یکشنبه ۹ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: قضات اسپانیایی در نظر دارند اعلام جرم علیه 6 مقام سابق دولت بوش از جمله البرتو گونسالس دادستان کل سابق آمریکا را به اتهام توجیه قانونی شکنجه در زندان گوانتانامو بررسی کنند

رویترز به نقل از روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد دادگاه ملی اسپانیا در مادرید این پرونده را به قاضی بالتاسار گارسون محول کرده است. گارسون پیشتر دستور دستگیری اوگوستو پینوشه دیکتاتور سابق شیلی که در آن زمان در بریتانیا به سر می‌برد را صادر کرده بود.

نیویورک تایمز به نقل از یکی از مقامات مرتبط با این پرونده نوشت: گارسون این پرونده را پذیرفته و آن را جهت بررسی بیشتر به دفتر دادستانی ارسال کرده است.

کیفر خواست علیه شش مقام سابق دولت آمریکا از جمله البرتو گونسالس دادستان کل سابق آمریکا توسط قضات اسپانیایی و کارشناسان قانونی آمریکایی و اروپایی تنظیم شده است.

نام "جان یو" یکی از وکلای سابق وزارت دادگستری آمریکا نیز در میان متهمین این پرونده به چشم می‌خورد. او به طور مخفیانه به تقریر اسنادی مبنی بر اینکه رئیس جمهوری اختیار آن را دارد که معاهدات ژنو را نادیده بگیرد، پرداخته بود. داگلاس فیت مشاور سابق وزیر دفاع آمریکا در امور سیاستگذاری نیز در این ارتباط متهم شناخته شده است.

اسپانیا به دلیل آنکه 5 شهروند این کشور در زندان گونتانامو محبوس بوده‌اند می‌تواند علیه مقامات سابق دولت بوش که در این زمینه مسوءلیت داشته‌اند اعلام جرم کند. 

کد خبر 77822

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز