رقابت فضایی بین‌المللی با هدف فرود روی ماه با پرتاب فضاپیمای لونا-۲۵ روسیه وارد فاز جدیدی شد.

لونا-25

روسیه نخستین فضاپیمای فرودگرماه خود را پس از ۴۸ سال روز جمعه به فضا پرتاب کرد تا نخستین کشوری باشد که فرود نرم روی قطب جنوبی‌ماه انجام می‌دهد، منطقه‌ای که گمان می‌رود محفظه‌هایی از یخ آب را در خود جای داده است. آمریکا، چین و هند نیز برای فرود روی ماه به‌ویژه با فضانورد از پیش برنامه‌ریزی کرده‌اند اما تلاش روسیه برای پیشی گرفتن در این رقابت و قد علم کردن مقابل غرب، رقابت فضایی را جذاب‌تر می‌کند.

رقابت چندجانبه
ماموریت ماه روسیه، نخستین ماموریت ماه این کشور از سال ۱۹۷۶ و شروع یک رقابت چندجانبه است. هند نیز ‌ماه گذشته فرودگر ‌ماه چاندرایان-۳ خود را به فضا پرتاب کرد. پیش از این نیز آمریکا و چین هردو برنامه‌های پیشرفته اکتشاف قطب جنوب ‌ماه را هدف قرار داده بودند. به‌گفته یوری بوریسوف، رئیس سازمان فضایی  فدرال روسیه، انتظار می‌رود این فرودگر در ۲۱آگوست (۳۰مرداد) روی ماه فرود ‌آید، اگرچه آژانس فضایی روسیه پیش از این ۲۳ آگوست را به‌عنوان تاریخ فرود تعیین کرده بود. بوریسوف پس از پرتاب گفت: اکنون ما منتظر ۲۱ آگوست خواهیم بود. امیدوارم یک فرود نرم بسیار دقیق روی ماه انجام شود و امیدواریم کشور اول باشیم.

مشخصات لونا
لونا-۲۵ که تقریبا به‌اندازه یک ماشین کوچک است، قصد دارد به‌مدت یک سال در قطب جنوب ماه، جایی که دانشمندان ناسا و سایر آژانس‌های فضایی در سال‌های اخیر آثاری از یخ آب را در دهانه‌های سایه ‌دار منطقه شناسایی کرده‌اند، کار کند. این کاوشگر با وزن ۱.۸تن و قابلیت حمل ۳۱ کیلوگرم تجهیزات علمی، از یک اسکوپ برای نمونه‌برداری از سنگ از عمق ۱۵سانتی‌متری برای آزمایش وجود آب یخ زده استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید:


بازگشت قدرت فضایی روسیه
ماموریت لونا-۲۵ بسیار برای روس‌ها حیثیتی است. کرملین می‌گوید: تحریم‌های غرب بر سر جنگ اوکراین که بسیاری از آنها بخش هوافضای مسکو را هدف قرار داده‌اند، نتوانسته‌اند اقتصاد روسیه را فلج کنند. روسیه چند دهه روی فرود برماه در حال برنامه‌ریزی است و نشستن روی ماه زودتر از آمریکا، پس از آنکه تمام روابط فضایی مسکو از سوی غرب قطع شد، می‌تواند استقلال فضایی آنها را به رخ بکشد. آژانس فضایی اروپا قصد داشت دوربین ناوبری Pilot-D خود را با اتصال به فرودگر لونا-۲۵ آزمایش کند، اما پس از درگیری روسیه با اوکراین، روابط خود را با این پروژه قطع کرد. نیل آرمسترانگ فضانورد آمریکایی در سال ۱۹۶۹ نخستین کسی بود که روی ماه قدم گذاشت، اما ماموریت لونا-۲ اتحاد جماهیر شوروی نخستین فضاپیمایی بود که در سال ۱۹۵۹ به سطح‌ماه رسید و ماموریت لونا-۹ در سال ۱۹۶۶ نخستین فرود نرم روی ماه را انجام داد.
گزارش: زهرا خلجی

رقابت جدید در فضا | روسیه زودتر از چین و آمریکا اقدام کرد!

کد خبر 779624
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • سید نادر نهاردانی IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    5 4
    ماشاالله به روسیه مرگ بر انگلیس و آمریکا زنده و پاینده باد جمهوری اسلامی ایران به رهبری امام خامنه ای
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    3 1
    اصل علوم فضایی ورکورد مأموریت وماندگاری در فضاپیما ی سایوز روسیه وگردش به دور مدار زمین در دست روسهاست وسالهای زیادی کشور های غربی ازجمله امریکا از تکنولوژی فضایی روسیه در گردش به دور زمین استفاده می کردند. وآن مأموریت سغر آرمسترانگ با آپولو درهاله ای از ابهام است چون بسیاری از دانشمندان اختر فیزیک با دلایل متقن اعلام کردند که سفربه ماه وجود نداشته واین مسئله در زمان جنگ سرد بین امریکا وشوروی از طرف امریکایی ها به دروغ سرهم شد تا دست برتر را به روسها در فضا بزنند. درحالی شو رویها 10سال قبل از امریکاییها سفینه وموجود زنده به ماه فرستاده بودند.
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    0 1
    اولین فضانورد یوری گاگارین اولین ماهواره اسپوتنیک اولین ایستگاه فضایی " میر " اولین خودرو بر سطح ماه لوناخود اولین ماهواره در مدار ماه لونا ۲ همه اولین ها به نام روسیه سهم آمریکا در فضا فرستادن اولین انسان به ماه آنهم در موسسه فیلم سازی و سینمایی هالیوود
  • هوشنگ IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 1
    روسیه در فضانوردی همتا ندارد .