فتارها و عملکرد سلوان مومیکا در آتش زدن قرآن، نخستین رفتار عجیب او نیست چرا که سابقه وی نشان می‌دهد او شخصیتی بی‌ثبات دارد.

مومیکا

رضا عمویی-روزنامه‌نگار امروز ۳۷ساله است و سال ۲۰۱۷ به اتهام جنایت جنگی در عراق دستگیر اما کمی بعد با فشار و مداخله برخی نهادهای غربی،  از بند جست. اهل استان نینوا در شمال عراق است و امروز در سوئد خود را یک لیبرال و خداناباور معرفی می‌کند؛ همچنین بنیانگذار حزب دمکراتیک «سریانی» و فرمانده یک گروه شبه‌نظامی مسلح به نام «صقور السریان» بود که برای آزادسازی استان نینوا از اشغال داعش تشکیل شده بود، اما اقداماتش در برابر مخالفانش دست کمی از داعش نداشت. داعش یک طرف بام افراط‌گرایی ایستاده است و «سلوان مومیکا»، عراقی تباری که در سوئد قرآن آتش می‌زند، یک طرف دیگر بام. مخرج مشترک داعش و سلوان مومیکا افراط‌گرایی است؛ یکی به‌نام مذهب و دیگری علیه مذهب!
مومیکا، روز چهارشنبه (۲۸ ژوئن) در مرکز استکهلم و در مقابل مسجد اصلی شهر، همزمان با روز عید قربان صفحاتی از قرآن را پاره کرد و آتش زد. همزمان دوست او که در کنارش بود، با بلندگو صحبت ‌کرد و از او فیلم ‌گرفت. این گستاخی با تأیید و حمایت دولت سوئد انجام شد و پلیس کمی جلوتر، مومیکا را اسکورت امنیتی و حفاظت کرد تا مبادا کسی به اقدام ضدعقیدتی او گزندی وارد کند. همزمان اما او به عقیده مذهبی بیش از یک میلیارد مسلمان به شنیع‌ترین وجه توهین کرد تا احساسات مومنان را جریحه‌دار کند.
به‌راستی چه چیزی باعث می‌شود که در غرب مدعی احترام به عقاید گوناگون، عقیده مذهبی  بیش از یک میلیارد مسلمان نادیده گرفته شود و همزمان شعار همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان و عقاید تکیه‌کلام ثابت رهبران غربی باشد؟ پاسخ به این سؤال را می‌توان در نگاه دوگانه و استانداردهای متناقض لیبرال دمکراسی غربی در احترام به عقاید گوناگون دنبال کرد.‌

عقده دیده شدن
رفتارها و عملکرد سلوان مومیکا در آتش زدن قرآن، نخستین رفتار عجیب او نیست چرا که سابقه وی نشان می‌دهد او شخصیتی بی‌ثبات دارد. ولید المقدادی، روزنامه‌نگار تحقیقی که خود ساکن سوئد است، در برنامه «بهترین گفتار» که از شبکه روسیا الیوم پخش می‌شود، درباره سیلوان مومیکا گفته است که «این فرد هتاک صرفا به‌دنبال شهرت است و نه بیشتر و اگر تفکر و ایده مشخصی داشت، هرگز دست به این کار نمی‌زد. نوع رفتاری که او انجام می‌دهد از اهانت به قرآن کریم در زمین فوتبال تا انداختن گوشت خوک روی آن نشان می‌دهد که او هیچ سر رشته‌ای از سیاست ندارد.»
در حادثه آتش‌زدن قرآن کریم، حدود ۲۰۰نفر حاضر شدند و پلیس سوئد یک جوان که قصد پرتاب سنگ به‌سوی این مهاجر عراقی را داشت، بازداشت کرد. این حادثه پس از اقدام یک افراط‌گرای دانمارکی در سال ۲۰۲۲ برای آتش زدن قرآن در مقابل سفارت ترکیه انجام شد. با این حال تبدیل شدن به سوژه رسانه‌ای را در اقدامات غیرمتعارف سلوان مومیکا می‌توان دید.
البته سلوان مومیکا نخستین فردی نیست که در کشورهای غربی دست به اقدام غیرمتعارف ضدمسلمانان می‌زند. پیش از او نیز افراد دیگری مانند «راسموس پالودان» با قرآن سوزی در سوئد، «تئودور ون گوگ» با فیلم‌سازی‌ در دانمارک، «کورت وسترگارد» با طراحی کاریکاتور در نشریات دانمارک و ‌ اقدامات مختلفی را علیه مسلمانان انجام دادند که وجه مشترک اقدامات همه آنها استفاده از رسانه‌های مختلف برای بازتاب اقدامات‌شان بوده است.
گویی تلاش برای بازنمایی رسانه‌ای آرزوی بر دل مانده بسیاری از افرادی است که تلاش دارند تا اقدامات ضداسلامی خود را در قاب رسانه‌ها ثبت کنند.

محکومیت بین‌المللی
قرآن‌سوزی «سلوان مومیکا» عراقی‌تبار در استکهلم که این روزها شهروندی سوئد را نیز به‌دست آورده با محکومیت شدید کشورهای عربی و اسلامی همراه شده است و همگی خواستار جلوگیری از این اقدامات اسلام‌هراسانه شده‌اند. در ایران، کاردار سوئد به وزارت امور خارجه احضار شده و سخنگوی وزارت امور خارجه اهانت به قرآن کریم در سوئد را محکوم کرده است.
مغرب نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که در اعتراض به اهانت مجدد به کتاب آسمانی دین اسلام در سوئد، سفیر خود در استکهلم را به‌مدت نامحدودی به کشور فراخوانده است. «فائق‌زیدان» رئیس شورای‌عالی قضایی عراق نیز با تکیه بر مفاد ماده ۱۴ قانون مجازات این کشور، مجوز اقدام قانونی علیه مومیکا را صادر کرد.
همچنین شهروندان عراقی ضمن محکومیت آتش‌زدن قرآن کریم در سوئد، در برابر سفارت این کشور در بغداد تجمع اعتراضی گسترده‌ای برگزار کردند و خشم خود را نسبت به این جنایت ابراز کردند. پیش‌تر رئیس شورای‌عالی قضایی عراق به دادستانی عمومی و با هماهنگی دادگاه تحقیقات منطقه یک الکرخ دستور داد که اقدامات حقوقی برای استرداد عامل آتش زدن قرآن کریم را اتخاذ کند و این فرد طبق قانون محاکمه شود.
دومای دولتی روسیه نیز در بیانیه‌ای مجوز مقامات سوئد برای چنین اقداماتی را محکوم کرد و همزمان وزارت امور خارجه اردن، اهانت به قرآن کریم در استکهلم را اقدامی تحریک‌آمیز، نژادپرستانه و مردود خواند. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه هم به‌شدت از سوئد برای دادن مجوز هتک حرمت قرآن کریم انتقاد کرد و گفت: «بالاخره به غربی‌های گستاخ یاد خواهیم داد که اهانت به مسلمانان، آزادی اندیشه نیست.» لبنان، عربستان، امارات، بحرین، عمان، قطر، سوریه، الجزایر، پاکستان، فلسطین و مصر نیز از دیگر کشورهای اسلامی‌ای بوده‌اند که اقدام شهروند افراطی سوئدی را محکوم کرده‌اند.

کد خبر 770517

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 46
  • نظرات در صف انتشار: 31
  • نظرات غیرقابل انتشار: 54
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    53 20
    مومیکا سلمان رشدی دوم هست دیگه. اومده جای رشدی بگیره.
  • محمود IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    61 50
    بی شرمی وبی حیایی تا کجا پیش رفته که به اسم آرادی هر غلطی دوست دارن میکنن
    • علی IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
      21 18
      جنون محضه..طبق حدیث صحیح
  • امید IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    38 45
    این کار دقیقا با طراحی صهیونیست‌ها وکمک خود غربی‌هاست چون از همه گیرشدن اسلام درجهان واروپاوحشت دارند ولی لیظهره علی الدین کله ولو کره الکافرون آدی بیان دموکراسی وحقوق زنان وحقوق بشر سلاحهای دروغین غرب برای تحت فشار ذاشتم ملت‌های استقلال طلب واراده ومخالف غرب است اگر آزادی بیان دارند چرا کسی دراروپا وآمریکا علیه یهود واسرائیل نمیتونه حرفی بزنه؟ فقط توهین به اسلام وگیاکب ما آزادی بیان است!!!
  • کاوه IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    56 30
    خدا لعنتشون کنه
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    33 34
    اگر اقدام جهانی علیه همچین جنایاتی صورت نگیره، دیگه نمیشه جلوی جریان فساد اخلاقی رو گرفت.
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    29 18
    قاتل فراری سایکوپات!
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    41 30
    این ... هیچ وقت راحت نمی تواند زندگی داشته باشد بلکه زندگی سخت و مثل ... گیر خواهند افتاد. دنیا کوچک برای امثال اینها
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    41 32
    این شیطان صفت با این تفکرات افراطی و ولع برای خشونتگرایی اگر دستش برسه در مثله کردن افراد کم نمیگذاره! وظیفه دولت سوئد هست که این جنایتکار جنگی رو تحویل دولت عراق بده.
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    27 33
    نکنه اون فردی که تو قزوین این کار رو کرد عضو یه جریان فکری هستن که برنامه هایی در کشورهای خاورمیانه دارن؟؟؟؟؟؟
  • US ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    38 46
    این حیوان را باید آتش زد لجن بی سر و پا
  • ایرانی🇮🇷 IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    40 32
    دانشجویان و طلاب مقابل سفارت سوئد با آتش زدن پرچم سوئد اعتراض و نفرت شدید خود را از این اقدام به رخ دشمنان اسلام کشاندند. خوب است جاهلان بدانند؛ فداکاری ایرانیان و جبهه مقاومت باعث بالا رفتن پرچم اسلام و قرآن در جهان شده است! به کوری چشم بیدینان و ملحدین در داخل و خارج. مرگ بر سوئد و صهیونیسم و حامیان شیاطین.
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
      30 51
      آتش زدن درمان کار نیست. باید رسما این ... رو بیارن عراق. امروز همه چیز یه قیمتی داره. باید باشن کسانیکه که این ... زاده رو تو گونی کنن و بیارن عراق محاکمه بشه از طرف بیش از یک میلیارد آدم.
  • ایرج زارع IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    29 55
    ... بیشرف رو چرا به اشدمجازات نرسوندن
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    29 26
    خدا لعنتش کنه
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    34 28
    لعنت خدا و بندگان خدا بر این بدبخت روسیاه
  • علی کریمی IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    48 34
    سوئد کلا کشور همجنس بازها و شیطان پرستهاست. فساد و فحش از در و دیوارشون بالا میره تو دنیا کشور مطرحی نیست و می خواد با این حماقتها واسه امریکا و صهیونیستها دم تکون بده. مستعمره یاشی همینه
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    33 20
    با محکوم کردن چه اتفاقی میافته اخه؟! بارها به قرآن و اسلام اهانت کردن و ما چه کار کردیم؟ باید سوئد توسط تمام کشور های اسلامی تحریم و قطع رابطه کنیم.
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    33 18
    معروفیت به بهای پستر شدن از شیطان حکمش اعدامه اعدام
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    22 13
    نمی‌دونم چرا هر چی شیطانه اهل ... هست
    • رضا IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
      6 14
      کوتاه بیا جان من
  • علیرضا IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    21 12
    اگر می بینید مردم تماشاگر شده اند و صدای اعتراضی شنیده نمیشود برای این است که حکومت‌ها و مردمان شکمهایشان از حرام و ربا پر شده است و دروغ در جامعه ریشه دوانیده و شیطان تا عمق جان مردم نفوذ کرده و روح انسانها را گروگان گرفته برای همین است که گوشها ناشنوا و چشمها نابینا شده اند دقیقا اکنون در بدترین دوران تاریخ بشر قرار داریم یعنی قدرت مطلق شیطان
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    27 17
    قران همچنان نور افشانی می کند و به جان ها حیات می بخشد اقدام این فرد بی خرد و هتاک مانند پاشیدن مشتی خاک بر روی خورشید است .
  • FR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    26 26
    مرگ بر کشور سوعد
  • مجتبی IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    20 11
    محکوم کردن که فایده‌ای نداره همین تمام. این ... ... باید به سزای اعمالش برسه. ای وای که انقدر اسلامی ها نشستند و کاری نکردن که الان کم کم داره عادی میشه این رفتار. وای بر رهبران مسلمان در ادیان گوناگون و کشوران مسلمان وای بر آنها که اون دنیا باید جوابگو .... باشن.
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    17 22
    حکمش فقط مرگ هست، انشاءالله یه مرد بلند میشه اونو سر به نیست میکنه
  • مریم IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    18 18
    خدالعنتت کنه آشغال بی هویت اگرآدم بودی قرآن مقدس رو آتش نمیزدی امیدوارم باشیطان محشورشوی آمین
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    10 10
    میخوان با فوت کلام خداوند را خاموش کنن ، زهی خیال باطل
  • امیر قلی پور IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    6 13
    اینو نبایدمحل گذاشت خدا جوابش رو میده ویک دیوانه فرض کنیم کتاب قرآن زیاد داریم ومردم عاقل هستن
  • مهدی IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    11 9
    خودشون میگن تو اروپا کسی حق نداره از شما بپرسه دینتون چیه؟؟! نژادتون چیه؟! اعتقاداتتون چیه....اونوقت قرآن آتیش میزنن.. کجای قانون وجود داره که باید به اعتقادات همدیگه توهین کنیم.. یکی قرآن و قبول داره یکی قبول نداره. دلیل نمیشه چیزی رو که هست و بسیاری از مردم جهان حتی غیر مسلمونش قرآن و قبول دارن. پس چرا حرفتون با عملتون یکی نیست. چرا به اعتقادات مسلمونا توهین میکنیید؟؟ این اسم آزادی بیان نیست. این اسمش توهین به مقدسات مسلموناست. تو همین اسرائیل اگه به یهود و یهودیت توهین کنید بالاترین حکم و بهتون میدن. حالا چیشد که قرآن و آتش میزنید. چرا به کتاب خدا اهانت میکنید. این آخر خصومت و افسار گسیختگی غرب نسبت به مقدساته.
  • محمدمهدی IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    9 8
    این اقداماتشون موجب افزایش وحدت مسلمین جهان و بویژه قشر خاکستری و حزب الله ایران می شود. قطعا ج.ا و مردم مسلمان ایران این حرکت بی شرمانه شون را بی پاسخ نمیگذارند حالا یا بطور مستقیم یا نیابتی
  • امید IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    8 14
    من‌اگر در سوئد بودم‌‌ یا وضعیت رفتن‌ به‌ سوئد‌ داشتم‌‌‌ این‌ ... ... .... ... را سقط‌ میکردم‌ و علتش‌ را ازادی‌ عمل‌ میگذاشتم‌.
  • شهرام IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    4 6
    جای تعجب ندارد ? وقتی می بینی دولتی که داعیه عقلانیت و پیشرفت دارد از اهانت و هتاکی به کتابی که انسانها را دعوت به عقلانیت و تفکر میکند ، حمایت می کند
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    8 6
    خدالعنتش کنه
  • ارش IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    3 24
    کارهای از این جمله فقط باعث انسجام امت اسلامی میشه شاید اگر یه متعصب با کلاش وارد یه کلیسا بشه و چند عدد دسته گل به اب بده کل اروپا دیگه جرات همچین مجوزی را نخواهند داد کاش من اونجا میبودم و من جرقه انتقامو روشن میکردم با هجم اتش سنگین
  • Borzoo NO ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    29 4
    طبق اعتراف خود مقامات عراقی این شخص قبلا جز گروه کتائب و حشد الشعبی بوده..
    • رزا IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
      1 5
      اشتباه به عرض شما رسوندن . طرف لیبرال و بی وطن بوده
    • ناشناس IR ۰۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
      3 4
      این مرد یک مسیحی عراق است
  • محمد IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    1 2
    توهین به اعتقادات ممنوع و غیرقابل گذشت
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    2 4
    حمله آزمایشی وایکینگ های مغول به اصل دموکراسی! آیا کسی پیدا می‌شود کتاب قانون اساسی غرب را آتش بزند!؟ دولت ایران خنثی است!؟
  • هموطن IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    2 4
    کاری ندارم با این حرکت دور از انصاف اما هر جا افراط بود بعدش تفریط هست این مثل عمل و عکس العمل در علم فیزیکه ولی بد بختی ماجرا اینجاست که کشور های پدرسوخته استعمارگر چه خوابی در پس این ما جرا دیدند که بعدا صداش در میاد
  • IR ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    6 1
    طرف مسلمان عراقی بوده چه ربطی به دولت سوئد داره مسلمان ها در دنیا کارهای عجیب وغریب انجام میدن که به عقل شیطان هم نمیرسه
  • ناب IR ۰۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    4 4
    تو روحش...
  • فرهاد IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    0 7
    اگر امام عزیز بودند مثل کاری که با سلمان رشدی کردند برای سر این بی شرف هم جایزه میگذاشتند.
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    1 4
    خدالعنتشون کنه .نابودبشن به حق قرآن