شاید فکر کنید خانه جای امنی برای نوزادان و کودکان کمسن است، اما آنها بیش از هر جای دیگری ممکن است در خانه آسیب ببینند.

child-proof

این آسیب دیدن بیشتر کودکان در خانه تاحدی به این علت است که آنها زمان بیشتری را در خانه می‌گذرانند.

از طرف دیگر در خانه نظارت مستقیم کمتری بر کودکان وجود دارد، در حالیکه مثلا در جایی مانند مهد کودک یا کودکستان مربی‌ها مراقب آنها هستند. کودکان در خانه با احتمال بیشتری ممکن است تنها بمانند.

از طرف دیگر نوزادان و کودکان کمسن به دلایل گوناگون مستعد دچار شدن به سانحه هستند.

برای کودکان کمسن دهان وسیله اصلی برای بررسی اشیای جدید است و هر چیزی را که پیدا کنند به دهان می‌برند.

نوزادان و کودکان کمسن همچنین به سادگی ممکن است بیفتند، زیرا هنوز هماهنگی حرکتی لازم برای عبور کردن از اسباب و اثاثیه خانه یا بالا و پایین رفتن از پله‌ها را پیدا نکرده‌اند.

بالاخره رشد عقلانی کودکان هنوز به حدی نرسیده است که مفهوم خطر را درک کنند. آنها خطری را که در رفتارهایی مانند نزدیک شدن بیش از حد به پلکان وجود دارد، درک نمی‌کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که در صورتی که احتیاطات لازم برای ایمن کردن خانه انجام بگیرد، می‌توان از بسیاری از این حوادث جلوگیری کرد.

اقداماتی برای ایمن‌ کردن خانه

ایمن کردن قفسه‌ها و کشوها: چیزهای خطرناکی مانند مواد شیمیایی، اشیای شکستنی و چیزهای تیز در قفسه‌ها و کشوها در تقریبا هر اتاقی از خانه نگهداری می‌شوند.

 مواد شیمیایی خانگی مانند آفت‌کش‌ها و مواد پاک‌کننده در صورتی که خورده شوند، می‌توانند کشنده باشند. بهتر است مواد شیمیایی خانگی را از قفسه‌ها خارج کنید و به جایی در خانه منتقل کنید که کاملا از دسترس نوزادان و کودکان کمسن دور باشد. اگر انجام چنین کاری ممکن نیست باید کشوها و قفسه را در برابر دسترسی کودکان ایمن کنید. قفل‌ها و زبانه‌های ایمنی ویژه‌ای که به آسانی نصب می‌شوند، برای این منظور به خصوص در قفسه‌ها و کشوهای پایینی آشپزخانه، دستشویی و اتاق خواب به کار می‌رود.

ایمن کردن دستگیره درها: شاید فکر کنید که دستگیره درها مشکلی برای کودکان کمسن ایجاد نمی‌کنند، اما به محض آنکه کودک بتواند راه برود، دستش به دستگیره خواهد رسید و کنجکاو خواهد شد ببیند پشت در چه چیزی وجود دارد. دستگیره‌های ایمنی برای اتاق‌هایی به کار می‌روند که وارد شدن به آنها برای کودکان خطرناک است و باید از دسترس آنها دور بمانند. از جمله این تاق‌ها می‌توان به دستشویی‌ها و اتاق‌هایی که ارتفاع لبه پنجره‌شان پایین است اشاره کرد که احتمال سقوط از آنها وجود دارد.

بسته به نوع دستگیره می‌توانید قفل‌های دستگیره یا پوشش ایمنی دستگیره نصب کنید. یک گزینه دیگر این است که قفل ایمنی در ارتفاع بالا نصب شود که دور از دسترس کودک باشد.

ایمن کردن شومینه: آتش شومینه یکی از چیزهای دیگری است که توجه کودک را جلب می‌کند. شومینه به دو دلیل یکی از نقاط پرخطر برای کودکان است. یکی اینکه شومینه معمولا از آجر یا سفال ساخته می‌شود که سطوح ناهموار دارند و دوم خود آتش درون آن است.  «دروازه نرده‌ای» که شومینه را محصور می‌کند و در هر طرف به دیوار متصل می‌شود، یک گزینه هوشمندانه برای ایجاد ایمنی است. همچنین در ماه‌هایی که از شومینه استفاده نمی‌کنید، پوشاندن گوشه‌های آن با پوشش بالشتکی بهترین گزینه برای محافظت از کودک از برخوردن با سطوح سخت آن است.

ایمن کردن پلکان: پلکان با توجه به عدم درک خطر بوسیله کودکان و نیز نداشتن توانایی کامل حفظ پایداری و هماهنگی حرکات تهدیدی برای کودکان شمرده می‌شود. نوزادان نمی‌تواند به تنهایی از پله‌ها بالا و پایین بروند و بنابراین پله‌ها در بالا و پایین باید با دروازه ایمنی بسته شوند. این دروازه‌های موقتی هر بار که می‌خواهید از پله‌ها استفاده کنید، برداشته می‌شوند. دروازه‌های نیمه‌دائمی هم وجود دارند که به دیوار پیچ می‌شوند و باز و بسته کردن آنها آسانتر است و در جای خود ثابت هستند.

کد خبر 760828

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha