سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۳
۰ نفر

براساس بخشنامه بانک مرکزی، در صورت مسدودسازی بخشی از مبلغ چک در حساب جاری صادرکننده آن توسط سامانه «محچک»، این شخص می‌تواند با واریز مبلغ کسری نسبت به رفع سوء اثر چک اقدام کند.

دسته چک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بانک مرکزی، براساس این بخشنامه، در صورت مسدودسازی بخشی از مبلغ چک در حساب جاری صادرکننده چک برگشتی توسط سامانه محچک، صادرکننده چک می‌تواند مابه‌التفاوت وجه چک را در حساب جاری خود واریز کرده و با ارائه درخواست مسدودسازی کل مبلغ چک در حساب جاری، از چک خود رفع سوء اثر کند.

بانک عهده نیز مکلف است ضمن مسدود کردن مبلغ مذکور تا زمان مراجعه دارنده چک و حداکثر به مدت یک‌سال، در مدت سه روز، واریز مبلغ را به شیوه‌ای اطمینان‌بخش و قابل استناد به اطلاع دارنده چک برساند.

بدین ترتیب در صورتی که یک برگه چک ۱۰۰ میلیون ریالی صادر شده و مبلغ ۹۰ میلیون ریال در حساب جاری صادرکننده موجود بوده و مسدود شده است، صادرکننده چک می‌تواند مبلغ ۱۰ میلیون ریال (کسری مبلغ چک) را به حساب جاری خود واریز کرده و پس از ارائه درخواست مسدودی، کل مبلغ چک از چک مذکور رفع سوءاثر کند.

با ابلاغ و اجرای این بخشنامه، رویه نادرست پیشین که صادرکننده چک برگشتی را ناگزیر به تامین کل مبلغ چک بدون لحاظ مبلغ مسدود شده در حساب جاری می‌کرد اصلاح می‌شود.

کد خبر 766915
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 43
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جواد عباسی IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    50 14
    خیلی راه کلاهبرداری رو برای صاحب حساب ها باز گذاشته بانک مرکزی الان من چک دستمه و برگشت هم خورده صاحب حساب داره با حساب زنش کار میکنه و خیلی راحت داره میگه برو شکایت کن تا مبلغ چک رو قسطی برات پرداخت میکنم اصلا بانک مرکزی نباید به کسانی که چک شوند برگشت میخوره وبدون رضایت نامه کتبی از ذینفع که بهش خسارت خورده اصلا نباید حساب طرف رو باز کنه و با یه مبلغ جزئی رفع سو اثر کنه دیگه الان چجوری میشه کاسبی کرد و اعتماد کرد
  • مهديار IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    30 13
    يك كار به اين سادگي چرا اينقدر طول كشيد ؟ بازهم دستتون درد نكنه
  • رضا رضافر IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    39 16
    اینه همش به نفع قانونگذار و کلاهبردار چک هست اصلا طرف غلط میکنه که چک بی محل صادر میکنه دولت باید 5سال بهش خدمات نده
  • مختار IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    42 21
    چرا بانک در صورتی که موجودی داره رفع اثر نمیکنن وپول مردم رونگه میدارن بدون سود بانک‌ها فقط به نفع خودشان عمل میکنن625
  • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    36 10
    همیشە ییک راە نە ...راههای متفاوتی را برای فرار و عدم ادای حق باز میگذارند تا راحت بخور بخور شود .
  • علی فریاد IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    33 12
    این طرح بخشنامه خیلی عالی هست با این همه بی بازاری این طرح خیلی خوبه دیگه دارنده چک نیاز نیس دوبرابر مبلغ چکو بریزه که وصول بشه