مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: در طرح واحدهای کنترل کنار جاده‌ای پایش وضعیت آلایندگی خودروها، علاوه بر خودروهای سنگین، خودروهای سبک نیز مورد کنترل و بررسی قرار خواهند گرفت.

معاینه فنی

به گزارش همشهری آنلاین، شادی مالکی در خصوص دلایل اجرای آغاز به کار واحدهای کنترل کنار جاده‌ای پایش وضعیت آلایندگی خودروها از ابتدای خرداد و پیش از تشدید آلودگی هوا در شهر تهران اظهار کرد: بنا بر آخرین سیاهه انتشار شهرداری تهران منابع متحرک در تولید آلاینده‌های گازی سهم ۸۳ درصدی و در تولید ذرات معلق سهم ۶۱ درصدی دارند که با توجه به سهم عمده این منابع در ایجاد آلودگی شهر تهران، اجرای طرح‌هایی برای پایش مستمر این ناوگان مورد نیاز است.

مالکی خاطرنشان کرد: در همین راستا این ستاد در برنامه‌ای مشترک با پلیس راهور تهران بزرگ نسبت به راه اندازی مجدد واحدهای کنترل کنار جاده‌ای جهت پایش وضعیت آلایندگی خودروهای سنگین و سبک اقدام کرده است. البته در سال‌های گذشته با شروع فصل سرما و تشدید بحران آلودگی هوا این واحدها برای پایش خودروهای سنگین فعال می‌شود که امسال بنا بر تدبیر پلیس و مدیریت شهری پیش از آغاز تشدید آلودگی هوا این طرح به صورت اقدامی پیشگیرانه آغاز و برای نخستین بار کنترل خودروهای سواری سبک نیز به موارد کنترلی این طرح اضافه شد.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی در توضیح این مسئله که چه خودروهایی شامل این طرح می‌شوند، افزود: حسب هماهنگی انجام شده با پلیس راهور تهران بزرگ در این طرح، چهار دسته از خودروها پایش خواهند شد؛ اول وضعیت آلایندگی خودروهای سنگین مورد کنترل قرار می‌گیرند. ناوگان سنگین به علت فرسودگی و عدم ناپایداری در حفظ شرایط مورد تأیید در مراکز معاینه فنی که در بحث آلایندگی حدود آن توسط سازمان حفاظت محیط زیست تعیین می‌شود نیاز به کنترل مضاعف دارند. دوم خودروهای دودزا که دارای دود مشهود هستند ارزیابی می‌شوند. سوم ناوگان حمل و نقل عمومی که با توجه به پیمایش زیاد این خودروها در سطح شهر داشتن شرایط مورد تأیید از منظر آلایندگی این خودروها برای مدیریت شهری حائز اهمیت است و چهارم وضعیت آلایندگی خودروهای غیر مشمول پایش می‌شود.

او در خصوص اهداف مورد انتظار از اجرای این طرح گفت: در این طرح علاوه بر اهداف محیط زیستی، کاهش آلودگی هوا و توقف خودروهای دودزا، جمع‌آوری اطلاعات به صورت میدانی نیز مدنظر است. در نتیجه، برنامه‌ریزی و پیش بینی هرگونه اقدامی نیازمند ارزیابی اطلاعات و تحلیل درست شرایط موجود است. در این طرح اطلاعاتی نظیر درصد خودروهای فاقد معاینه فنی و یا درصد مردودی خودروهای دارای معاینه فنی از آزمون آلایندگی احصاء و گردآوری می‌شود.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی در توضیح نحوه اجرای این طرح مشترک اظهار کرد: در این طرح خودروها که در شهر تردد می‌کنند به صورت تصادفی متوقف و با استفاده از تجهیزات میزان آلایندگی آن اندازه‌گیری می‌شود. در این بررسی، خودروهای آلاینده توسط پلیس راهور جریمه و با کنترل آنلاین معاینه فنی آنان، در صورت صحت معاینه فنی و مردودی در آزمون نسبت به ابطال آن اقدام می‌شود. در همین راستا نیز خودروهای دود زا اعمال جریمه و فک پلاک خواهند شد.

کد خبر 762512
منبع: مهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha