عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس گفت: هیچ استیضاحی و برنامه‌ای در دستور کار وجود ندارد. البته لیست تهیه شده است اما در دستور کار مجلس نیست. با توجه به  اینکه مجلس درگیر برنامه هفتم توسعه است و دغدغه‌های زیادی دارد، بعید می دانم استیضاحی بخواهد صورت بگیرد.

محمد حسن آصفری

همشهری آنلاین- فتانه احدی: معاون سیاسی وزیر کشور چندی پیش نامه ای ابلاغ کرد که در یکی از بندهای آـن  آمده بود:«فرمانداران، بخشداران و معاونین فرمانداران، ضمن تداوم پیشبرد امور شهرستان در روابط با نمایندگان محترم مجلس در دوره باقی مانده تا انتخابات نسبت به عدم همراهی و معیت نماینده شهرستان در موضوعات و جلسات شائبه دار حساسیت لازم را داشته باشند.» این بخشنامه با واکنش تند نمایندگان مواجه شد و نهایتا با لغو بخشنامه و جلسه ای که با وزیر کشور برگزار کردند و وعده‌هایی که داده شد موضوع تقریبا خاتمه یافت.

همان زمان، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در تشریح این مسئله با تاکید بر این که اصل این ابلاغیه برای جلوگیری از برخی تخلفات معدود انتخاباتی، بوده و ضرورتی به صدور یک ابلاغیه عمومی که همه را زیر سوال ببرد وجود نداشت. به همین دلیل وزیر کشور بلافاصله این ابلاغیه را اصلاح و به نمایندگان هم اطلاع‌رسانی شد.

قاسم جعفری معاون امور نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی رئیس جمهور نیز در این‌باره گفته بود که اصل ماجرا یک سوءتفاهم بود که وزیر کشور برای نشان دادن حسن نیت وزارت کشور در همراهی با نمایندگان محترم مجلس این بند را لغو کرد.

امروز اما در پی تذکر نمایندگان به رئیس مجلس در مورد موضوع معاون سیاسی وزیر کشور، محمد باقر قالیباف گفت: دیروز با وزیر کشور صحبت کردم و گفتم فرصت به انتها رسیده، ایشان قول داد زودتر تصمیم بگیرند و به توافق برسند. حتماً این کار انجام می شود، اگر نشد، حق با شماست. براساس آیین نامه داخلی موضوع را دنبال خواهم کرد.

مجلس به دنبال استیضاح وزیر کشور است؟ | جمع‌آوری لیست برای استیضاح این چند وزیر... | با برکناری معاون وزیر و استیضاح مخالفم

آنچه هست، برخی نمایندگان از اینکه وزیر کشور هنوز در مورد معاون خود اقدام خاصی انجام نداده و او را عوض نکرده است گلایه کردند. چنانکه شهریار حیدری  نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: اگر وزیر کشور تدبیر مناسبی برای معاونت سیاسی وزارت کشور اتخاد نکند به حرمت قانون اساسی استیضاح ایشان در صحن مجلس مطرح می شود.

همچنین سید کاظم دلخوش سخنگوی کمیسیون قضایی ‌و حقوقی مجلس با اشاره به بخشنامه معاون سیاسی وزیر کشور به استانداران، ‌از کلید خوردن استیضاح وزیر کشور در مجلس خبر داد ‌و گفت: ستاد انتخابات به‌جای ممانعت از نماینده‌ای که به وظیفه قانونی‌اش عمل می‌کند با افرادی که فعالیت انتخاباتی خلاف قانون دارند برخورد کند.

از دیگر سو اما، تعدادی از نمایندگان هم لغو بخشنامه و اظهارات وزیر کشور در جلسه با نمایندگان را کافی می‌دانند و به شدت با طرح موضوعاتی چون استیضاح وزیر و برکنار معاون سیاسی او مخالف هستند.

گفت وگوی همشهری آنلاین با با محمدحسن آصفری عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور را بخوانید.

با توجه به اینکه فرصت یک‌ماهه مجلس برای برکناری معاون سیاسی وزیر کشور به اتمام رسیده است، مجلس چه اقدامی برای پیشبرد این مسئله خواهد کرد؟

هر چند اقدام معاون سیاسی وزیر کشور اقدام خوبی نبوده است، اما من با برکناری معاون سیاسی وزیر کشور و استیضاح وزیر در این‌باره مخالفم. نمایندگان مجلس برای پیگری امور مردم حق دارند که با فرمانداران و استانداران مراوداتی داشته باشند. 

در واقع نمایندگان مجلس پیگیر بسیاری از مسائل هستند، از این رو مدام در جلسات با مسئولان هستند، وزرا را به مجلس می‌آورند و در حوزه‌های انتخابیه با استانداران جلسه می‌گذارند. از آنجا که کار مردم پیش نمی‌رود، نمایندگان آنقدر مشغله دارند که نباید دنبال این مسائل باشد. 

مشکلاتی از قبیل از آب و برق و جاده و گاز و بهداشت و درمان مرگ و میر و همه و همه با نمایندگان است. نمایندگان باید پاسخگوی مردم باشند. از آنجا که مردم به تلفن فرمانداران، استانداران و مسئولان کشوری دسترسی ندارند، این فرهنگ در کشور ما جا افتاده است. بنابراین اگر نماینده‌ای موردی را دنبال می‌کند به دلیل پیگری مطالبات مردم است.

اگر دولت‌ها به نحو احسن وظایف خود را انجام دهند، نمایندگان که وظیفه‌شان قانونگذاریست، نباید در این حوزه‌ها و نارسایی‌ها مانند آب، جاده، بهداشت و درمان و غیره ورود کنند. بنابراین به نظر منن این اقدام معاون سیاسی نپخته بوده است. البته آقای وزیر کشور برخی از بندهای این ابلاغیه‌ را کان‌لم‌یکن قلمداد کرد و باید این مسئله پایان یافته باشد.

بحث عزل معاون وزیر مطرح نیست. به نظرم این را خود آقای وزیر کشور پذیرفتند و گفتند که معاون ایشان اشتباه کرده که چنین نامه‌ای را زده است. اصلاحیه ابلاغیه را برای استانداران فرستادند. از سوی مجلس این مسئله تمام شده است. کسی به دنبال عزل معاون وزیر نیست.

با وجود صحبت‌های شما اما  امروز برخی از نمایندگان بحث استیضاح وزیر کشور را دوباره راه انداخته‌اند،حتی گفته‌اند که استیضاح کلید خورده است. نظر شما در این باره چیست؟
هیچ استیضاحی در مجلس در دستور کار نیست و حتی هیچ برنامه ای برای استیضاح وزرا در دستور کار وجود ندارد.

یعنی حتی نمایندگان لیستی تهیه نکرده‌اند؟ آیا از اسامی یا تعداد این نمایندگان اطلاع دارید؟

چرا لیست تهیه شده است. این لیست برای استیضاح خیلی از وزرا تهیه شده است، مانند وزیر کشور، وزیر اقتصاد، وزیر ورزش و یا چند تن از وزرای دیگر، اما استیضاحی که در دستور کار مجلس باشد، وجود ندارد. 

امکانش وجود دارد که استیضاح وزرای نامبرده در دستور کار قرار بگیرد؟

من بعید می‌دانم چنین اتفاقی صورت بگیرد، با توجه به اینکه مجلس درگیر برنامه هفتم توسعه است و دغدغه‌های زیادی دارد و با توجه به اینکه دولت برخی از موارد را با هماهنگی مجلس دنبال خواهد کرد، بعید می‌دانم استیضاحی بخواهد صورت بگیرد.

کد خبر 774309
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • فرامرز IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    0 0
    چه فایده دارد وقتی نه توبیخی نه جبرانی نه پوزشی و ننننننننننه های دیگر در برکناری و استیضاح روی نمیدهد تنها مقام ها جابجا می شود آن هم با حقوق بالاتر