شهریار حیدری گفت که چنین مناقشاتی در منطقه جز ایجاد تنش نتیجه‌ای نخواهد داشت و باعث می‌شود فرصت طلبان از جمله روسیه نقش پررنگ‌تری در منطقه برای غارت منابع کشورهای عربی داشته باشد. تاریخ ثابت کرده که قرن‌ها ایرانیان حاکم جزایر خلیج‌فارس بوده‌اند.

خلیج فارس - جزایر سه گانه

همشهری آنلاین – فتانه احدی: در پی امضای بیانیه پایانی ششمین دور گفت‌وگوهای راهبردی وزرای خارجه روسیه و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک توسط روسیه، صبح امروز سفیر فدراسیون روسیه از سوی وزارت امور خارجه احضار شد. ایران به این اقدام روسیه اعتراض کرد. 

دستیار وزیر و مدیر کل خلیج فارس وزارت امور خارجه در این دیدار با تاکید بر تعلق ابدی جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، به خاک کشورمان، خواستار تصحیح موضع فدراسیون روسیه نسبت به این موضوع شد. سفیر روسیه در جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر احترام به تمامیت ارضی کشورمان اظهار داشت، مراتب را در اسرع وقت به مسکو منتقل خواهد کرد.

در ادامه گفت وگوی همشهری آنلاین با شهریار حیدری نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره ادعای امارات و اقدام روسیه را بخوانید.

خطای استراتژیک روسیه؛ با یک عذرخواهی جبران کند |  بحث تاریخی باشد ما می توانیم ادعای کل جزایر را داشته باشیم

در مورد بیانیه شورای همکاری خلیج فارس و ادعای دوباره امارات درباره جزایر سه‌گانه و مهم‌تر از آن امضای روسیه نظر شما چیست؟

همه کشورهای دنیا از جمله کشورهای عربی به ویژه امارات می‌داند که جزایر سه‌گانه همواره در تاریخ متعلق به ایران بوده است. قرن‌ها ایرانیان حاکم جزایر خلیج‌فارس بوده‌اند. بنابراین در نتیجه تفکیک و تشکیل کشورها برخی از جزایر ایرانی در قدیم جدا و کشورهای حاشیه خلیج فارس در آنجا مستقر شدند. اگر بحث ادعای تاریخی باشد ما می توانیم ادعای کل جزایر را داشته باشیم.

جزایر ابوموسی و تنب بزرگ و کوچک همیشه جزو لاینفک جغرافیای ایران بوده و هستند و این را کشورهای عربی خوب می‌دانند. اما آنچه که باعث شده که این کشورها مدعی باشند، این است که  همیشه درگیر سیاست‌های فرامنطقه‌ای بوده اند. ضمن اینکه کشورهای غربی دنبال این هستند که به بهانه‌ای در منطقه حضور پیدا و منابع کشورهای عربی را غارت کنند. دسترسی به انرژی خلیج‌فارس داشته باشند. اخیرا در نتیجه ترمیم روابط ایران و عربستان، عربستان و روسیه و یمن، ایران و مصر و بحرین نقش کشورهای غربی خیلی کم‌رنگ شده است.

حدود ۴۰ سال است که آمریکا، رژیم صهیونیستی و انگلیس در تلاشند که با ایجاد تفرقه در منطقه حضور داشته باشند. به تازگی در نتیجه تحولات منطقه‌ای و ترمیم روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان نقش غربی‌ها کم‌رنگ شده است و روسیه می‌خواهد، نقش پررنگی پیدا کند. روسیه درگیر جنگ داخلی و خارجی است و می‌خواهد با این رفتار افکار عمومی روسیه را به سوی دیگر هدایت کند. درحالیکه خود روسیه به شدت درگیر جنگ داخلی و بیرونی با اوکراین و  نیروهایی که در روسیه علیه دولت  اقدامانی انجام داده‌اند.

با این اوصاف اقدام روسیه و امارات هیچ‌یک محلی از اعراب ندارد. بهتر است به توصیه جمهوری اسلامی ایران اگر هر موضوعی هست،به جای حاشیه‌پردازی و توجه به کشورهای فرا منطقه‌ای با اتحاد و رابطه با جمهوری اسلامی حل و فصل شود که به نفع همه منطقه است. این مناقشات موجب تنش و تفرقه می‌شود که به صلاح هیچ کشوری در منطقه نیست. با تاکید علمی می‌توان ثابت کرد که دریا متعلق به کدام کشور است.

در طول تاریخ بسیاری از کشورهای عربی زمانی نقشه تهیه کرده‌اند همواره از عنوان خلیج فارس استفاده کرده‌اند. تمام جزایر متعلق به جمهوری اسلامی و قبل از آن متعلق به ایران بوده است؛ بنابراین روسیه خطای استراتژیک در این زمینه داشته است و دنبال نقش‌آفرینی در منطقه بوده است و انحراف عمومی مردم از بحران‌های داخلی و خارجی و توجه دادن به منطقه دیگر است و این خطای بسیار بزرگی است که روسیه انجام داده است.  

چرا باید روسیه همانند چین چنین اشتباهی را مرتکب شود؟ ممکن است پشت پرده خاصی داشته باشد؟

روسیه کشور قدرتمندی است اما اکنون دچار خطای استراتژیک شده است. اما می‌تواند با یک عذرخواهی خطای خود را جبران کند.

با توجه به اینکه وزارت امور خارجه ایران سفیر روسیه را احضار کرده است، مجلس هم اقدامی در این باره انجام خواهد داد یا خیر؟

این کار در حوزه دستگاه دیپلماسی وزارت خارجه است. اما مجلس هم نگران این رفتار روسیه بوده است و با شروع مجلس حتما کمیسیون امنیت ملی علت این کار روسیه را بررسی می‌کند و در دستور کار کمیسیون قرار می‌دهد. 

آیا ادعای امارات پیش خواهد رفت و به کرسی خواهد نشست یا اینکه ایران جلوی چنین اقداماتی را خواهد گرفت؟

مطلقا آنها نتیجه نخواهند گرفت و فقط باعث می‌شود که روسیه و کشورهای دیگر به این بهانه و با هدف تسلط بر انرژی منطقه به ویژه غارت کشورهای عربی حضور پر رنگ‌تری پیدا کنند. 

کد خبر 773263
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • حسن قاسمی IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    15 3
    روسیه زمان دفاع مقدس بیشترین جنایت را درحق مردم ایران کرد از تانک تی ۷۲ تا جنگنده های میگ و موشکهای اسکاد و من امروز خودم جانباز ۵۵درصد قربانی همین جنایت روسیه هستم حالا هی شما مماشات کنید ... ... ...
  • ارش زند IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    12 1
    روسیه۲۰۰سال پیش اذربایجان روازمون گرفت الانم دنبال اینه جزایرخلیج فارس روعربی کنه ازشمال وجنوب به ضررمون بوده