Play Ball؛ این فرمان داور است که با آن بازی بیس‌بال آغاز می‌شود. ۹ بازیکن یک تیم در زمین آماده دفاع هستند و یک بازیکن از تیم رقیب آمده تا با چوب، توپ پرتابی را بزند و تا جایی که امکان دارد پیش برود.

بیسبال

به گزارش همشهری آنلاین،  Play Ball؛ این فرمان داور است که با آن بازی بیس‌بال آغاز می‌شود. ۹ بازیکن یک تیم در زمین آماده دفاع هستند و یک بازیکن از تیم رقیب آمده تا با چوب، توپ پرتابی را بزند و تا جایی که امکان دارد پیش برود. بیس‌بال رویارویی فرد به جمع است و در این‌جا هدف حرکت از خانه و بازگشت به آن بوده تا تیمی امتیاز به‌دست آورد. این رشته ورزشی یکی از پرقانون‌ و پیچیده‌ترین مسابقات ورزشی جهان محسوب می‌شود که یادگرفتن آن شیرینی مخصوص خود را دارد و می‌تواند نشانه متمایز بودن از دیگر ورزش‌ها باشد.

بیس‌بال یک ورزش قدیمی است که در نقاط مختلف دنیا و به اشکال گوناگون بازی می‌شده، اما آن‌بیس‌بالی  که امروزه مرسوم است و در دنیا مسابقات بسیاری براساس قوانین آن برگزار می‌شود، نوع آمریکایی آن  است. البته  نمی‌توان بیس‌بال را همانند برخی رشته‌ها مانند بسکتبال، ورزش اصیل آمریکایی‌ها دانست؛ چراکه بخش‌هایی از این بازی زمانی انجام می‌شده که هنوز قاره آمریکا کشف نشده بود! با این حال آمریکایی‌ها خیلی به این بازی علاقه نشان دادند و کار به جایی رسیده که اکنون آن‌ها بهترین تیم‌ها و بهترین لیگ را دارند و در مقام مقایسه فاصله بیس‌بال‌شان با سایر کشورها چندین برابر فاصله بسکتبال‌شان با سایرین است. به‌غیر از آمریکا در کشورهای شرق آسیا و همچنین کشورهای آمریکای مرکزی و جنوبی این رشته ورزشی رواج دارد. اروپایی‌ها نیز در این میان چند تیم خوب دارند و در مقابل این ورزش در آفریقا پیشرفت چندانی نداشته است.

  پرطرفدار در برخی نقاط
در کشورهایی مانند آمریکا و ژاپن مردم جان‌شان را برای بیس‌بال می‌دهند. در محلات، کوچه پس‌کوچه‌ها و زمین‌های کوچک بیس‌بال بازی می‌شود. ورزشکاران این رشته محبوبیت بسیار زیادی نزد مردم دارند و عکس‌ها، پوسترها و توپ‌های امضاشده‌شان با قیمت‌های خوبی به‌فروش می‌رسند. فیلم‌های بسیار زیادی نیز درخصوص بیس‌بال ساخته شده که با استقبال فراوانی روبه‌رو شده است.

  MLB
با فرارسیدن فصل بهار، رقابت‌های بیس‌بال باشگاهی در آمریکا آغاز می‌شود که در رأس تمامی آن‌ها میجرلیگ قرار دارد. رقابت‌هایی که پول‌های کلانی در آن رد و بدل شده و قراردادهای آن‌چنانی بین باشگاه‌ها و بازیکنان و همچنین حامیان مالی عقد می‌شود. مانند بسیاری از مسابقات ورزشی در آمریکا، دسته‌بندی‌های خاصی برای بیس‌بال هم وجود دارد. مسابقات MLB در ۲ لیگ کاملا مجزا برگزار می‌شود که قهرمانان این ۲ لیگ در بازی نهایی رودرروی یکدیگر قرار می‌گیرند تا تکلیف قهرمان آمریکا مشخص شود. سلسله مسابقاتی که خودشان به آن می‌گویند: «قهرمانی جهان»! بازی فینال ۷ مسابقه است که برنده ۴ بازی می‌تواند جام قهرمانی را بالای سر ببرد.

  لیگ‌ها
۲ لیگی که از آن نام بردیم یکی «لیگ آمریکا» و دیگری «لیگ ملی» نام دارد که آیین‌نامه‌های برگزاری‌ این ‌دو کمی با یکدیگر فرق دارد. در هر لیگ ۳ کنفرانس وجود دارد: شرق، مرکزی و غرب. در لیگ آمریکا ۱۴ تیم و در لیگ ملی ۱۶ تیم با یکدیگر در این کنفرانس‌ها مسابقه می‌دهند. هر تیم در مسابقات گروهی ۱۶۲ بازی در طول یک فصل برگزار می‌کند که این در نوع خود قابل‌توجه است. پس از آن ۳ تیم برتر هر کنفرانس به‌همراه بهترین تیم دوم به مرحله حذفی صعود می‌کنند و مسابقات تا فینال پیش می‌رود.

 قراردادهای کلان
بازیکنان بیس‌بال در لیگ‌های مختلف ایالات متحده معمولا قراردادهای بسیارخوبی دارند و دستمزدهای بالایی دریافت می‌کنند. در MLB شرایط فوق‌العاده است و رقم‌هایی جابه‌جا می‌شود که کله آدمی از شنیدن اعداد و ارقام آن سوت می‌کشد. به‌عنوان مثال «الکس رودریگوئس» از تیم نیویورک یانکیز تا پایان فصل ۲۰۰۹ و در مجموع دوران بازی خود ۲۳۱ میلیون و ۴۱۶‌هزار و ۲۵۲‌دلار از طریق عقد قرارداد درآمد داشته است. الکس تنها در سال ۲۰۰۹ میلادی ۳۳ میلیون دلار دریافت کرده است. او با عقد قراردادی ۱۰ ساله که نشان از اهمیت و اعتبارش در بیس‌بال می‌دهد، در سال‌۲۰۰۸ به یانکی‌ها پیوست و ۲۷۵ میلیون دلار برایش دستمزد تعریف شد. مبلغی که با توجه به درآمدهای پیشینش می‌تواند از او یک سوپرمیلیونر بسازد. رودریگوئس ۳۵ ساله و راست‌دست بوده و به‌عنوان مدافع بیس سوم نقش بسیارمهمی در بازی‌های تیمش ایفا می‌کند. او پیش از این در تیم تگزاس رنجرز بازی می‌کرد و در ازای یک‌قرارداد ۱۰ ساله که از سال ۲۰۰۱ منعقد شده بود، ۲۵۲ میلیون دلار طلب کرد.

  قوانین
لطفا انتظار نداشته باشید در این ۲ صفحه درباره بازی بیس‌بال و قوانین آن به‌طور مفصل توضیحاتی را ارائه کنیم، چون واقعا محال است، اما با این حال می‌توان قدری درباره این رشته ورزشی توضیح داد. هر تیم بیس‌بال شامل ۹ بازیکن است و هر تیم باید یک‌بار در حالت حمله قرار بگیرد و یک‌بار در حالت دفاع. یعنی یک‌بار باید ۹ بازیکنش بروند داخل زمین و در پست‌های معین شده قرار بگیرند و یک‌بار نیز به‌صورت انفرادی رودرروی تیم مدافع قرار می‌گیرند و توپ می‌زنند. یک‌تیم زمانی می‌تواند امتیاز به‌دست آورد که در موقعیت حمله باشد. یعنی این‌که تیمی که دفاع می‌کند نمی‌تواند امتیاز بگیرد. تیم دفاع که بازیکنانش باید دستکش‌های مخصوص برای دریافت و کنترل توپ بر دست کنند، باید ۳ بازیکن حریف را با استفاده از قوانین بازی اوت کند تا از وضعیت دفاع به وضعیت حمله برود. بازی بیس‌بال زمان ندارد و در ۹ اینینگ (Inning) برگزار می‌شود. یعنی این‌که هر وقت تیم‌ها یک‌بار دفاع کردند و یک‌بار در وضعیت حمله قرار گرفتند، یک اینینگ به پایان رسیده است. زمین بازی از ۲ بخش داخلی و خارجی تشکیل شده که در بخش داخلی ۳ بیس به‌علاوه بیس خانه که بازی از آن‌جا آغاز می‌شود و بازیکن تیم حمله با قرار گرفتن در کنار آن می‌تواند توپ بزند، قرار دارد. با زدن توپ پرتاب‌شده، بازیکن تیم حمله با رها کردن چوب به سمت بیس یک می‌رود و باید قبل از رسیدن توپ به مدافع بیس اول خود را به آن محل برساند. بازیکنان با عبور کردن از بیس‌های اول، دوم و سوم و بازگشت به خانه می‌توانند یک‌امتیاز برای خود کسب کنند. بخش داخلی زمین یک لوزی با ابعاد  ۳/۲۷ متر در ۳/۲۷ متر است که پرتاب‌کننده در محل تلاقی قطرهای این لوزی بر روی یک‌تپه کوچک می‌ایستد و به سمت بازیکن حریف توپ پرتاب می‌کند. زمین بازی به‌طور کلی یک مخروط است که فاصله بیس خانه تا مرکز قوس انتهایی زمین باید دست‌کم ۱۱۸‌متر و ۸۷‌سانتی‌متر و حداکثر ۱۳۲ متر و ۵۸‌سانتی‌متر باشد. بیس‌ها در چهارگوشه لوزی مذکور قرار می‌گیرند و هر کدام‌شان برای قضاوت یک‌داور دارند. بدین ترتیب بیس‌بال دارای یک سرداور و ۳ داور بیس است. داوری که پشت‌سر توپ‌زن و توپ‌گیر می‌ایستد، سرداور مسابقه است.  

با این ورزش سوپرمیلیونر می‌شوید

با این ورزش سوپرمیلیونر می‌شوید

  فدراسیون جهانی
IBAF فدراسیون جهانی بیس‌بال است که با تلاش‌ها و پیگیری‌هایش توانست از المپیک ۱۹۹۲ این رشته را به بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان بیاورد. با این حال در لندن خبری از بیس‌بال نبود اما در ریودوژانیروی ۲۰۱۶ بیس‌بال بار دیگر به المپیک برگشت. مقر اصلی فدراسیون جهانی بیس‌بال در سوئیس بوده، اما رئیس آن ریکاردو فراچاری ایتالیایی است.

  جام‌جهانی بیس‌بال
این مسابقات که از سال‌ ۱۹۳۸ آغاز شده، هر ۲‌سال یک‌بار برگزار می‌شود که مثلا در سال‌ ۲۰۰۹ میلادی ۸‌ کشور میزبانی آن را برعهده داشتند! در پایان هم آمریکا قهرمان شد و کوبا عنوان دوم را به‌خود اختصاص داد. کانادا نیز با غلبه بر پورتوریکو عنوان سوم و مدال برنز را دریافت کرد. درمجموع، کوبا با ۲۵‌بار قهرمانی پرافتخارترین تیم جهان است و آمریکا با ۴، ونزوئلا با ۳، کلمبیا با ۲ و کره‌جنوبی، پورتوریکو، دومنیکن و انگلستان هر کدام با یک‌قهرمانی در ردیف‌های بعدی قرار دارند. البته باید به این نکته ظریف هم اشاره کنیم که آمریکایی‌ها معمولا با یک‌تیم منتخب یا دانشگاهی در چنین رقابت‌هایی شرکت می‌کنند.

  قهرمانی آسیا
رقابت‌های قهرمانی آسیا در بیس‌بال از سال ۱۹۵۴ شروع شده و اکنون هر ۲ سال یک بار برگزار می‌شود. ژاپن ۱۶ بار قهرمان شده و بعد از این تیم کره‌جنوبی با ۶ قهرمانی ایستاده است. در آسیا به‌طور کلی تیم‌های شرقی حرف‌هایی برای گفتن دارند و در غرب تنها ایران و عراق هستند که تیم دارند. البته در آسیای جنوبی نیز هند و پاکستان حرف‌هایی برای گفتن دارند.

  بیس‌بال در ایران
فعالیت این رشته پس از آن‌که بیس‌بال توانست جواز حضور در المپیک را به‌دست آورد، آغاز شد. سال ۱۳۷۲ فدراسیون بیس‌بال جمهوری اسلامی ایران تاسیس شد، با این حال مسئولان انجمن بیس‌بال ایران که زیر نظر فدراسیون انجمن‌های ورزشی فعالیت می‌کند، تلاش می‌کنند و علاقه‌مندان را به‌سمت این ورزش بکشانند. 

کد خبر 775323
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha