این امامزاده شمال تهران پاتوق دهه هشتادی‌ها و نودی هاست. همان‌ها که به «نسل Z» معروف شده‌اند، حالا در این امامزاده برای خودشان برو و بیایی دارند!

قاضی الصابر

در میانه‌ دهی که حالا دیگر خود را در قلب شمال شهر تهران جای داده است، پایگاهی شکل گرفته که عمود خیمه و پرچمش را کودکان و نونهالان و نوجوانانی عَلَم کرده‌اند که در این روزگار بیشتر به نمادهایی چون عشقِ بازی‌های آنلاین، حاکمان فضای مجازی و در یک کلام «نسل Z» معروف شده‌اند!
در بدو ورود دیوارها در قامت بلند با پرده‌هایی بلند سیاه‌پوش شده اند به استقبالت می آیند؛ اما اگر حواست را جمع نکنی و یا سرت رو به هوا باشد و بخواهی اطراف را ورانداز کنی، ممکن هست با یکی‌شان تصادف کنی! بچه‌های امامزاده را می‌گویم! اینجا بیش از هر بزرگسال و کهنسالی، تا چشم کار می‌کند خردسالان، کودکان و نوجوانان را می‌بینی! اینجا را در تسخیر نوباوگان و نونهالان می‌بینی که آگاهانه و سرخوش پای در مسیری نهاده‌اند که انشالله مقصد و سرانجامش را قله‌ خیر و سعادت نشان داده‌اند. 


چراغ‌های این امامزاده فقط در وقت نماز آن هم فقط برای بزرگترها روشن نیست!

اینجا پر از دهه هشتادی و نودی هاست! همان‌ها که در «سلام فرماندهِ»، «سیدعلی» فراخوانده شان!  تازه اگر خوب ببینی متولدین هزار و چهارصدی‌ هم رخ نمایی می‌کنند و تلنگری می‌زنند که ماهم هستیم! متولیان امامزاده، معادلات و محاسبات دهه‌های گذشته را برهم زده‌اند. همان مناسباتی که خیلی جاها غلط بود و سبب گسست نسلی شد. اینجا یک عده جوان مخلص و پر انگیزه دور هم جمع شده‌اند تا از همانجا که گذشتگان با ما و از نسل ما گسستن، پیوندی دوباره برقرار کنند. پیوندی که با تکیه بر «آیین حسینی» قطعا سبب آشتی قهرکنندگانی می‌شود که گمان می‌کردند، از دین زده شده‌اند و رفتار غلط برخی از گذشتگان را به پای دین محمد (ص) و اهل بیتش گذاشته‌اند. 


امامزاده قاضی الصابر «ده ونک» پاتوق دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها .

چراغ‌های امامزاده فقط در وقت نماز آن هم فقط برای چند پیر مرد و پیرزن، روشن نیست! چراغ‌های امامزاده‌ی ما از صبح با حضور بچه‌ها و برگزاری کلاس‌های متفاوت و متنوع روشن می‌شود و با نماز جماعت مغرب و عشایی که اذانش را نوجوانی می‌گوید و نونهالی مکبری‌اش می‌کند، به امید طلوعی دوباره، خاموش می‌شود. فضای امامزاده تنها برای برگزاری نماز جماعت مراسمات عزا و …. استفاده نمی‌شود. گاهی به مانند یک زمین بازی برای کودکان و زمان دیگر برای گعده‌های نوجوانانی است که مشتاقانه گوش‌هایشان را تیز کرده‌اند و چشمانشان را ریز، تا ببینند که مرادشان از کجای راه برایشان می‌گوید. گاه دخترکانی را می‌بینی که بافتن مکرومه و بافتنی و … را فرا می‌گیرند و گاه با صوت قرآن نوجوانی تا عرش اعلا می‌روی. 

اینجا مادران و پدرانی را می‌بینی که در تلاش برای ساختن آینده‌ای درخشان و پرنور، ساعت‌ها در کنار کودکان و فرزندانشان وقت را به نکویی می‌گذرانند. مادران و پدرانی که شاید دلشان غنج می‌رود تا «حججی» ها و «صدر زاده» های دهه‌ی نودی را تربیت کنند برای «آرمانی» بزرگ …سربازی منجی‌ای که عالم انتظارش را می‌کشد...

همهمه و شلوغی و هیاهویی شیرین در اینجا برقرار است که کمتر و یا شاید اصلا در هیچ امامزاده‌ای نه دیده باشی و نه شنیده باشی! همهمه‌ای که آرامش و طیب خاطر خاصی را برایت به ارمغان می‌آورد. ای کاش صحن و سرای امامزاده‌های دیگر هم همین گونه شوند مکتب و محفلی برای آینده‌ی کودکانی که قراراست بشوند آینده ساز. راستی اینجا امامزاده قاضی الصابر «ده ونک» است! 

کد خبر 782050

پر بیننده‌ترین اخبار پليس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha