مدیر فنی خط ۷ متروی تهران آخرین وضعیت و زمان افتتاح دو ایستگاه مهم متروی تهران را تشریح کرد.

ايستگاه ميدان كتاب - مترو

محمود یوسفی در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین با اشاره به جزئیات عملیات ساخت ایستگاه میدان کتاب گفت: حدود ۸۰ درصد از کارهای سیویل و ۴۰ درصد تجهیزات این ایستگاه انجام شده است.

او با بیان اینکه در مجموع، ۷۰ درصد کار در این پروژه اجرا شده، افزود: بخشی که قرار است افتتاح شود شامل تکمیل سکو، پست های برق، پست برق ریل سوم، تقسیم مسافران و ...  ۸۰ درصد پیشرفت داشته است. بخش تیکت هال(قسمت راهروی فروش بلیت)، هواساز، قسمت اداری، ‌ورودی درب جنوب شرقی میدان کتاب  و ... دیگر بخش این ایستگاه است. علاوه برآن، تجهیزات هم بخش مهمی از کار است که روی هم رفته مجموعه ایستگاه را تشکیل می‌دهد. در حال حاضر بخش تجهیزات (شامل پله های برقی، سیگنالینگ، تهویه، توان، مخابرات و ... ) ۴۰ درصد پیشرفت داشته است.

یوسفی با بیان اینکه طبق برنامه قرار بود اگر مشکل مالی نباشد، این ایستگاه انتهای مرداد وارد مدار شود، گفت:بر اساس تفاهم نامه شهرداری و قرارگاه خاتم، باید هزینه‌های لازم برای پیشبرد کار به پروژه تزریق می‌شد، که هنوز این اتفاق نیفتاده است. اما بر اساس اعلام قرارگاه، ظرف ۱۰ روز آینده هزینه اجرای طرح  اختصاص می‌یابد که در این صورت بهره‌برداری از ایستگاه میدان کتاب یک ماه عقب افتاده است. با این حساب پیش بینی می‌شود که این ایستگاه تا شهریور ماه وارد مدار شود.

این مدیر فنی متروی تهران گفت: برای ایستگاه میدان کتاب ۴۰۰ میلیارد تومان لازم است که ۱۵۰ میلیارد آن برای کار ساختمانی  و ۲۵۰ میلیارد دیگر به منظور راه اندازی تجهیزات ایستگاه مورد نیاز است. اگر نصف این مبلغ در هفته جاری به دست ما برسد، تا آخر مرداد ایستگاه میدان کتاب را افتتاح خواهیم کرد.

مدیر فنی خط ۷ متروی تهران درباره ساخت ایستگاه تختی در انتهای خط ۷ هم گفت: مشکل اصلی در ساخت این ایستگاه تملک است. از سال ۱۳۹۵ تا کنون نتوانسته‌ایم پایانه‌ای که قرار است در انتهای خط ۷ اجرا کنیم را تملک کنیم. این مشکل همچنان رفع نشده است و شهرداری با وزارت ورزش هنوز به توافق نرسیده است. در این بخش، حدود ۳۴ هکتار زمین وجود دارد که باید تملک شود؛ ۱۷ هکتار باید تملک دائم شود و ۱۷ هکتار دیگر می‌تواند به صورت اجاره‌ای باشد. تنها کاری که انجام داده‌ایم، این است که ۲۰ هزار متر زمین را از ورزشگاه تختی با هزینه ماهانه ۱۵۰ میلیون تومان اجاره کرده و فعلا  مجوز گرفته‌ایم و کار ساخت ایستگاه را در زیر زمین در حال ساخت داریم.

یوسفی ادامه داد: ۹۰ درصد حفاری‌های سازه نگهبان ایستگاه انجام شده است. ایستگاه تختی با طول ۳۸۰ متر، پروژه ویژه‌ای است و به جهت اینکه ایستگاه پایانی بوده و انتهای آن پارکینگ است، نسبت به سایر ایستگاه‌هایی که ۱۶۰ متری هستند، حجم کاری بالاتری حدود ۳ برابر را می‌طلبد.

او گفت: بر همین اساس ساخت و بهره برداری از ایستگاه تختی به  ۸۰۰ میلیارد تومان (  ۴۰۰ میلیارد برای بخش ساختمانی و ۴۰۰ میلیارد تومان برای تجهیزات) نیاز دارد و اگر این اعتبارات به موقع اختصاص یابد، چون بحث تملک آن را با اجاره پیش برده‌ایم، می‌توان امید داشت که ایستگاه تختی تا اسفند وارد مدار شود.

کد خبر 768223

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • وحید US ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    6 0
    متروی پرند ند با پانزده سال رکورد جهانی دارد!!
  • US ۰۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    6 0
    قرار بر خرداد بود نه مرداد.