لایحه بودجه سال 88 در کمیسیون تلفیق مجلس در حال بررسی است.

با توجه به درهم‌تنیدگی این لایحه با لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، هنوز درباره قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده، تصمیمی‌گرفته نشده است.  با اصغر گرانمایه‌پور، عضو کمیسیون تلفیق  درباره آخرین وضعیت لایحه بودجه 88 گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • نظر کمیسیون تلفیق بودجه درباره پیشنهاد دولت برای آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی چیست؟

یکی از ملاحظات و مباحث اصلی کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه سال 88 رقم 8500میلیارد تومانی است که دولت در ستون درآمدها از محل افزایش قیمت کالاها و خدمات دولتی از قبیل بنزین، گازوئیل، گاز و برق گنجانده است. دیدگاه ما این است که گران شدن یکباره این چند قلم کالا و با این شتاب، در جامعه قابل تحمل نیست.

  • یعنی کمیسیون تلفیق این بخش از لایحه بودجه را تصویب نمی‌کند؟

با توجه به اینکه اصلاح قیمت‌ حامل‌های انرژی به سرنوشت لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها منوط است و این لایحه هنوز نهایی نشده، کمیسیون تلفیق نیز هنوز در این باره تصمیم‌گیری نکرده است. به همین دلیل در جلسه یکشنبه عصر کمیسیون تلفیق قرار شد تصمیم‌گیری درباره قیمت حامل‌های انرژی به بعد از نهایی شدن این موضوع در جلسه کمیسیون ویژه طرح تحول موکول شود.

  • دولت در این باره پیشنهادی نداده است؟

وزیر اقتصاد در جلسه یکشنبه کمیسیون تلفیق بودجه حضور یافت و اعلام کرد که دولت حاضر به همکاری و هماهنگی کامل با مجلس درباره تصویب لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها و لایحه بودجه 88 است.

به گفته وزیر اقتصاد، درصورتی که مجلس پیشنهاد دولت درباره قیمت حامل‌های انرژی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را بپذیرد، قاعدتا مشکلی پیش نخواهد آمد چون در لایحه بودجه نیز قیمت‌ها بر همان مبنا تنظیم شده است.

اما اگر مجلس ارقام پیشنهادی دولت را نپذیرد و خواستار افزایش ملایم‌تر قیمت‌ها شود که به تبع آن رقم 8500میلیارد تومان درآمد مندرج در لایحه، کم خواهد شد دولت حاضر است بر مبنای پیشنهاد مجلس، طی چند روز اصلاحیه اساسی برای لایحه بودجه تنظیم و به مجلس ارائه کند.

کد خبر 75456

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز