دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت: طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران هنوز به دست ما نرسیده، اما قطعا شورا و شهرداری تهران این ابلاغ را ناقص می‌دانند و باید در مورد آن تجدید نظر شود.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد باقر قالیباف دوشنبه (26 اسفند) در حاشیه مراسم افتتاح ایستگاه مترو میدان شهدا تا دروازه شمیران در جمع خبرنگاران، خاطر نشان کرد: گفته می‌شود این طرح ابلاغ شده است، اما هنوز چیزی به دست ما نرسیده و در عین حال نسبت به برخی از بخش‌های این مصوبه اعتراض داریم.

وی در پاسخ به این سوال که در قالب این طرح، چهار خط قطار هوایی پیش‌بینی شده است و وزارت کشور اعلام کرده که منتظر برنامه شهرداری تهران برای اجرای این چهار خط قطار هوایی می‌ماند، اظهار کرد: از روز اول بارها گفته‌ایم، طرح جامع حمل و نقل و ترافیک افق آینده شهر تهران را روشن می‌کند، اما به این معنا نیست که با تصویب آن از فردا مشکل ترافیک و یا مسایل مترو در اجرا حل می‌شود. در واقع تخصیص اعتبارات و برنامه در کنار هم می‌تواند مفید باشد.

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که آیا حذف بخشی از طرح جامع در قالب حمل و نقل ریلی، اختلال در کل طرح را ایجاد نمی‌کند، توضیح داد: شهرداری تهران هر گونه نظر کارشناسی را می‌پذیرد، اما به شرطی که هر تغییر، پیوست کارشناسی داشته باشد. حذف یک دفعه خطوط سریع السیر مترو از طرح جامع، کل خطوط پیش‌بینی شده را با مشکل مواجه می‌کند.

وی با تاکید بر این مطلب که برای شهرداری تهران، اجرا کننده خطوط اکسپرس و یا هزینه آن اصلا مهم نیست، یادآور شد: سوال ما این است که اگر دولت اعتقادی به این خطوط سریع السیر ندارد، چرا پیش‌بینی خط تهران ـ ورامین توسط شرکت راه‌آهن را قول داده است و یا برنامه خط کرج ـ‌ اسلامشهر، پاکدشت و یا رودهن را در دستور کار دارد.

قالیباف ادامه داد: مسافری که از کرج حرکت می‌کند و می‌خواهد به پاکدشت برود، آیا باید در راه رها شود؟ خطوط سریع‌السیر در همه جای دنیا در خطوط مترو به کار گرفته می‌شوند و به عنوان مثال قطار شهری پاریس یا لندن با حومه آن محاسبه می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در جلسات متعدد مشترک با دولت و شورای عالی ترافیک در مورد تبعات حذف این خطوط سریع‌السیر و اهمیت آن صحبتی نشده بود که حال این اختلاف پیش آمده است، گفت: این مباحث مطرح شده بود، اما در جلسه نهایی که خودشان تصمیم‌ گرفته و طرح را ابلاغ کردند، نماینده‌ای از شورا و شهرداری تهران در آن حاضر نبود.

شهردار تهران اضافه کرد: ظاهرا این تصمیم در جلسه آخر گرفته شده و در عین حال در جلسه خاصی نیز در مورد خطوط اکسپرس صحبتی نشده است و به نظر می‌رسد، منظورشان این بوده که این خطوط را شرکت راه‌آهن انجام دهد که از نظر ما ایرادی ندارد، اما باید در قالب طرح باشد.

وی یادآور شد: متروی تهران در حال حاضر از نظر طول، بیستمین متروی دنیاست و سال آینده یک رتبه ارتقا می‌یابد.

 قالیباف در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا در مورد تامین اعتبار پروژه‌های مورد نظر در قالب طرح جامع نیز با دولت توافق رسیده‌اید یا نه، پاسخ داد: بهتر است، دولت در ابتدا زحمت بکشد و 100 میلیارد تومان باقیمانده از 290 میلیارد تومان تعهد سال جاری را پرداخت کند.

وی ادامه داد: از نظر ما طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران ارزش خود را دارد، چرا که برنامه‌ریزی‌ را برای ما راحت می‌کند. اما قطعا حذف خطوط سریع‌السیر ما را در طراحی دچار مشکل می‌کند.

شهردار تهران تاکید کرد: طرح جامع بدون خطوط سریع‌السیر ناقص است.

وی ادامه داد: این طرح هنوز به دست ما نرسیده، اما قطعا این ابلاغ را شورا و شهرداری تهران قبول ندارند و قطعا باید تجدید نظر در مورد آن صورت می‌گیرد.

قالیباف همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با حمایت‌های مالی صورت گرفته از دفاتر الکترونیک شهر، خاطر نشان کرد: بحث‌های مالی مربوط به این دفاتر طبق قرارداد در حال انجام است و طبق مصوبه شورا و جهت رفاه حال مردم، تنها 30 درصد از هزینه اولیه اقدامات برای صدور پروانه و سایر خدمات در ابتدا اخذ می‌شود و مابقی آن تا زمان صدور کامل کار باقی می‌ماند.

وی یادآور شد: بخش قابل توجهی از پیگیری‌ها، استعلام‌ها و رفت و آمدهای مردم و کارمندان مربوط به پس از شروع درخواست است و چنانچه دفاتر الکترونیک هزینه کار را در ابتدا دریافت کنند، دیگر انگیزه‌ای برای اتمام کار باقی نمی‌ماند و به همین دلیل این روند برای حفظ انگیزه کارمندان دفاتر لازم است.

محمد باقر قالیباف امروز صبح در مراسم افتتاح ایستگاه میدان شهدا از طرح توسعه نیمه شرقی خط چهار متروی تهران با اشاره به گذشتن 36 ماه از گذشتن مسئولیت خود در شهرداری تهران به ارائه گزارشی کوتاه از اقدامات این مجموعه پرداخت و گفت: امروز پس از 40 سال، شهر تهران دارای طرح جامع و مدون و راهبردی مشخص در همه زمینه‌های شهری است.

شهردار تهران با اشاره به تدوین برنامه پنج‌ساله شهرداری تهران، تصریح کرد: سال 88 فاز اول برنامه پنج‌ساله اجرایی می‌شود و این همان افق روشنی است که برای شهر تهران پیش‌بینی کرده‌ایم و بر اساس آن، حرکت می‌کنیم و همه تلاش‌ها صورت می‌گیرد تا این برنامه تنها برای پز دادن نباشد و قابلیت اجرایی و عملی پیدا کند.

وی با اشاره به جلسه هفته گذشته خود با مدیران شهرداری تهران، خاطر نشان کرد: طبق گزارش‌ها در حال حاضر 93 درصد از برنامه‌ریزی‌های تنظیم شده برای شهر تهران به شکل دقیق اجرا شده و در شهر تهران کلیه پروژه‌ها از کوچک و بزرگ در حال انجام است.

قالیباف در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به برنامه‌ها و اقدامات صورت گرفته در متروی تهران، تاکید کرد: امروز بالغ بر 85 درصد فعالیت‌ها در حوزه مترو در داخل و به صورت خودکفا انجام می‌شود و امروز صنعت متروسازی در کشور به شکل مطلوبی شکل گرفته و اگر جرات داشته باشیم، می‌توانیم 20 کیلومتر در سال بسازیم و باز هم اگر نترسیم و دولت هم همکاری کامل را داشته باشد، می‌توانیم سالانه 30 کیلومتر مترو را احداث کنیم.

وی اظهار کرد: در ابتدای شروع احداث خط چهار مترو پیشنهاد می‌شد که خط یک و دو کامل و بعد سراغ خط چهار برویم، اما امروز می‌توانیم تکمیل شدن این خط را به طور کامل مشاهده کنیم و تا پایان فروردین ماه سال آینده هفت کیلومتر از این خط به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

شهردار تهران در ادامه صحبت‌های خود به اقدامات فرهنگی و هنری و ورزشی صورت گرفته توسط شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: در زمان شروع به کارم در شهرداری، در شهر کمتر از 50 زمین چمن وجود داشت و امروز بالغ بر 500 زمین چمن برای فوتبال نوجوانان و جوانان احداث شده است. همچنین مراکز فرهنگی، مساجد و مراکز سینمایی بزرگی چون «پردیس ملت» و یا مرکز فرهنگی «نینوا» در حال ساخت بوده و یا ساخته شده‌اند.

وی در ادامه به مجموعه بزرگ پروژه‌های در حال ساخت در تپه‌های عباس‌آباد اشاره و اضافه کرد: باغ موزه‌های «دفاع مقدس»، «هنر»، «کتاب» و مراکز تفریحی و فرهنگی دیگر در مجموعه‌های تپه‌های عباس آباد در سال 88 یکی پس از دیگری افتتاح می‌شود و تا پایان سال شاهد تکمیل این مجموعه که در خاورمیانه بی‌نظیر است، خواهیم بود.

قالیباف همچنین به موفقیت شهرداری تهران در بین سایر سازمان‌ها و نهادهای دولتی در حوزه IT و شهر مجازی اشاره و عنوان کرد: در حال حاضر شهر سئول در رتبه‌بندی کشورهای موفق در حوزه شهر مجازی و IT مقام اول را دارد و تهران هیچ سهمی در این رتبه‌بندی ندارد، اما من به مردم و جوانان شهر تهران قول می‌دهم که تا پنج‌ سال آینده، حتما شهر تهران در 10 شهر اول این رتبه‌بندی قرار گیرد، چرا که معتقدم رشد و توسعه در این حوزه‌ گامی بسیار بزرگ و اساسی است و اهمیت آن کمتر از احداث خطوط مترو نیست.

وی در پایان خطاب به مدیران حوزه حمل و نقل شهری و مترو تاکید کرد که تامین کلیه نیازهای مالی پروژه‌های مترو را تضمین می‌کند و اظهار امیدواری کرد که دولت نیز در این مسیر نهایت همکاری را داشته باشد.

کد خبر 77353

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز