دانشمندان تایید کردند که ماهواره‌های استارلینک اسپیس‌ایکس در حال حاضر امواج آلوده‌کننده از خود ساطع می‌کنند.

استارلینک

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از ساینس الرت، صور فلکی ماهواره‌ای که مدار زمین را شلوغ کرده‌اند، در حال حاضر باندهای طول موجی را که قرار است برای نجوم رادیویی محافظت شوند، آلوده می‌کنند.

بر اساس تحقیقات جدید، وسایل الکترونیکی روی ماهواره‌های استارلینک اسپیس ایکس، امواجی رادیویی با فرکانس پایین ساطع می‌کنند که می‌تواند بر امکانات ما برای تحقیقات نجومی تاثیر منفی بگذارد.مهندس فدریکو دی ورونو از رصدخانه SKA و اتحادیه بین‌المللی نجوم می گوید: «این مطالعه نشان‌دهنده آخرین تلاش‌ها برای درک بهتر تاثیر صور فلکی ماهواره‌ای بر نجوم رادیویی است. مشاهدات ما تحقیقات قبلی در مورد آسمان‌های تاریک و آرام را که در مورد این تشعشع‌ها نظریه‌پردازی کردند، تایید می‌کند.»

همان‌طور که آسمان زمین شلوغ‌تر می‌شود، تاثیر ماهواره‌ها بر مطالعات فضایی بیشتر و بیشتر نگران‌کننده می‌شود. در حال حاضر، تخمین زده می‌شود که اسپیس ایکس، ۴۳۶۵ ماهواره اینترنتی کوچک خود را در مدار زمین، مستقر کرده والبته که این شرکت تنها نیست. وان وب بیش از ۶۰۰ ماهواره در مدار زمین دارد. آمازون قصد دارد از سال ۲۰۲۴ هزاران ماهواره دیگر به مدار بفرستد. 

اسپیس ایکس به نگرانی‌ها در مورد آلودگی نوری مرئی گوش داد و یک ماهواره جدید و کم‌نور طراحی کرد. اما طول موج‌های مرئی فقط بر نجوم مبتنی بر زمین اثرگذار است. شاخه دیگر نجوم، که مسلما ابعاد بسیار وسیع‌تری دارد، نجوم رادیویی است و اینجا است که ماهواره‌های اسپیس ایکس و سایر شرکت‌ها می‌تواند بسیار مشکل‌آفرین باشد. 

دست کم در اروپا فرکانس‌های رادیویی بین ۱۰.۷ تا ۱۲.۷ گیگاهرتز توسط ماهواره‌ها برای اتصال پایین ارتباطی استفاده می‌شود. محققان قبلا در مورد آن‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند. اما دانشمندان فکر می‌کردند که ماهواره‌ها ممکن است ناخواسته امواج رادیویی را خارج از این باند منتشر کنند. این همان چیزی است که دی ورونو و همکارانش به دنبال بررسی آن بودند.

آن‌ها از آرایه فرکانس پایین (LOFAR) در اروپا استفاده کردند: شبکه‌ای شامل حدود ۲۰۰۰۰ آنتن رادیویی که در ۵۲ مکان توزیع شده است. با این سطح از حساسیت، آن‌ها ۶۸ ماهواره متعلق به صورت فلکی استارلینک را مشاهده و نشت الکترومغناطیسی آن‌ها را شناسایی کردند.

سیس باسا، ستاره شناس از «ASTRON»، موسسه هلندی اخترشناسی رادیویی، می‌گوید: با «LOFAR»، ما تابش بین ۱۱۰ تا ۱۸۸ مگاهرتز را از ۴۷ ماهواره از ۶۸ ماهواره مشاهده‌شده شناسایی کردیم. این محدوده فرکانس شامل یک باند محافظت‌شده بین ۱۵۰.۰۵ و ۱۵۳ مگاهرتز است که به طور خاص توسط اتحادیه بین‌المللی مخابرات به نجوم رادیویی اختصاص داده شده است.»

به نظر می رسد این انتشار غیرعمدی است که از وسایل الکترونیکی ماهواره‌ها ناشی می‌شود و البته هیچ قانونی را هم زیر پا نمی‌گذارد. اینجا روی زمین، کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیکی محدودیت‌های سختی را برای دستگاه‌های الکتریکی برای کنترل تداخل الکترومغناطیسی اعمال می‌کند، اما این قوانین در فضا اعمال نمی‌شوند.

بیشتر بخوانید:

اگرچه در حال حاضر این تاثیر بسیار کوچک است، اما لزوما همیشه این‌طور نخواهد بود. هرچه تعداد ماهواره‌هایی که این سیگنال رادیویی ناخواسته را منتشر می‌کنند بیشتر باشد، اوضاع خرابتر می‌شود. 
با این حال، در حال حاضر یک راه حل پیش رو است. محققان با اسپیس‌ایکس تماس گرفتند که در حال کار روی راه‌هایی برای کاهش یا حذف این نشت الکترومغناطیسی ناخواسته است. اگرچه هزاران ماهواره آن بالا وجود دارد، ما واقعا تنها در آغاز فناوری صورت فلکی ماهواره‌ای هستیم. در واقع نشت رادیویی ماهواره‌ای مشکلی است که نسبتا زود تشخیص داده شده است.

این تحقیق در «Astronomy & Astrophysics» منتشر شده است.

کد خبر 772678
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha