند و اینها، تنها جزئی از جاذبه‌های خاص این منطقه به‌حساب می‌آمدند.  سرخ‌پوستان بنا بر افسانه‌های خود بر ‌این باور بودند که نام دروازه شیطان به دیو بدسیرت عظیم‌الجثه‌ای که دندان‌های نیش بزرگی داشت، برمی‌گردد.

 آنان تصور می‌کردند که این دیو مانعی برای شکار و اسکان نیاکان سرخ‌پوست شان در آن منطقه به‌حساب می‌آمد و سرانجام سرخ‌پوستان که او را مانعی برای ادامه زندگی خود در این تنگه می‌دانستند، تصمیم به قتل دیو می‌گیرند. جنگجویان سرخ‌پوست با گذر از دروازه شیطان وارد تنگه عمیق آن شدند، آنان با دیدن دیو شروع به کشیدن کمان‌هایشان و پرتاب تیر به سوی او کردند.

اما در همین حال، دیو عصبانی با دندان‌های نیش بزرگ خود سوراخ بزرگی در کوه به‌وجود آورده و به‌سرعت گریخت.اما با وجود آنکه دروازه شیطان ریشه درخرافات و افسانه‌ها دارد، ولی هنوز هم مردم، آن را منطقه‌ای هولناک و وحشتناک می‌دانند که شیطان درآن پرسه می زند.  

کد خبر 782462
منبع: همشهری سرنخ

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سرنخ

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha