دوشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۱
۰ نفر

۲۷ ژوئن ۲۰۲۳، ناهل مرزوق یک جوان ۱۷ ساله فرانسوی الجزایری الاصل مغربی، در حین توقف ترافیک در پی تعقیب و گریز ماشین درحومه شهر  نانتر، مورد اصابت گلوله یک افسر پلیس قرار گرفت و کشته شد. این واقعه مورد اعتراض گسترده مردم فرانسه قرار گرفت و مجموعه‌ای از ناآرامی‌های مدنی را بدنبال داشت.

آشنایی با ناآرامی‌های فرانسه ۲۰۲۳

 همشهری آنلاین - مهدی تهرانی: مقامات فرانسوی پلیسی را که به مرزوق تیراندازی کرد، به ظن "قتل عمدی توسط یک فرد مسئول" دستگیر کردند. گزارش اولیه در مورد این حادثه که بر اساس اظهارات پلیس اطلاع رسانی شده بود و ویدیویی از این اقدام پلیس، که در شبکه‌های اجتماعی بازنشر گردید منجر به اعتراضات و شورش‌های گسترده شد.   نمادهای این ایالت مانند تالارهای شهر، مدارس، ایستگاه های پلیس و همچنین ساختمان های دیگر مورد حمله قرار گرفتند. بیش از ۱۰۰۰ خودرو در آتش سوخت و بیش از ۱۰۰۰ نفر دستگیر شدند.

آشنایی با ناآرامی‌های فرانسه -۲۰۲۳

امانوئل مکرون در یک سخنرانی  اقدامات پلیس را محکوم کرد، اما خواستار صلح طلبی تظاهرکنندگان شد. مکرون از والدین خواست تا بر رفتار فرزندان خود مراقبت کرده و بر آنان تأثیر بگذارند. او از رسانه های اجتماعی به دلیل تبلیغ فیلم‌های مبارزه شهری انتقاد کرد و از خشونت در بازی‌های ویدیویی که به گفته او برخی از نوجوانان را «مست» کرده بود، شکایت کرد.

آشنایی با ناآرامی‌های فرانسه -۲۰۲۳

پس از اولین روز ناآرامی، وزارت کشور خواستار آرامش شد. شهردار فعلی نانتر، پاتریک گری، اگرچه از این ویدئو ابراز "شوک" کرد، در یک کنفرانس خبری در ۲۸ ژوئن اعلام کرد که این استان "یکی از بدترین روزهای تاریخ خود" را تجربه کرده است و از شهروندان خواست که "این ویرانی را متوقف کنند. " " مارپیچ» و افزود: ما برای مرزوق عدالت می خواهیم، با بسیج مسالمت آمیز به آن خواهیم رسید.

پلیس اتحادیه ملی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: در مقابل این گروه‌های وحشی دیگر دعوت به صلح کافی نیست.

آشنایی با ناآرامی‌های فرانسه -۲۰۲۳

در ۳۰ ژوئن، دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد با صدور بیانیه ای از فرانسه خواست تا «به طور جدی به مسائل ریشه‌ای نژادپرستی و تبعیض نژادی» در سازمان‌های مجری قانون رسیدگی کند و تا ۲ ژوئیه، ایالات متحده، ترکیه و کانادا و چندین کشور اروپایی، از جمله بریتانیا و نروژ  به شهروندان خود در فرانسه توصیه کرده بودند که محتاط باشند و به گردشگران هشدار داده بودند که از مناطقی که تحت تأثیر تظاهرات قرار گرفته‌اند اجتناب کنند.

منع آمد و شد

به دنبال تداوم اعتراضات گسترده در فرانسه، در برخی از نقاط شهرهای مختلف این کشور مقررات منع آمد و شد شبانه وضع شد.

برخی منابع خبری گزارش دادند که در دست کم ده نقطه از مناطق شهری در شمال فرانسه حکومت نظامی برقرار شده است.  در شهر کلمبس در شمال غربی حومه پاریس از روز یک شنبه حکومت نظامی شبانه برقرار شده و همه رستورانها و کافه‌ها در این منطقه که معمولا شلوغ و پرازدحام بود طی چند شب گذشته خالی و تعطیل بوده است.

آشنایی با ناآرامی‌های فرانسه -۲۰۲۳

«پاتریک چایموویچ» شهردار کلمبس گفته حکومت نظامی از شنبه شب آغاز شده و تا حداقل تا سه شنبه ادامه خواهد داشت. این مقررات طی شب از ساعت ۲۲ آغاز و تا ۶ صبح ادامه خواهد داشت.   در نقاط دیگر این منطقه نیز شهرداران چنین مقرراتی را وضع کرده‌اند.

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در تازه ترین موضعگیری درباره اعترضات گسترده در این کشور از وزرای کابینه دولتش خواست از تمام قدرت خود استفاده کنند و هر کاری می‌توانند انجام دهند تا نظم و آرامش را به کشور بازگردانند.  

آخرین بروزرسانی  Jul ۳, ۲۰۲۳ - دوشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۲

کد خبر 771276
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha