«سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر با بیان اینکه فضای مثبتی در مذاکرات با ترکیه حاکم است و دو کشور در مسائل مخلف به ویژه در پرونده فلسطین اتفاق‌نظر دارند، گفت: ارتقای روابط مصر و ایران به ارزیابی تحولات مربوط به توافق ریاض و تهران برای از سرگیری روابط مرتبط است.

سامح شکری

به گزارش همشهری آنلاین، خبرگزاری آناتولی نوشت: شکری در مصاحبه‌ای که  در هواپیما با «نشات الدیهی»، روزنامه‌نگار مصری به هنگام بازگشت از آنکارا و دیدار با «مولود چاووش اوغلو»، همتای ترکیه‌ای خود انجام داد، گفت: روند تماس‌ها با ترکیه در یک ماه و نیم گذشته و دیدار روسای جمهور دو کشور (رجب طیب اردوغان و عبدالفتاح السیسی) در دوحه گواه بر اراده سیاسی واقعی برای توسعه روابط و پایان دادن به اختلافات گذشته است.

وی با تاکید بر اینکه دیدارهای متعدد با طرف ترکیه در فضایی مثبت انجام شد، گفت: ترکیه و مصر دو کشور بزرگ هستند و همه اینها موجب تسهیل شرایط برای برقراری روابط بین آنهاست که ابعاد مختلفی دارد و این همکاری می‌تواند در زمینه انرژی هم باشد.

وزیر امور خارجه مصر درخصوص پرونده لیبی گفت: من آگاهی و درک وزیر امور خارجه ترکیه درباره اهمیت موضوع لیبی بر امنیت ملی مصر را احساس کردم، این رویکرد خوبی است و بین ما توافق وجود دارد که شاهد ثبات و و حاکمیت در لیبی باشیم.

شکری با بیان اینکه ترکیه در لیبی منافعی دارد و ما تا زمانی که این امر بر امنیت ملی مصر تاثیر نگذارد، محدودیتی برای این روابط قائل نیستیم، گفت: ما با طرف ترکیه‌ای توافق کردیم که با همدیگر در پرونده لیبی همکاری کنیم تا انتخابات در این کشور برگزار و دولتی بیانگر اراده مردم لیبی تشکیل شود.

وی درباره مساله فلسطین هم گفت که مصر و ترکیه در حمایت از حقوق مشروع مردم فلسطین اتفاق نظر دارند.

رئیس دستگاه دیپلماسی مصر در واکنش به نقش‌آفرینی مصر برای نزدیک‌سازی دیدگاه‌ها میان ترکیه و یونان گفت: مصر در گذشته بنا به روابط نزدیک با ترکیه توانست ثبات در منطقه را تحقق بخشد، اکنون نیز در نلاش است تا تنش میان ترکیه و یونان را کاهش و از بین ببرد و معتقد است که این امر منجر به گشوده شدن زمینه‌های همکاری بیشتر می‌شود.

شکری درباره ارتقای روابط مصر و ایران گفت: تحولاتی که میان عربستان و ایران روی داد، حائز اهمیت است و باید ارزیابی شود، در نشست جده فرصتی برای اطلاع از مزایای این تحولات فراهم خواهد بود. قاهره این تحولات را ارزیابی می‌کند و در چارچوب این ارزیابی، گام‌هایی سنجیده برخواهد داشت.

کد خبر 753786
منبع: شفقنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha