یک هیئت کارشناسی در آمریکا توصیه کرده است که زنان انجام ماموگرافی برای غربالگری سرطان پستان را در ۴۰ سالگی آغاز کنند و سپس هر یک سال در میان آن را ادامه دهند، قبلا توصیه همین کارشناسان شروع غربالگری با ماموگرافی از ۵۰ سالگی بود.

mammograph

به گزارش همشهری آنلاین این  توصیه جدید در بیانیه یک کارگروه تخصصی به نام «کارگروه خدمات پیشیگیری ایالات متحده» (USPSTF) آمده است که با حمایت وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا تشکیل شده است، اما به طور مستقل عمل می‌کند و اعضای آن را کارشناسان داوطلب در زمینه مراقبت‌ها و پیشگیری اولیه تشکیل می‌دهند.

در دستواالعمل قبلی این گروه که در سال ۲۰۱۶ منتشرشد، توصیه به انجام غربالگری هر دو سال یک بار سرطان پستان با ماموگرافی در بیماران زن ۵۰ تا ۷۴ ساله شده بود. شروع کردن غربالگری در سنین پایین‌تر یعنی در ۴۰ تا ۴۹ سالگی به تصمیم شخصی افراد واگذار شده بود.

در بیانیه جدید این کارگروه آمده است که با توجه دانش جدید و فراگیرتر در زمینه سرطان پستان در بیماران کمتر از ۵۰ سال توصیه قبلی درباره غربالگری گسترش داده می‌شود و انجام ماموگرافی یک سال در میان برای همه زنان از ۴۰ سالگی به بعد توصیه می‌شود.

چرا توصیه به انجام ماموگرافی در سنین پایین‌تر شده است

این توصیه جدید ناشی از پیشرفت‌هایی است که در ماموگرافی دیجیتال و درمان سرطان پستان رخ داده است که در مجموع باعث شده‌اند منافع گرفتن ماموگرافی در سنین پایین‌تر افزوده شود.

به گفته این کارشناسان این توصیه جدید به نجات زندگی‌ها و پیشگیری از مرگ زنان بیشتر به علت سرطان پستان کمک خواهد کرد.

بر اساس بیانیه USPSTF اگر همه واجد شرایط غربالگری سرطان پستان با ماموگرافی را انجام دهند، میزان مرگ‌ومیر این بیماری د رآمریکا تا ۱۹ درصد کاهش خواهد یافت.

البته به گفته این گروه کارشناسی این دستورالعمل عمومی برای زنانی است که میزان خطر دچار شدنشان به سرطان پستان در حد متوسط است و برای زنانی که به علت دارا بودن برخی از شاخص‌های ژنتیکی یا افراد با سابقه پرتوتابی با دوز بالا به قفسه سینه در سنین جوانی در معرض خطر بالای سرطان پستان هستند، کاربرد ندارد. این افراد باید پزشکشان درباره زمان شروع انجام ماموگرافی برای غربالگری سرطان پستان مشورت کنند.

دستورالعمل‌ برای غربالگری در گروه‌های خاص باید تدوین شود

این کارگروه ابراز امیدواری کرده است که دستورالعمل‌های اختصاصی برای گروه‌های قومی معین که میزان خطر مرگ زودرس به علت سرطان پستان در آنها متفاوت است و نیز برای افراد دارای بافت پستانی متراکم که شناسایی سرطان بوسیله ماموگرافی در آنها مشکل است، منتشر کنند.

این کارگروه همچنین خواستار آن شده است که پژوهش‌های بیشتری در این باره انجام شود که آیا روش‌های غربالگری اضافی مانند سونوگرافی یا ام‌آِرآی  ممکن است به تشخیص زودرس سرطان پستان در زنان دارای بافت متراکم پستانی کمک کند یا نه.

خطرات بالقوه ماموگرافی شامل نتایج مثبت کاذب- یعنی آزمایش احتمال وجود سرطان را مطرح می‌کند، در حالیکه سرطانی وجود ندارد- است که منجر به نمونه‌برداری یا بیوپسی غیرلازم و تشخیص نادرست می‌شود. به علاوه خود ماموگرافی هم شامل قرارگرفتن در معرض پرتوهای ایکس می‌شود و در هر بار ماموگرافی فرد در معرض دوز اندکی از پرتوهای یونیزه‌کننده قرار می‌گیرد.

میانگین پرتوی دریافت‌شده در هنگام گرفتن یک ماموگرافی معمول با دو نما از هر پستان حدود چهار دهم میلی‌سیورت یا mSy است که در مقایسه میزان پرتوهای زمینه‌ای هر شهروند آمریکایی در طول هر سال دریافت می‌کند، یعنی ۱۱/۳ میلی‌سیورت مقدار اندکی است. بنابراین در مجموع سودمندی‌های غربالگری سرطان پستان بسیار بیستر از خطرات مربوط به پرتوتابی است.

کد خبر 759896

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha