فرشاد مهدی‌پور، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در نشست خبری معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی گفت: «شمار مجموع رسانه‌های چاپی، اعم از روزنامه و غیره در سراسر کشور ۸هزارو۵۰۰ و شمار رسانه‌های الکترونیک و مجازی به ۵هزارو۱۸۰مورد می‌رسد که در مجموع بیش از ۱۳هزار رسانه در کشور وجود دارد.»

فرشاد مهدی پور

همشهری آنلاین- فرشاد شیرزادی: مهدی‌پور در نشست خبری دوشنبه، ۱۶مردادماه۱۴۰۲ که در سالن همایش‌های معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با حضور ایمان شمسایی، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی، عباس محمدیان، مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی، محمد آقاسی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها و علیرضا شیروی، مدیرکل رسانه‌های خارجی و مهدی عرفاتی، دبیر بیست‌ویکمین جشنواره ملی رسانه‌های ایران برگزار شد، گفت: «ما در امور مطبوعات فقط متکفل رسانه‌های داخلی نیستیم؛ هم رسانه‌های خارجی در این دایره حضور دارند و هم فعالیت ما و مطالعات و پژوهش در این حوزه را شامل می‌شود. امروز که با شما صحبت می‌کنم، بیش از ۱۳هزار رسانه در کشورمان فعالند و تلاش ما این بوده که توسعه کمی به‌عنوان توسعه پایدار باقی بماند. ما به‌عنوان یک نهاد تنظیم‌گر رسانه‌ای و محتوایی در همه بسترهای صوت، تصویر و متن نظارت می‌کنیم و این مهم وظیفه نهادی جز معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست. در دولت قبل، مسئولیت نظارت بر پلتفرم‌ها مجموعا، از صدر تا ذیل به تلویزیون واگذار شده بود، اما طی ۲سال اخیر و جلساتی که با مدیران بخش‌های مختلف داشتیم، جملگی متفق‌القول‌اند که این مهم باید بر عهده وزارت ارشاد باشد.»

تعداد خبرنگاران،  بیش از ۴برابر

مهدی‌پور در بخش دیگری از این نشست گفت: «نظارت بر رسانه‌ها، چه دیداری و چه شنیداری بر عهده این وزارتخانه است. ما چرخه هدایت، نظارت و حمایت را توامان پیش برده‌ایم. در آینده برای تحقق همین موضوع، رویدادهای مهم کشور، با همکاری رسانه‌های داخلی شکل می‌گیرد. در همین مدت کوتاه ۵۰سفر استانی داشته‌ایم. در هر استان با مدیران رسانه‌ها و مدیران کانون‌های تبلیغاتی و خبرنگاران فعال استان دیدار کرده‌ایم تا ارزیابی کامل‌تری از مسائل کشور در حوزه رسانه داشته باشیم. این رفت و برگشت‌ها که مثلا در همین هفته به ۳استان سفر خواهم داشت، نتیجه‌ای داشته که شمار ثبت‌نام خبرنگاران در سامانه جامع رسانه‌های کشور ۴برابر افزایش یافته و به ۸هزارو۵۰۰نفر در کل کشور رسیده است؛ این در حالی است که شمار خبرنگاران پیش از این دولت ۱۷۰۰نفر بود.»

همگرایی با رسانه‌های جناح‌های مختلف

در بخش پرسش و پاسخ، خبرنگار روزنامه همشهری نخستین پرسشگر از معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. وی گفت: «معاونت مطبوعاتی طی ۲سال اخیر چه فعالیت‌هایی برای برقراری ارتباط و ایجاد تعامل سازنده با رسانه‌های مختلف انجام داده است؟ این را از آن جهت می‌پرسم که در ابتدای تشکیل دولت و زمانی که مرحوم حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی در قید حیات بودند، به همراه چند مدیر مسئول دیگر با رئیس‌جمهور عکس یادگاری انداختند و گپ‌وگفت داشتند. چنین همگرایی‌هایی چقدر راهبردی است؟ »  مهدی‌پور پاسخ داد: «ما برای هر یک از اعضای فعال رسانه‌ای قانون مطبوعات داریم و این قانون برای همه رسانه‌ها روشن و ثابت است. نشست‌های هم‌اندیشی که اتفاقا در همین سالن برگزار می‌کنیم، نشانگر هم‌اندیشی ما با همه رسانه‌هاست و این ارتباط شکل گرفته است. توصیه‌هایی که به رسانه‌ها، آن هم برای پیشرفت‌شان داریم، در همین اتاق بارها مطرح شده است. با رسانه‌های اصلاح‌طلب هم درباره مسائل مهم کشور صحبت کرده‌ایم؛ در زمینه‌هایی که برای کشور بسیار مهم است ازجمله روابط بین‌الملل، اقتصاد، فرهنگ و مشکلات اجتماعی. باید بگویم که این تعامل و همگرایی رو به افزایش است و به‌هیچ‌وجه در این راه دچار وقفه نشده‌ایم و نمی‌شویم.»

چند پرسش کوتاه

در بخش دیگری که خبرنگاران به انتظار پاسخ معاون وزیر نشسته بودند، چند خبرنگار دغدغه‌هایشان را مطرح کردند. مهدی‌پور در پاسخ به یکی از خبرنگاران درباره نمایندگان رسانه‌های خارجی در ایران  گفت: «در ایران ۳۵خبرنگار که هر یک نمایندگان رسانه‌های خارجی، یعنی نماینده ۳۵رسانه بوده‌اند، در جریان اتفاقات سال گذشته حضور داشتند؛ این در حالی است که در برخی موارد دیده‌ایم که رسانه‌ای خبری جعل می‌کند و این راه درستی نیست که افکار را به سمت و سویی نامعلوم و مجهول بکشاند. سال گذشته البته جزو استثناها بود، اما ایران همواره استقبال می‌کند که میزبان خبرنگاران خارجی باشد و دوست دارد همواره به بهترین نحو از آنها پذیرایی کند.»

تعداد ۳برابری خبرنگاران در صندوق هنر

 در صندوق هنر باید هنرمند، نویسنده و روزنامه‌نگاران سهم داشته باشند. ۲سال پیش سهم خبرنگاران خیلی پایین بود. امروز تعداد خبرنگاران در صندوق اعتباری هنر ۳برابر شده است. همچنین در این مدت کوتاه تعرفه آگهی‌های دولتی مجددا بازنگری شد. آیین‌نامه لایحه حرفه روزنامه‌نگاری به هیأت وزیران واگذار شده و می‌توان گفت که تقریبا همه آیین‌نامه‌ها و مقررات مورد بازنگری قرار گرفته است. این روال با فراز و نشیب‌هایی در حال انجام است. همچنین برخی از این لوایح و آیین‌نامه‌ها بیش از ۳۰سال است که هیچ‌گونه بازنگری‌ای به‌خود ندیده است. امیدوارم اصلاح این مقررات به نفع مصرف‌کنندگان، یعنی همان مخاطبان رسانه‌ها باشد و مطالبات آنها را منتقل کنیم.

کد خبر 779020
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha