سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۴
۰ نفر

حافظیه در شیراز ساخته شد با معماری دل‌انگیز و شاعرانه که همه فرهنگ‌دوستان ایران و جهان را به این شهر شعر و ادب جذب کند تا دمی کنار مقبره این شاعر نامی بنشینند و برگی از دیوانش را ورق و تفالی به آن بزنند. اما تصور نکنید که تهران از داشتن حافظیه محروم است!

یییییییییییی

همشهری آنلاین - نصیبه سجادی: بله، تهران هم حافظیه‌ دارد؛ درست به همان شکل و شمایل و با همان معماری زیبا، جایی در جنوب این شهر، در میدان بهارستان، که در سال‌های ساخته شدنش خارج از پایتخت بود و بسیار خوش آب وهوا.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید 

 ٢٠٠ سال پیش، به‌دستور فتحعلی‌شاه، باغی ساخته شد که بعدها به دلیل نقاشی‌ها و آثار  هنرمندانه‌اش به باغ نگارستان معروف می‌شود؛ بنای تاریخی بی‌نظیر با وسعت زیاد که اقامتگاه  ییلاقی شاه بود تا روزهایی که از دارالخلافه خسته می‌شود به آنجا برود و نفسی تازه کند.

این باغ طی سال‌ها حوادث و اتفاقات زیادی را به خود دیده که مهم‌ترین و تلخ‌ترینش قتل قائم‌مقام فراهانی، وزیر لایق دربار، به‌دست نالایقانی چون محمدشاه  است که بازیچه توطئه‌های انگلیس شدند.

باغ نگارستان رویدادهای شیرین هم در تاریخش داشته. راه‌اندازی مدرسه نقاشی کمال‌الملک یکی از آنهاست تا شاگردان بزرگی چون خود را آنجا تربیت و نقاشی معروف «صف سلام» را خلق کند. مراسم و جشن‌های بزرگی هم در این باغ به‌وقوع پیوسته، مثل به تخت سلطنت نشستن محمدشاه.

مجسمه  فردوسی، کار دست مجسمه‌ساز مشهور فرانسه، هم در این باغ نصب شده که داستان ساخت آن جالب است. گویا ٤٠٠ دانشجوی ایرانی تصمیم می‌گیرند مجسمه‌ای از فردوسی بسازند. شروع می‌کنند به جمع‌آوری پول که به حدنصاب نمی‌رسد. «لورنزی» که به عرق وطن‌دوستی دانشجویان پی می‌برد، می‌پذیرد که با همان مبلغ کم سردیس فردوسی را بسازد.

حافظیه باغ نگارستان هم در فاصله چند متری همین سردیس قرار دارد تا گردشگران بعد از بازدید، دقایقی آنجا بنشینند و تاریخ را با نام و یاد و آثار بزرگان وطن‌دوستی چون ملک‌الشعرا بهار، استاد باستانی پاریزی، پروین اعتصامی، محمود حسابی، پرویز ناتل خانلری و... که همه در این باغ تحصیل و تدریس می‌کردند، مرور کنند. مطمئنا مرور تاریخ به آنها یادآور می‌شود که اگر قائم‌مقام فراهانی، وزیر دانا و فرهنگ‌دوست ایران، آن روز در حمام نحس قاجاری بر اثر توطئه میرزا آقاسی نالایق خفه نمی‌شد تاریخ برای مردمان این سرزمین جور بهتری نوشته می‌شد.

کد خبر 754079

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha