همشهری آنلاین: رئیس جمهوری فیلیپین قانونی را امضا کرد که حدود مرزی این کشور را تعیین می​کند و مناطق مورد مناقشه در دریای چین جنوبی را جزو سرزمین‌های خود قلمداد می‌کند.

خبرگزاری اتریش از مانیل گزارش داد، ادواردو ارمیتا، دبیر اجرایی ریاست جمهوری فیلیپین  اعلام کرد گلوریا ماکاپاگال آرویو (Gloria Macapagal Arroyo)، رییس جمهوری فیلیپین روز سه‌شنبه با وجود اعتراض شدید چین، قانون خطوط مبنا را امضا کرد.

ارمیتا گفت: «ما این پیام را به کل جهان می‌فرستیم که ما به شکل قطعی در خصوص تمامیت ارضی‌مان سخن می‌گویم. ما درباره منافع ملی‌مان قاطع هستیم.»

علاوه بر تعیین حدود مرز دریایی فیلیپین، قانون خطوط مبنا «رژیم جزایر تحت حاکمیت جمهوری فیلیپین» یا مناطقی را که این کشور بر آنها اعمال «حاکمیت و صلاحیت قضایی» می‌کند، نیز تعیین کرده است.

این مناطق شامل اسکاربورو شوآل – گروهی از جزایر دور افتاده، صخره‌های مرجانی و تپه‌های دریایی – و جزایر کالایان، بخشی از اسپراتلیس می‌شود که مورد ادعای چین، برونئی، مالزی، تایوان و ویتنام است.

منطقه اسپراتلیس مسیر کلیدی دریانوردی در دریای چین جنوبی است و گمان می‌رود غنی از منابع نفتی، دریایی و معدنی باشد.

کشورهای مدعی در نوامبر 2002 توافقنامه‌ای را برای خودداری از برداشتن گام‌هایی که بتواند به درگیری میان آنان بینجامد، امضا کردند. قرار آنها بر این شد که با یکدیگر در خصوص تشکیل شرکت‌های سهامی مشترک مشورت کنند.

در گذشته فیلیپین با چین و ویتنام بر سر وقایع مختلفی که در اسپراتلیس رخ داد، درگیر شده که از جمله آنها می‌توان به تیراندازی نیروهای ویتنامی به هواپیمای فیلیپینی و احداث ساختمان‌های بتونی توسط چین اشاره کرد.

کد خبر 77020

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز