بوستان قیطریه در عصر قجری یکی از زیباترین باغ‌های اربابی شهر تهران و جزئی از املاک شخصی صارم‌الدوله بوده است. این‌بوستان قبلاً باغ شخصی بوده و حدود ۱۶۰ سال پیش یعنی در زمان اتابک اعظم توسط فردی به نام صارم‌الدوله ساخته شده است.

بوستان قیطریه

همشهری آنلاین _ رضا نیکنام : این باغ اربابی در ده قیطریه بعد از مرگ «صارم‌الدوله» به همسر وی و سپس به نوه آنها رسید. در سال ۱۳۵۲ پس از اینکه قسمتی از باغ در محدوده شهری قرار گرفت، توسط شهرداری تهران به بوستان تبدیل شد و در سال ۱۳۷۲ نیز مابقی محدوده شخصی صارم‌الدوله توسط شهرداری خریدای و به بوستان اضافه شد.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

بوستان قیطریه بافت اجتماعی متفاوتی دارد و شاید یکی از بومی‌ترین پارک‌های تهران محسوب شود. چون کسانی که در طول روز و هفته به این پارک می‌روند، ورزش می‌کنند، روی نیمکت‌هایش می‌نشینند، فرزندان‌شان را برای بازی به این پارک می‌آورند، یکدیگر را می‌شناسند. شاید بتوان گفت بازار سلام و احوال پرسی در این بوستان گرم است. البته این روال پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها متفاوت می‌شود. چون پارک نسبت به روزهای دیگر شلوغ‌تر می‌شود و بافت اجتماعی بوستان هم فرق می‌کند.

این بوستان زیبا در میان درختان تو در تو محصور شده است. به همین دلیل بوستان قیطریه، بهارهایی سرسبز، پاییزی رنگارنگ و زمستانی برفگیر و سفیدپوش دارد. جاده سلامتی این بوستان پاتوق ورزشکاران و علاقه‌مندان به سلامت جسم و جان شده است. جاده‌ای آشنا با افراد آشنا. البته این را هم باید اضافه کرد که عصرها این بوستان پاتوق نوازنده‌هایی می‌شودکه با هنرشان ساعت خوشی را برای بازدیدکنندگان رقم می‌زنند.

اما در دل بوستان قیطریه فرهنگسرای ملل قرار گرفته است. این فرهنگسرای پرکار از سال ۱۳۷۳ فعالیت خودش را آغاز کرده و اکنون به یک مرکز مهم فرهنگی هنری و آموزشی با بازه گسترده‌ای از خدمات آموزشی و فرهنگی برای ساکنان منطقه شده است. این مرکز امکاناتی از قبیل کتابخانه، نگارخانه، سالن همایش و کلاس‌های آموزشی مختلف دارد.

پارک قیطریه با ساخت سینمای شش‌بعدی و هفت‌بعدی، توانسته توجه بسیاری از بازدیدکنندگان را به خود جلب کند. سینما شش بعدی پارک قیطریه از جدیدترین امکانات سینماهای چندبعدی بهره ‌می‌برد. استفاده از جدیدترین افکت‌های صوتی و حرکتی، صندلی‌های مجهز به حرکت در تمامی جهات از مهم‌ترین امکانات سینما چند بعدی پارک قیطریه به شمار می‌رود.

کد خبر 752468

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha