امروزه کمتر کسی پیدا می‌شود که با بنز و خودرویی با این نام آشنایی نداشته باشد. مرسدس بنز که بیشتر به نام بنز شناخته می‌شود نام اتومبیل ساخته شده در کارخانه بنز است.

بنز

به گزارش همشهری آنلاین،  بنز اولین خودرو با سوخت بنزین است که در دنیا ساخته شد و سازنده و مخترع آن- کارل بنز- برای رسیدن به این جایگاه تلاش‌های فراوانی کرد. او اولین ماشین ساخت خودش را با نام خانوادگی‌اش- یعنی بنز- به دنیا معرفی کرد. امروزه بنز یکی از مشهورترین اتومبیل‌هایی است که در دنیا ساخته می‌شود و با داشتن نام سازنده خود، این نام را برای همیشه زنده نگه داشته است.  

کارل فردریک بنز در سال ۱۸۴۴ دربادن مولبرگ شهری درجنوب آلمان به دنیا آمد. او خانواده متوسطی داشت که وضع مالی چندان خوبی هم نداشتند. پدر کارل یک تعمیرکار ساده ماشین بود و تحصیلات بالایی هم نداشت اما   بر خلاف پدرش او علاقه شدیدی به ادامه تحصیل داشت؛ به همین خاطر پس از اتمام تحصیلات متوسطه به دانشگاه پلی‌تکنیک کارلسروهه رفت.

داستان خواندنی مرسدس بنز ؛ این ماشین نخستین خودروی بنزین سوز تاریخ است
  کارل بنز اولین کسی که توانست خودرویی با  موتور چهارزمانه و بنزین‌سوز بسازد

کارل که مکانیکی را از پدر خود یاد گرفته بود، پس از دانشگاه به پدرش هم در تعمیر اتومبیل کمک می‌کرد تا مخارج تحصیل خود را تامین کند. در سال ۱۸۷۱ او با کمک یکی از دوستانش به نام آگوست ریتر که البته مکانیک ماهری هم بود توانست اولین شرکت طراحی و ساخت اتومبیل خود را در شهر مانهایم راه‌اندازی کند. اما شراکت این دو دوست چندان هم پایدار نبود و آنها دائم دچار مشکل می‌شدند و به خاطر همین اختلافات، شرکت هم در کارش موفق نبود و مدتی بعد تعطیل شد.

بعد از آن کارل به خاطر گذراندن خرج زندگی مجبور به کار در یک شرکت ساختمانی شد. بعد از مدتی کار ساختمانی، او توانست مبلغی پس‌انداز کرده و با دختری به نام برتا ریگز ازدواج کند. آنها تصمیم گرفتند تا دوباره یک شرکت خودروسازی را راه‌اندازی کنند و وقتی از واگذاری سهام ریتر باخبر شدند تمام پس انداز خود را خرج خرید سهام کردند و از آن به بعد بیشترین سهام شرکت متعلق به خود کارل بنز شد.

داستان خواندنی مرسدس بنز ؛ این ماشین نخستین خودروی بنزین سوز تاریخ است
   مرسدس نام دختر اولین نماینده فروش محصولات بنزبود

ابتدا کارل و برتا بسیار خوشبخت بودند و کارهای شرکت هم به خوبی پیش می‌رفت. پس از گذشت چند سال و با به دنیا آمدن فرزندانشان، کارل صاحب خانواده‌ بزرگ‌تری شده بود زیرا آنها پنج فرزند به نام‌های ایگن، ریچارد، کلارا، تایلد و آلن داشتند. اما این خوشبختی دوامی نداشت و ناگهان شرکت دچار رکود مالی شد. دیگر زمان آن رسیده بود که کارل از دانش و هوش سرشار خود در طراحی خودرو استفاده کند.

او توانست پس از مدت کوتاهی و با تلاش بسیار امتیاز تولید و تکمیل موتورهای دوزمانه را دریافت کند. کارل پس از یک سال تلاش بی‌وقفه موفق شد شرکت خود را گسترش داده و نام خودش-بنز- را روی آن بگذارد. البته تمام این کارها به تنهایی کار ساده‌ای نبود. او تمام این کارها را با کمک‌ها و پشتیبانی مالی فردریک ویلهم ایلینگر انجام داد که در آن زمان صاحب یک مغازه دوچرخه فروشی بزرگ بود ولی به ساخت و تعمیر وسایل موتوری علاقه شدیدی داشت.

داستان خواندنی مرسدس بنز ؛ این ماشین نخستین خودروی بنزین سوز تاریخ است
  مرسدس بنز نام اولین خودرو بنزین سوزی است که در دنیا ساخته شد

کم‌کم تعداد کارکنان شرکت افزایش ‌یافت تا به ۲۵ نفر رسید. شرکت بنز دیگر تا آنجا رونق پیدا کرده بود که قادر به واگذاری حق امتیاز برای تولید موتورهای بنز به دیگر شرکت‌ها بودند؛ اما فکر ساختن یک موتور قوی‌تر دست از سر کارل برنمی‌داشت و او تصمیم به ساخت موتورهای چهار زمانه گرفته بود و در نهایت موفق به تولید موتورهای چهار زمانه با سوخت بنزین شد و پس از ساخت برای آزمایش اولین بار آن را روی یک کالسکه نصب کرد که با موفقیت همراه بود.

در سال ۱۸۸۶ کارل توانست اولین خودروی بنزین سوز خود که نام آن را هم بنز گذاشته بود به نمایش عمومی بگذارد. او تا سال ۱۸۸۷ توانست سه مدل دیگر از این خودرو طراحی کند. کارل بنز اولین مدل ساخته شده را همیشه نزد خود نگه داشت و در سال ۱۹۰۶ پس از بازگشایی موزه خودرو در آلمان آن را به موزه اهدا کرد.

داستان خواندنی مرسدس بنز ؛ این ماشین نخستین خودروی بنزین سوز تاریخ است
   خانه‌ای که بنز در آن سکونت داشت و در همان خانه از دنیا رفت، هم اکنون دفتر مرکزی شرکت مرسدس بنز به حساب می‌آید

مدل دوم چندین بار با مشکل برخورد کرد که طراحی و بازسازی آن بارها تکرار شد. مدل سوم هم دارای چرخ‌های چوبی بود اما به خوبی حرکت می‌کرد؛ به طوری که حتی همسرش برتا با آن به یک مسافرت طولانی رفت و هیچ مشکلی برایش پیش نیامد.

دیگر کارهای بنز در سراسر دنیا شناخته شده بود و باید شرکت توسعه پیدا می‌کرد و سرانجام  در سال ۱۸۹۹ به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی تبدیل شد؛ به طوری که تولید شرکت به حدود ۵۷۲ اتومبیل در سال رسید.

 دیگر زمان استراحت کارل فرارسیده بود؛ به همین خاطر در سال ۱۹۰۳ او کارهای فنی را رها کرده و به عنوان ناظر در هیأت مدیره شرکت مشغول به کار نظارت شد. سه سال بعد به این نتیجه رسید که بهتر است کاملا تنها و بدون شراکت کار خود را ادامه دهد؛ به همین دلیل سهام خود را که ۵۰ درصد بود واگذار کرده و شرکت بزرگی در لیدنبورگ آلمان تاسیس کرد.

داستان خواندنی مرسدس بنز ؛ این ماشین نخستین خودروی بنزین سوز تاریخ است
عنوان

اکنون پسرانش که دیگر بزرگ شده و تحصیلاتشان را به اتمام رسانده بودند بزرگ‌ترین سهامداران شرکت به حساب می‌آمدند. در ابتدای تاسیس شرکت، آنها تمام تلاششان را برای ساخت موتورهای بخار کردند اما در این کار موفق نبودند. در سال ۱۹۱۲ کارل دیگر طاقت کارها و مشکلات یک شرکت بزرگ را نداشت؛ به همین خاطر خود را بازنشسته و مدیریت را به پسرانش واگذار کرد. آنها هم که مانند پدر خود از هوش بالایی در تجارت برخوردار بودند به سرعت شرکت را در تمام دنیا مطرح کرده و چندین شعبه در شهرهای مختلف ایجاد کردند.

خودروهای بنزی که در انگلیس تولید می‌شدند به دلیل کیفیت بالا اول به عنوان تاکسی استفاده می‌شدند. پس از مدتی این خودروها کم‌کم مورد توجه مردم هم قرار گرفتند. در سال ۱۹۲۳ کارل که دلش برای تولید خودرو تنگ شده بود، آخرین خودروهای خود را که یکی از آنها هشت و دیگری ۲۵ اسب بخار قدرت داشتند برای استفاده شخصی خود و خانواده‌اش ساخت. او هیچ وقت این دو اتومبیل را نفروخت و هم اکنون آنها در موزه نگهداری می‌شوند.  

مرسدس از کجا آمد؟  

مرسدس نامی دخترانه واسپانیایی و به معنی وقار و زیبایی است و نام دختر امیل یکینگ- یکی از بزرگ‌ترین تجار اتریش و صاحب بزرگ‌ترین و البته اولین نماینده فروش محصولات بنز- بود. به همین خاطر کارل تصمیم گرفت نام یکی از محصولاتش را مرسدس بگذارد تا از این طریق بزرگ‌ترین نماینده خود را از دست ندهد.

داستان خواندنی مرسدس بنز ؛ این ماشین نخستین خودروی بنزین سوز تاریخ است
عنوان

البته مدیریت شرکت ابتدا بر عهده شخصی به نام گاتلیپ دایلمر بود. پس از گذشت مدتی کوتاه شرکت هم به نام مرسدس بنز تغییر نام داد و دیگر بیشتر محصولات به نام مرسدس بنز شناخته می‌شدند و برای تفکیک مدل‌هایشان از حروف و عدد استفاده می‌شد.

اولین مدل مرسدس در سال ۱۹۰۱ و با قدرت ۳۵ اسب بخار تولید شد. این ماشین در اصل یک کالسکه بود که چراغ‌های چوبی داشت. در واقع علت اصلی نامگذاری این خودرو به نام مرسدس به دلیل جذابیت این نام و برای نشان دادن ظرافت و زیبایی ماشین بود. چند سال بعد اتومبیل دیگری ساخته شد که این بار نام شریک دیگر بنز- مای باخ- روی آن گذاشته شد؛ علامتی که برای این خودروها در نظر گرفته شده بود تا سال ۱۹۲۶ بارها تغییر یافت تا بالاخره به شکل امروزی آن- یک ستاره با دایره‌ای دور آن- درآمد.

داستان خواندنی مرسدس بنز ؛ این ماشین نخستین خودروی بنزین سوز تاریخ است
 تمام مدل‌های بنز از اولین مدل تا آخرین در موزه بنز در آلمان نگهداری می‌شوند

در چهار آوریل سال ۱۹۲۹ کارل بنز در منزل خود در لیدنبورگ درگذشت و هم اکنون فرزندانش خانه پدرشان را به عنوان یاد بود به‌دفتر مرکزی مرسدس بنز تبدیل کرده‌اند. کارل در زمان حیاتش هیچ‌گاه به ثروت فراوان دست نیافت؛ اما امروزه بنز به عنوان یکی از زیباترین و بهترین اتومبیل‌ها در دنیا شناخته می‌شود.

گروه خودروسازی بنز شامل علائم تجاری مرسدس بنز، مای باخ، اسمارت، مرسدس بنزای‌ام جی و مرسدس بنز مک لارن است. این گروه در سال ۲۰۰۴ بیش از یک میلیون و ۲۲۶ هزار و ۸۰۰ دستگاه از خودروهای خود را به فروش رساند. در آمد مارک مرسدس در سال ۲۰۰۴ به ۴۹/۶ میلیارد یورو رسید. آنها کیفیت را مهم‌ترین ویژگی مرسدس بنز می‌دانند. به همین دلیل در طول ساخت خوردوهایشان بارها و بارها آن را مورد امتحان و آزمایش قرار می‌دهند.  

داستان خواندنی مرسدس بنز ؛ این ماشین نخستین خودروی بنزین سوز تاریخ است
جدیدترین خودروی ساخت این شرکت فاقد فرمان و کاملا هوشمند است  

هلی‌کوپتر و قایق بنز

ابتدا روش نامگذاری خودروها به این طریق بود که یک عدد سه رقمی را در عدد ۱۰ ضرب می‌کردند که از این راه حجم موتور به دست می‌آمد. پس از آن تصمیم گرفتند از حروف هم استفاده کنند؛ برای همین از حرف «ای» به معنای انژکتور، «اس» به معنی سوپرلوکس و «سی» به معنی کوپه استفاده می‌شد که بیشتر برای معرفی اتاق اتومبیل بود. این کار از ابتدای دهه ۹۰ میلادی آغاز شد. مرسدس‌های کلاس سی کوچک‌ترین و ارزان‌ترین سری ساخته شده است و تقریبا جزء خودروهای اسپرت به حساب می‌آید. کلاس الگانس هم دارای کامل‌ترین تجهیزات است.

پر فروش‌ترین کلاس، مرسدس سری‌ای است زیرا دارای اتاقی جادار و بزرگ است و برای خانواده خودرویی بسیار مناسب به شمار می‌رود. تنوع در این مدل بسیار زیاد است و به همین دلیل تقریبا با هر بودجه‌ای می‌توان آن را تهیه کرد. سری اس هم به گران‌ترین، مجهزترین و بزرگ‌ترین اتومبیل‌های مرسدس اطلاق می‌شود. این سری کامل‌ترین امکانات رفاهی و خانوادگی را دارد. برای نامگذاری سری اسپرت هم از کلمه کوپه در آخر مدل آن استفاده می‌شود. مدل‌های شاسی بلند هم با حروف‌ ام‌ال شناخته می‌شوند که به معنی دو دیفرانسیله بودن آن است.  

داستان خواندنی مرسدس بنز ؛ این ماشین نخستین خودروی بنزین سوز تاریخ است
 هلی‌کوپترهای ساخت این شرکت بسیار مجهز بوده و از ایمنی بالایی برخوردارند    

هم‌اکنون کارخانه مرسدس بنز در بیشتر کشورهای دنیا شعبه دارد. اتومبیل‌های مرسدس بنز جزء ایمن‌ترین و پرطرفدارترین خودروهای دنیا به حساب می‌آیند. شرکت بنز که هیچ گاه نمی‌خواهد از دیگر شرکت‌ها عقب بماند دست به ساخت هلی کوپتر و قایق‌های کوچک خانوادگی هم زده است که از جدیدترین مدل هلی کوپتر آن چندی قبل در نمایشگاهی در ایتالیا پرده برداری شد.

خودروهای جدید و هوشمند این شرکت هم بدون فرمان بوده و به صورت اتوماتیک حرکت می‌کنند.  
 

کد خبر 777933
منبع: همشهری سرنخ

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سرنخ

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • فراهانی IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    2 0
    باتشکرازمقاله جهت اطلاع آرم بنز نشانه دریا ، زمین ، آسمان می باشد.