ماجرا با یک سوسو غیرقابل توجه در آسمان شب شروع شد، اما مشاهدات دقیق‌تر نشان داد که ستاره‌شناسان، بزرگ‌ترین انفجار کیهانی را که تاکنون شاهد بوده‌اند، ثبت کرده‌اند؛ رویدادی که گمان می‌رود توسط یک ابر گازی غول‌پیکر که توسط یک سیاه‌چاله بسیار پرجرم بلعیده شده است، آغاز شده باشد.

انفجار کیهانی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از گاردین، این شعله‌ور شدن در فاصله ۸ میلیارد سال نوری از ما، بیش از ۱۰ برابر درخشان‌تر از هر ابرنواختر شناخته شده‌ای است و تاکنون بیش از سه سال به طول انجامیده و آن را به پرانرژی‌ترین انفجار تاریخ تبدیل کرده است.

دکتر فیلیپ وایزمن، اخترشناس دانشگاه ساوتهمپتون که رصدها را هدایت می‌کرد، می‌گوید: «به‌مدت یک سال بدون توجه به این موضوع که به‌تدریج روشن‌تر می‌شد، چیزی مشاهده نشد. اما مشاهدات بعدی نشان داد که اخترشناسان تا چه اندازه از مقیاس تقریبا غیرقابل تصور این رویداد هیجان‌زده شده‌اند.»

وایزمن ادامه داد: «ما تخمین زده‌ایم که این گلوله آتشین، ۱۰۰ برابر منظومه شمسی با درخشندگی حدود ۲ تریلیون برابر خورشید است. طی سه سال، این رویداد حدود ۱۰۰ برابر انرژی خورشید در طول عمر ۱۰ میلیارد ساله خود آزاد کرده است.

دانشمندان بر این باورند که این انفجار که با نام AT۲۰۲۱lwx شناخته می‌شود، نتیجه یک ابر گازی عظیم است که احتمالاً هزاران بار بزرگ‌تر از خورشید ماست که در دهانه سیاه‌چاله‌ای بسیار پرجرم فرو می‌رود.

بیشتر بخوانید:

امکان دارد این ابر گاز از «دونات» غبارآلود بزرگی سرچشمه گرفته باشد که معمولا سیاهچاله‌ها را احاطه کرده است؛ اگرچه مشخص نیست چه چیزی ممکن است آن را از مدارش خارج کرده و از فروچاله کیهانی پایین بیاورد.

کد خبر 759802

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    0 7
    دروغ که مالیات نداره
  • شهرام CA ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    1 1
    شما به حجاب فکر کنید... ... ... ...
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    2 1
    به ما زمینی ها چه؟