در حوالی میدان حسن‌آباد، روبه‌روی خانه‌موزه مقدم، خانه‌ای بازسازی‌شده وجود دارد که گفته می‌شود روزگاری خانه «محمد درگاهی» بوده است؛ خانه رئیس شهربانی در دوران حکومت رضاشاه، سرتیپ «محمد درگاهی».

محمد درگاهی

همشهری آنلاین - زهرا بلندی: سرتیپ درگاهی کسی بود که زندان قصر را در سال ۱۳۰۸ ساخت و ۲روز بعد از افتتاح آن توسط رضاشاه برکنار شد و به عنوان نخستین زندانی زندان قصر در همین زندان خودساخته محبوس شد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

آن‌طور که «نصرالله حدادی»، تهران‌شناس، تعریف می‌کند: «محمد درگاهی، معروف به ممدچاقو ،فرد شر و شوری بود. در کودکی به دلیل نزاع و درگیری و استفاده از چاقو، حتی در مدرسه، به ممدچاقو معروف شده بود. ماجرای زندانی شدنش هم از این قرار است که درگاهی پس از ساخت زندان نسبتاً مدرنی به نام زندان قصر در شمال شرقی تهران، رضاشاه و درباریان پهلوی را دعوت می‌کند تا برای افتتاح در زندان حضور پیدا کنند. همه به‌جز «علی‌اصغر حکمت»، وزیر معارف آن دوران، راهی مراسم افتتاحیه می‌شوند. درگاهی حین بازدید آنها دری را باز می‌کند و جماعت دعوت‌شده را به داخل یکی از بندها می‌فرستد، اما همین که شاه می‌خواهد داخل شود تیمورتاش، وزیر دربار، مانع رفتن شاه به داخل بند می‌شود. مراسم که به پایان می‌رسد تیمورتاش بعد از بازگشت درباریان به رضاشاه می‌گوید محمد درگاهی قصد داشته با ورود او به سلول در را به روی همه قفل کند و علیه آنها کودتا کند.»

حدادی ادامه می‌دهد: «از سوی دیگر، وقتی رضاشاه علت غیبت «علی‌اصغر حکمت» در مراسم افتتاح زندان را جویا می‌شود، او می‌گوید: «مگر شاه زندان افتتاح می‌کند؟ شاه باید بیمارستان، پل و فضاهای عام‌المنفعه افتتاح کند. افتتاح زندان که افتخار نیست.» همین اتفاقات و تحلیل‌ها پهلوی اول را به فکر می‌اندازد که نکند درگاهی از دعوتش برای افتتاح زندان، قصد و نیت یک کودتای بزرگ علیه حکومت را داشته باشد! به همین دلیل دستور می‌دهد سرتیپ درگاهی، رئیس نظمیه، را به زندان بیندازند و اینگونه او اولین زندانی زندان خودش می‌شود.»

کد خبر 752799

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha