افزایش 15درصدی قیمت بلیت هواپیما باعث شده که پرونده آن در سازمان تعزیرات حکومتی باز باشد.

با نظر‌علی‌حاجی پاشا، مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران در زمینه روند رسیدگی به این پرونده گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • رسیدگی به پرونده افزایش قیمت بلیت هواپیما در چه مرحله‌ای است؟

با توجه به ارتباط مستقیم افزایش قیمت بلیت هواپیما با حقوق مصرف‌کنندگان و حساسیت موضوع، سازمان تعزیرات حکومتی رسیدگی به پرونده ارسال شده از سوی سازمان حمایت مبنی بر تخلف در افزایش قیمت را خارج از نوبت آغاز کرده و اکنون این پرونده در شعبه 29 سازمان تعزیرات در حال رسیدگی است. این شعبه با حضور نمایندگان سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان حمایت، کار بررسی پرونده مذکور را آغاز کرد اما با توجه به برخی ابهامات موجود در این پرونده، شعبه مذکور درخواست ارائه اطلاعات تکمیلی از سازمان حمایت را ارائه کرد که پاسخ این سازمان نیز در روز گذشته دریافت شده است.

  • با توجه به اینکه افزایش نرخ خدمات عمومی، مستلزم تصویب در ستاد بررسی و کنترل قیمت‌هاست، از نظر حقوقی آیا افزایش قیمت بلیت هواپیما نیز نیازمند طی این روند و نظر مساعد سازمان حمایت بوده است؟

این موضوع امری قضایی است که باید در شعبه رسیدگی شود و اصل دعوای سازمان حمایت در پرونده مذکور نیز مشخص شدن همین بحث است. اینکه مصوبه شورای‌عالی هواپیمایی کشوری برای افزایش 15درصدی قیمت بلیت هواپیما کفایت کرده یا اینکه نیازمند تایید در ستاد مذکور و ارائه مستندات قانونی به سازمان حمایت است، موضوعی است که با بررسی مستندات ارائه شده طرفین دعوی و بررسی اساسنامه و شرح وظایف شورای‌عالی هواپیمایی کشوری مشخص خواهد شد.

گرچه بررسی‌های اولیه شعبه نیز بیانگر این دیدگاه است که افزایش قیمت بلیت هواپیما نیز نیازمند تصویب در ستاد بررسی و کنترل قیمت‌هاست اما سازمان هواپیمایی کشوری این افزایش قیمت را به استناد مصوبه شورای‌عالی هواپیمایی اعمال کرده است.

در واقع شعبه 29 تعزیرات با بررسی مستندات ارائه شده توسط سازمان حمایت، سازمان هواپیمایی و مصوبه شورای‌عالی هواپیمایی کشوری به این موضوع رسیدگی و رای نهایی خود را در زمینه قانونی یا غیرقانونی بودن این افزایش قیمت اعلام خواهد کرد.

  • رای نهایی پرونده مذکور تا چه زمانی اعلام خواهد شد؟

با توجه به حساسیت موضوع شعبه 29 با جدیت در حال رسیدگی به این پرونده است و احتمال می‌رود درصورت کافی بودن ادله و مستندات طرفین این پرونده، رای نهایی تا پیش از پایان سال یا طی روزهای اخیر اعلام شود.

در صورت ارائه مدارک توسط هریک از طرفین دعوی شعبه موظف به بررسی این مستندات خواهد بود که این امر می‌تواند از جمله علل زمانبر شدن رسیدگی به این پرونده باشد با وجود این شعبه مذکور تلاش دارد تا در اسرع وقت نتایج رسیدگی به این پرونده را اعلام کند.

  • درصورت احراز تخلف و غیرقانونی بودن افزایش قیمت بلیت هواپیما، رویکرد سازمان تعزیرات برای جبران زیان مردم کدام است و تخلف احتمالی متوجه سازمان هواپیمایی است یا شورای‌عالی هواپیمایی کشوری؟

اگر ثابت شود که این افزایش قیمت فاقد دلایل موجه قانونی بوده با بررسی اینکه آیا مقصر سازمان هواپیمایی، شرکت‌ها یا شورای‌عالی هواپیمایی است، توسط شعبه، مجازات متناسب برای برخورد با متخلفین احتمالی تعیین خواهد شد.

با وجود این هنوز نمی‌توان در زمینه نتایج پرونده مذکور پیش‌داوری کرد و این امر منوط به اعلام رای نهایی شعبه مذکور پس از بررسی مستندات قانونی و بررسی نقش، وظایف و حدود اختیارات هریک از دستگاه‌های مذکور است. با وجود این درصورت احراز تخلف باید قیمت بلیت هواپیما به قیمت‌های قبلی کاهش یابد و مجازات متناسب با جرم نیز تعیین شود.

کد خبر 76539

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز