دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده، از تحسین‌کنندگان دیرینه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، می‌گوید، پوتین به دلیل شورش اخیر، «تا حدودی تضعیف» شده و اکنون زمان آن فرا رسیده است که ایالات متحده به‌عنوان یک میانجی صلح بین اوکراین و روسیه تلاش کند.

ترامپ و پوتین

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، نامزد پیشتاز در نظرسنجی‌ها برای نامزدی ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ جمهوری‌خواه در صحبت گسترده درباره سیاست خارجی، همچنین گفت که باید به چین ۴۸ ساعت مهلت داده شود تا از آنچه که منابع آگاه به آن توانایی جاسوسی چین در کوبا را می‌دهند، عقب‌نشینی کند.

در مورد اوکراین، ترامپ این موضوع را رد نکرد که دولت کی‌یف ممکن است، مجبور شود برخی از مناطق را به روسیه واگذار کند تا جنگ متوقف شود. او گفت که اگر رئیس‌جمهوری آمریکا بود همه چیز مذاکره می‌شد، اما اوکراینی هایی که برای دفاع از سرزمین خود جنگی شدید به راه انداخته و اعتبار زیادی به‌دست آورده‌اند.

ترامپ گفت: «فکر می‌کنم آنها حق دارند بسیاری از آنچه را که به دست آورده‌اند، حفظ کنند و من فکر می‌کنم که روسیه نیز با آن موافقت خواهد کرد. شما به میانجی یا مذاکره‌کننده مناسب نیاز دارید و ما در حال حاضر چنین چیزی را نداریم.»

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده و متحدان ناتو می‌خواهند روسیه از سرزمینی که در شرق اوکراین تصرف کرده است، خارج شود. اوکراین یک حمله متقابل را آغاز کرده که دستاوردهای کوچکی در بیرون راندن نیروهای روسیه داشته است.

ترامپ در زمان ریاست‌جمهوری‌اش روابط دوستانه‌ای با پوتین برقرار کرده بود.

او گفت: «شما می‌توانید بگویید که او (پوتین) هنوز آنجاست، او هنوز قوی است، اما مطمئناً دست‌کم در ذهن بسیاری از مردم تا حدودی ضعیف شده است. اگر پوتین دیگر در قدرت نبود، شما نمی‌دانید که جایگزینش چه کسی می‌توانست باشد. شاید بهتر می‌شد، اما می‌توانست به مراتب بدتر هم باشد.»

او در ادامه درباره چین و موضوع حضور در کوبا نیز گفت: «من به آنها ۴۸ ساعت فرصت می‌دهم تا بیرون بروند و اگر خارج نشدند، برای هر چیزی که به ایالات متحده می‌فروشند، تعرفه ۱۰۰ درصدی از آنها می‌گرفتم. آن وقت بود که آنها ظرف یک ساعت خارج می‌شدند.»

ترامپ در مورد اینکه اگر چین به تایوان حمله کند، آیا ایالات متحده از آن حمایت نظامی خواهد کرد یا خیر، گفت: «من در مورد آن صحبت نمی‌کنم. دلیلم این است که به موضع مذاکره من آسیب می‌رساند. تنها چیزی که می‌توانم به شما بگویم این است که به مدت ۴ سال هیچ تهدیدی وجود نخواهد داشت. اگر من رئیس جمهور بودم این اتفاق نمی‌افتاد.»

کد خبر 770415

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha