یک بررسی جدید جهانی نشان می‌دهد که در ۳۰ سال آینده در صورتی که اقدامی انجام نشود، میزان‌های موارد بیماری دیابت در همه کشورهای جهان افزایش خواهد یافت، هرچند که این افزایش در همه کشورها به طور یکسان نخواهد بود.

diabetes

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این بررسی را که به سرپرستی پژوهشگران «انستیتوی سنجه‌ها و ارزیابی بهداشتی» در دانشگاه واشینگتن انجام شده است، نشان داد که در حال حاضر ۵۲۹ میلیون نفر در جهان با دیابت زندگی می‌کنند. این پژوهشگران پیش‌بینی کردند که با ادامه این روند شمار دیابتی‌ها تا سال ۲۰۵۰ با بیش از دو برابر شدن به حدود ‍۱/۳ میلیارد نفر خواهد رسید.

به گفته این پژوهشگران، اکثریت موارد دیابت را دیابت نوع ۲ تشکیل می‌دهند که شکلی از بیماری است که به چاقی مربوط است و عمدتا قابل‌پیشگیری است.

البته افزایش شیوع جهانی دیابت به طور یک شکل انجام نمی‌شود: برخی از کشورها و مناطق به طور خاص به شدت دچار شیوع دیابت می‌شوند. برای مثال، بر اساس این بررسی انتظار می‌رود تا سال ۲۰۵۰ میزان‌های شیوع دیابت در منطقه آفریقای شمالی و خاورمیانه به ۱۶/۸ درصد، و در آمریکای لاتین  و کارائیب به ۱۱/۳ درصد برسد. در حال حاضر شیوع میانگین دیابت در جهان ۶/۱ درصد است. اما به گفته این پژوهشگران همه کشورها تحت تاثیر این روند افزایشی قرار خواهند گرفت.

این بررسی نشان داد که شمار فزاینده افراد دچار دیابت تا حدی ناشی از افزایش موارد چاقی و تا حدی به تغییرات جمعیت‌شناختی مربوط می‌شود: شیوع دیابت در میان بزرگسالان در سنین بالاتر بیشتر است. این بررسی داده‌های به دست آمده از ۲۰۴ کشور اثر باندمی کووید-۱۹ در این مورد را به حساب نیاورده است، زیرا اعداد مربوط به آن هنوز در دسترس قرار نگرفته‌اند.

این بررسی بخشی از رشته‌ای گسترده‌تر از بررسی‌ها درباره دیابت هستند که روز پنجشنبه در ژورنال پزشکی «لنست» منتشر شده‌اند. این رشته بررسی‌ها خواستار به کار بستن راهبردهای موثر کاهنده و توجه به موضوع نابرابری هستند، چرا که اکثریت بیماران دیابت در کشورهای با درآمد پایین و متوسط زندگی می‌کنند و نمی‌توانند به درمان‌های مناسب دسترسی پیدا کنند.

کد خبر 768950

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha