معمولا دیابت نوع یک که ناشی از کمبود انسولین است در دوران کودکی شناسایی می‌شود، اما شمار نوجوانانی که مبتلا به دیابت نوع ۲ که ناشی از مقاومت به انسولین است، تشخیص داده می‌شوند، رو به افزایش بوده است.

Diabetes

تصور می‌شود این افزایش تشخیص موارد دیابت نوع دو در میان نوجوانان ناشی از بالا رفتن شیوع چاقی در میان کودکان باشد. کودکان چاق نسبت به کودکان دارای وزن طبیعی با احتمال دو برابر بیشتر به دیابت نوع دو مبتلا می‌شوند. از طرف دیگر افزایش هورمون‌های جنسی در ابتدای نوجوانی ممکن است باعث مقاومت بدن نسبت به هورمون انسولین - هورمون تنظیم‌کننده قند خون- شود.

این پنج توصیه ساده می‌تواند با جلوگیری از چاقی از  دچار شدن کودکان و نوجوانان به دیابت نوع دو جلوگیری می‌کند.

۱- ورزش کنید: یک بررسی اخیر نشان داده است که  ۳۰ دقیقه فعالبت بدنی در روز و کاهش ۵ تا ۱۰ درصد وزن بدن سبت به داروها تاثیر بهتری در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ است.

فعالیت جسمی به کنترل قند خون، وزن و فشار خون بالا کمک می‌کند که همگی از عوامل زمینه‌ساز دیابت نوع دو هستند. توصیه می‌شود کودکان و نوجوانان دست کم یکساعت در روز و ۳ بار در هفته فعالیت جسمی داشته باشند، اما در زندگی امروزی که  بسیاری از کودکان در خانه‌ها محدود شده‌اند، انجام ورزش ممکن است مشکل به نظر برسد

اما کارشناسان می‌گویند که اغلب کودکان می‌توانند بدون ایجاد خطر ورزش کنند. بنابراین باید پیاده روی بعد از صرف وعده‌های غذایی را به صورت یک عادت خانوادگی درآورید.

۲-  رژیم غذایی سالم برای همه افراد خانواده تعیین کنید: کودکان همان غذاهایی را می‌خورند که والدینشان می‌خورند.

بسیاری از والدین به طور پنهانی در آشپزخانه شکلات می‌خورند و در همان حال فرزندانشان را به خوردن سبزیجاتی مانند هویج تشویق می‌کنند. سلامتی بهترین هدیه ای است که ما ‌می‌توانیم به فرزندانمان بدهیم.  

صنایع غذایی بزرگ سالانه پول فراوانی را صرف تبلیغ غذاهایی بی‌خاصیت می‌کنند، اما ما به عنوان والدین هم نباید در  برابر این تبلیغات منفعل باشیم و به خریدار این کالاها بدل شوی.  بررسی‌های فراوان نشان داده‌اند که کودکان و نوجوانان بیش از هر چیز به نظر  والدینشان در مورد رژیم غذایی اهمیت می‌دهند. بنابراین تلاش کنید از این توانایی‌تان برای بالا بردن جایگاه سبزی‌ها و میوه‌ها در رژیم غذایی کودکانتان استفاده کند.

۳- برچسب و اطلاعات غذایی را در سوپر مارکت ها و رستوران‌ها بخوانید:   یک مشکل هنگام خرید غذا در سوپرمارکت‌ها و رستوران‌ها کالری‌ها و چربی‌ها پنهان مواد غذایی است. برای حل این مشکل باید اطلاعات روی برچسب آنها را بخوانید. بسیاری از مواد غذایی در حال حاضر روی برچسب‌شان اطلاعات غذایی دارند. البته در نهایت خواست شماست که تعین می‌کند یک وعده غذایی حاوی ماهی دست کم به طور گاهگاهی جایگزین غذاهای بی‌خاصیت معمول کنید. 

۴- اگر کودکتان اضافه وزن دارد، باید از افراد متخصص کمک بگیرید: اگر کودک‌تان چاق است یا اضافه وزن دارد، باید وزنش را کم کند و برای این کار باید با کارشناسان رژیم غذایی مشورت کنید.

۵- بپذیرید که همیشه راه حل سریعی برای حل مشکلات وجود ندارد؛ دگرچه در زندگی امروزی همه به دنبال راه‌حل‌های سریع برای حل مشکلاتشان هستند، اما راه میانبری برای بسیاری از آنها وجود ندارد. هیچ نسخه غذایی دارویی یا غذایی جادویی وجود ندارد که بتواند سلامت کودکتان را تضمین کند و اگر کسی مدعی داشتن چنین نسخه‌ای است، نباید به او اعتماد کنید. ه

پدر یا مادر بودن کار سختی است. در جهان دیروز پدرومادرها نگران دچار شدن کودکانشان به بیماری‌های عفونی مانند سل و فلج اطفال بودند، امروزه ما باید مراقب باشیم که فرزندانمان به دیابت نوع ۲ مبتلا نشود و نیاز به تزریق انسولین پیدا نکند.

کد خبر 766125

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha