۱۰سال است کارش شده شناسایی و تربیت کودکان و نوجوانان بااستعداد در رشته رباتیک. نه دنبال کسب درآمد آنچنانی است و نه اسم درکردن. هدف عمده او حمایت تحصیلی و فراهم کردن شرایط رشد برای افراد مستعد است، به‌خصوص کسانی که شرایط مالی خوبی ندارند.

زهرا سعادتی

همشهری آنلاین - زهرا بلندی: خودش ساکن منطقه۱۹ است و با آگاهی از شرایط برخی خانواده‌های کمتربرخوردار مناطق جنوبی شهر و امکانات محدودشان برای دنبال کردن دوره‌هایی فراتر از دروس مدرسه به چنین کاری روی آورد.

خواندنی‌های بیشتر را در اینجا دنبال کنید

«زهرا سعادتی داریان»، مهندس رباتیک و مربی ۳۳ساله، بعد از ارائه پایان‌نامه‌ کارشناسی‌اش در رشته رباتیک با موضوع «ساخت ربات مسیریاب» کارش را با همکاری اداره آموزش و پرورش منطقه۱۹ در مهدکودک‌ها و مؤسسه‌های کوچک شروع کرد. تعداد شاگردانش در روزهای نخست به زور ۵۰نفر می‌شدند، اما به‌تدریج با استقبال چشمگیری روبه‌رو شد و تا حدی پیش رفت که امروز نه تنها در منطقه۱۹، بلکه با ادارات آموزش و پرورش کل تهران و حتی شهرستان‌های کشور همکاری دارد و ۲هزار و ۵۰۰ شاگرد از کودک ۴ساله تا دانشجو را تحت پوشش آموزهایش قرار داده که در سطوح مختلف از مبتدی تا شرکت‌کنندگان جشنواره‌های مختلف ملی و بین‌المللی، نه‌ فقط در رشته رباتیک، که در حوزه هوش مصنوعی هم فعال هستند.  

قهرمان محله | مادری برای ۴فرزند، مربیگری رایگان رباتیک برای ۲۵۰نفر

ثبت اختراع ۱۳۰ شاگرد

در حال حاضر با ادارات آموزش و پرورش و پژوهش‌سراهای تهران و کل کشور به‌خصوص مناطق ۲، ۴، ۵، ۱۹و ۱۶ و ۱۳ همکاری دارد و جذب شاگردانش هم بیشتر از این طریق انجام می‌شود. سعادتی با اشاره به اینکه جای ثابتی ندارد و کلاس‌هایش یا در پژوهش‌سراها، مدارس و مؤسسات برگزار می‌شود یا به صورت مجازی و آنلاین، می‌گوید: «کلاس‌های رباتیک، دست‌سازه و خلاقیت و برنامه‌نویسی اسکرچ، مباحث رباتیک، ساخت ربات‌های هوشمند را داریم و بچه‌هایی که در کلاس‌ها مستعد باشند برای شرکت در جشنواره‌های خوارزمی، جابربن حیان، علمی و پژوهشی و ثبت اختراعات و مسابقات دانشگاه تهران، دانشگاه شریف، تربیت مدرس و...  هدایت می‌شوند. خوشبختانه اخیراً ۱۳۰نفر از آنها توانستند در جشنواره خوارزمی اختراعاتشان را ثبت کنند و مقام‌های کشوری در مسابقات دانشگاه شریف، تهران، تربیت مدرس را با کسب مدال‌های طلا، برنز و نقره به دست بیاورند. در جشنواره خوارزمی ۵نفر تا مرحله کشوری پیش رفتند و طرح و ایده‌هایشان را ثبت کردند، در جشنواره جابربن حیان۵۰نفر از شاگردان به مرحله کشوری راه پیدا کردند. بچه‌ها در مسابقات بین‌المللی ایران اپن هم شرکت کردند و چند رتبه مختلف از ۵تیم شرکت‌کننده داشتیم که بچه‌های بالای ۱۴سال برترین تیمی شدند که کار تیمی را با موفقیت انجام دادند و در ساخت ربات، رباتشان مقام چهارم را کسب کرد.»

قهرمان محله | مادری برای ۴فرزند، مربیگری رایگان رباتیک برای ۲۵۰نفر

اشتغالزایی برای شاگردان

این مربی رباتیک و مهندس کامپیوتر سخت‌افزار که هم‌زمان با تدریس، در حال نوشتن پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد در رشته هوش مصنوعی است، از آنجائیکه عضو انجمن علمی مکاترونیک و رباتیک دانشگاه علم و صنعت است برای انجام کارهای تخصصی رباتیک و هوش مصنوعی هم به دانشگاه علم و صنعت می‌رود و از آزمایشگاه‌های آنجا استفاده می‌کند. جالب است که او در کنار آموزش رباتیک از حدود یک سال و نیم قبل به برگزاری دوره‌های هوش مصنوعی هم روی آورده است. ابتدا کار را با دانشجویان شروع کرد و الان در رده سنی کودک و نوجوان هم حدود ۱۰۰شاگرد در رشته هوش مصنوعی دارد. یکی دیگر از اقدامات مهم این مربی جوان اشتغالزایی برای فعالان حوزه رباتیک است: «با جذب نیروی کار از بین شاگردان قدیمی‌ام توانسته‌ام هم گستره کارم را افزایش دهم و هم برای گروهی از جوانان اشتغال ایجاد کنم. در این راه ۴۵مربی در شهرستان‌های کشور و ۱۰مربی در تهران تربیت شده که در بحث تدریس با من همکاری می‌کنند. از سوی دیگر هم در تلاش هستم تا بتوانم یک مؤسسه به عنوان مدرسه رباتیک و هوش مصنوعی در جنوب تهران راه‌اندازی کنم تا این فعالیت‌ها متمرکزتر دنبال شود.» 

حمایت از بااستعدادها

به مربی‌ای که شاگردانش را بورسیه می‌کند معروف است. انگار این رسم را از دوران دانشجویی در زندگی‌اش دنبال کرده و هنوز هم به عنوان اصلی مهم انجامش می‌دهد: «در گذشته، وقتی هنوز دانشجو بودم، دوره‌های تقویتی و کمک‌درسی خصوصی برگزار می‌کردم. از همان روزها عادت داشتم برای افرادی که می‌دانستم اوضاع مالی خوبی ندارند در خانه یا مسجد محله کلاس رایگان برگزار کنم. با ورود به حوزه آموزش رباتیک هم همین روش را پیش گرفتم. از ابتدای کار اگر به شاگردی برخورد می‌کردم که استعداد داشت، اما نمی‌توانست هزینه‌های آموزش و تهیه قطعات را متقبل شود، خودم  رایگان قطعات را برایش تهیه می‌کردم و دوره‌های آموزشی رایگان برایش تدارک می‌دیدم. اکنون هم حدود ۲۵۰نفر از شاگردانم جزو خانواده‌های کمتربرخوردار هستند که نه تنها به صورت رایگان از دوره‌های آموزشی‌ام بهره‌مند می‌شوند، بلکه برای تهیه ابزار کار و قطعات هم حمایت مالی می‌شوند. خدا را شکر برخی از آنها به سطحی رسیده‌اند که حالا دیگر خودشان پروژه می‌گیرند و کار می‌کنند.»

قهرمان محله | مادری برای ۴فرزند، مربیگری رایگان رباتیک برای ۲۵۰نفر

مادر ۴فرزند؛ شیفته آموزش رباتیک

سعادتی شیفته کارش است. حتی در پرچالش‌ترین روزهای زندگی‌ هم از تدریس و شناسایی مستعدان رشته رباتیک و هوش مصنوعی دست نکشیده است. او که دارای ۳فرزند ۷ساله، ۴ساله و ۲ساله است و چیزی تا تولد فرزند چهارمی‌اش نمانده، با وجود مشغله بسیار در زندگی از شناسایی استعدادهای رباتیک و هوش مصنوعی لذت می‌برد و برای افراد کمتربرخوردار و نیازمند بدون دریافت هیچ هزینه‌ای مربیگری می‌کند: «تمام هدفم تربیت بچه‌های خلاق امروز و مخترعان فرداست که علاوه بر درخشش در مسابقه‌ها و کسب رتبه‌های برتر سعی می‌کنم آنها را برای ظهور منجی هم آماده کنم، چون فکر می‌کنم در دنیای مهندسی و دیجیتال امروز لازم است بچه‌ها علاوه بر علم و دانش، در زمینه اخلاق هم مورد توجه ویژه قرار بگیرند. البته در این میان، از تربیت فرزندان خودم هم غافل نشده‌ام؛ ۲فرزند بزرگم در کلاس‌ها همراهم حضور دارند و در حال یادگیری مباحث هستند. جالب اینکه دخترم به‌تازگی در مسابقات کشوری برنامه‌نویسی مقام کسب کرده است.» 

ربات شگفت‌انگیز

«علیرضا ظریفی»، دانش‌آموز پایه هشتم مدرسه نمونه دولتی شهید تهرانی‌مقدم محله عبدل‌آباد، که یکی از شاگردان قدیمی سعادتی است با بیان اینکه دوره‌های رباتیک، الکترونیک و برنامه‌نویسی را نزد سعادتی گذرانده و حالا به مرحله‌ای رسیده که امکان مربیگری کودکان برای خودش فراهم شده است، می‌گوید: «با راهنمایی‌های استاد خوبم، مقام اول کشوری در مسابقات دانشگاه تهران، دانشگاه شریف، دانشگاه تربیت‌مدرس و مقام چهارم مسابقات جهانی ایران اپن که چند روز پیش برگزار شد را در کارنامه‌ام دارم. مقام‌های زیادی هم در جشنواره خوارزمی و جشنواره علمی و پژوهشی داشته‌ام. امسال هم در جشنواره خوارزمی شرکت داشتم و امیدوارم ربات چندکاره هوشمندی که ساخته بودم به ثبت برسد تا بتواند با تولید انبوه خیلی از مسئولیت‌های دشوار را از دوش مردم بردارد.»

ظریفی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر به عنوان کمک‌مربی همراه خانم سعادتی قرار است تابستان در مؤسسات مربیگری کند، می‌گوید: «امکان شرکت در چنین دوره‌هایی چیزی نیست که به‌راحتی در محله ما پیدا شود. ما بچه‌های ساکن جنوب شهر با کمک‌های خانم سعادتی توانستیم با کمترین هزینه و در نزدیک‌ترین موقعیت به خانه این دوره‌ها را بگذرانیم. حتی در جریان هستم برخی افراد با نیاز مالی رایگان استعدادیابی می‌شوند و از کلاس‌های رباتیک استفاده می‌کنند.» 

زندگی پرمشغله، تلاش مجاهدانه

«بنفشه سادات میرهاشمی»، مدیر یک گروه جهادی علمی-فرهنگی، که گروهشان سابقه بهره‌مندی از آموزش‌های رایگان سعادتی را داشته، درباره‌ این مربی می‌گوید: «۲بار برای برگزاری دوره‌های رایگان با ما همکاری داشته‌اند و بعد از آن با شناسایی برخی افراد مستعد دوره‌های رباتیک را برای آنها ادامه داده‌اند. باوجود زندگی پرمشغله شخصی‌، داشتن چند فرزند و ادامه تحصیل همزمان، واقعاً مجاهدانه کار می‌کند و برای تربیت کودکان و نوجوانان وقت می‌گذارد.»

میرهاشمی با اشاره به اینکه با سعادتی در منطقه۱۹ آشنا شده است، می‌گوید: «چنین بانوانی موهبتی بزرگی به‌خصوص برای محله‌های جنوبی شهر هستند که باید قدردانشان باشیم.»‌


 

کد خبر 759338

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha