چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲
۱ نفر

درحالی‌که هنوز چند هفته تا مراسم اربعین باقی است، خط حمله به اربعین آغاز شده است. سالیانی است عملیات رسانه‌ای علیه مراسم اربعین در جریان است اما هرچه جلوتر آمده‌ایم بر قوت و نقطه‌زنی آن افزوده شده است.

سید مهدی سیدی

عمدتا در این عملیات هماهنگ چند ادعا برای حمله جور کرده‌اند:
- پیاده‌روی اربعین یک بدعت است.
- جمهوری اسلامی با اربعین سیاسی‌بازی می‌کند.
- چرا ایران منابع خود را برای زیارت اربعین اعزام می‌کند؟
حال‌آنکه اربعین یک سنت تاریخی با سندی قوی و عقلانی است و در حالی‌ مخالفان، جمهوری اسلامی را متهم به سیاسی‌کاری در اربعین می‌کنند که منشأ تمام حملات و مقصد همه خبرپراکنی‌های خودشان سیاسی است! 

کارکرد اربعین چیست؟
اربعین ماهیت حق‌طلبانه دارد. قیام امام حسین (ع) از اساس یک قیام اعتقادی است و از صدر تا ذیل آن عنصر خداخواهی و توحید برجسته و هویداست. پیشتر برخی بر این بیت خرده می‌گرفتند: «حسین سرباز ره دین بود؛ عاقبت حق‌طلبی این بود» و با این تحلیل که حسین (ع)، خود اصل دین است و نباید او را به مقام سربازی دین تنزل مقام داد؛ سعی می‌کردند مفهوم حرکت‌آفرین این‌جور مداحی‌ها را به ابهام بکشانند؛ حال‌آنکه تمام وجود امام حسین (ع) فدایی حق و برای اعتلاء نام خداوند قربانی شده است؛ خدایی که باید نامش بلندمرتبه و حاکم باشد؛ «وکَلمَه اللَّهِ هیَ العُلیَا». دین همان دستورالعمل‌های خداست که امام حسین (ع) برای ماندنش جان داد و بدنش لگدکوب سم اسب‌ها شد. اباعبدالله (ع) در دوراهی ذلت و جهاد، دومی را برگزید و چه خوب می‌دانست عاقبت این گزینش شهادت سخت و دردناک است. آری، حسین سرباز ره دین بود، عاقبت حق‌طلبی این بود؛ پس: «از سر نی گفت، سبط پیمبر، الله اکبر، الله اکبر».

چرا حمله به اربعین؟
به اربعین حمله می‌کنند چون این رویداد، نماد است، نشانه یک امتداد است. این اجتماع گواه این معناست که قیام، عصر عاشورا تمام نشده است. سر حسین (ع) و یارانش به بالای نیزه رفت اما پرچم خداخواهی هرگز زمین نیفتاد. با این نگاه، اربعین تلاش رهپویانی است که «به‌رغم مدعیانی که منع عشق کنند» برای ادامه مسیر انقلاب، برای اقامه حق و برای حکمروایی دین تلاش می‌کنند.
پس بعید نیست بسامد اربعین و بزرگداشت آن در دنیای معاصر، پرطنین‌تر از عاشورا باشد که در اربعین تکلیفی روشن‌ و دستوری الزام‌آفرین برای بازماندگان و خونخواهان کربلا موج می‌زند. شاید برای همین است که چند برابر بیشتر از خود عاشورا، آماج حملات رسانه‌ای قرار می‌گیرد و هنوز به سرفصل اربعین نرسیده، لشکری از تیترها و لیدها، انبوهی از تردیدها و سخره‌ها و قافله‌ای از توئیت‌ها و استوری‌های اجاره‌ای به میدان می‌شتابد به این گمان خام که شاید کارکردهای جهانی پیاده‌روی اربعین را مخدوش سازد. اما زهی خیال باطل که: «و اللَّهُ مُتِمُّ نوره و لَو کَرِهَ الکافرون».

سید مهدی سیدی

کد خبر 780936

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha