اگر بخواهید ایده‌ای را ثبت کنید و یا روی آن سرمایه‌گذاری انجام دهید، باید از آن محافظت کنید. آنچه تجارت شما را ارزشمند می‌کند، وجه تمایز آن نسبت به دیگر محصولات است. حق دارید از دزدیده شدن ایده خود توسط دیگران بترسید اما راه‌های زیادی وجود دارد که از این مسئله جلوگیری می‌کند.

خلاقیت

همشهری آنلاین: دهه‌ها تجربه در حوزه مالکیت معنوی و دعاوی قضایی نشان داده است که این روش‌ها را تا آنجا که می‌توانیم، باید به کار ببریم. شما نمی‌توانید بدون کمک دیگران رویای خود را به واقعیت تبدیل کنید.

۱. ایده‌تان را نزد خودتان نگه دارید

به نظر می‌رسد به اندازه کافی دلیل این کار روشن باشد، درست است؟ اما هنگامی‌که ما به ایده جدیدی می‌رسیم، وسوسه می‌شویم هر چه زودتر آن را با دوستان و اقوام خود در میان بگذاریم. بارها دیده‌ایم که افراد در آسانسور و غذاخوری همایش‌های مختلف درباره ایده‌های خود صحبت می‌کنند. باید در مقابل این وسوسه مقاومت کنید. هنگامی‌که ایده‌ها در مراحل اولیه خود هستند، بهتر است که مخفی نگاه داشته شوند. شما احتیاج دارید سرانجام ایده خود را با کمپانی موردنظر خودتان در نظر بگذارید، اما تا آن زمان نباید حرفی از ایدهتان بزنید.

۲. یادداشت کنید

من اکثر کارهای تجاری خود را با تلفن انجام می‌دهم و پس از هر مکالمه‌ای، خلاصه‌ای از آنچه مورد بحث قرار گرفت و نیز آنچه را که در ادامه باید انجام شود، ایمیل می‌کنم. این کار را درباره نشست‌هایی که شرکت می‌کنم نیز انجام می‌دهم. ثبت جزئیات کاری می‌تواند شما را در دعاوی قضایی هم یاری کند.

۳. شرکت‌ها و افرادی را که به کار کردن با آنها فکر می‌کنید، بررسی کنید

امروزه کمتر فرد و شرکتی وجود دارد که در اینترنت حاضر نباشد. نام شرکت را با کلمات «شکایت» و «دعاوی حقوقی» جست‌وجو کنید تا ببینید مردم درباره آنها چه می‌گویند. حتی اندکی از این تحقیقات می‌تواند به‌شدت سودمند باشد.

۴. تا می‌توانید مشورت کنید

به ‌جای پیوستن یک‌باره به افراد و شرکت‌ها، با دوستان خود درباره آنها مشورت کنید. اگر می‌خواهید با فرد خاصی ارتباط کاری برقرار کنید، از دیگرانی که با او کار کرده‌اند، درباره‌اش مشورت بخواهید. مشورت خواستن از دیگران کار سختی نیست، پس اگر می‌خواهید مشورت کنید، حتماً با بیش از یک نفر این کار را انجام دهید.

۵. نظر متخصصان صنعت خود را بپرسید

هرگز فراموش نکنید دیگران به حرف زدن علاقه دارند. از متخصصان صنعت و حرفه‌ای که در آن حضور دارید، نظرشان را در مورد کمپانی‌های موردنظر خود بپرسید. از نظر من، مجلات تخصصی تجاری مغفول واقع شده‌اند. به مجله تخصصی صنعت خود زنگ بزنید و با فردی در بخش فروش صحبت کنید. از حجم اطلاعاتی که جمع‌آوری خواهید کرد، متعجب خواهید شد. من همچنین از صحبت با فروشندگان نیز اطلاعات سودمندی کسب کرده‌ام. بپرسید که آیا کمپانی موردنظرتان به‌طور منظم با افراد خلاق در ارتباط است؟

۶. درباره اینکه کدام نوع از قراردادها به سود شماست، تحقیق کنید

قراردادها با یکدیگر متفاوت‌ هستند. من مخترعان زیادی را دیده‌ام که می‌دانند باید نظر دیگران را درباره قراردادهای انحصاری بپرسند، اما کاری نمی‌کنند. قراردادهای مختلفی برای تازه‌کارها وجود دارد. قراردادهای یک‌طرفه، دوطرفه، کار برای اجاره و قراردادهایی که دور زدن ایده شما را ممنوع می‌کند. قراردادهای محرمانه مخصوصاً زمانی پرکاربرد است که برای استفاده از تکنیک و فرمولی به‌طور محرمانه، استفاده شود. شما باید بهترین فرد ممکن را پیدا کنید. آیا اگر از هرکسی بخواهید قرارداد محرمانه شما را امضا کند، او واقعاً این کار را خواهد کرد؟ خیر. وقتی می‌خواهید قرارداد انحصاری را امضا کنید حتماً با یک وکیل مشورت کنید، زیرا بعضی از این قراردادها می‌تواند فریب‌تان دهد.

۷. با امکانات فراهم‌شده از سوی دولت آشنا شوید

این امکانات شامل کپی‌رایت، قانون تجارت و حق ثبت اختراع می‌شود. آنها می‌توانند بسیار پرکاربرد باشند، مخصوصاً اگر به‌عنوان بخشی از یک استراتژی مخصوص به کار گرفته شوند. اگر برای بار اول است که می‌خواهید تجارت کنید، با وکیل مشورت کنید و البته بدانید که نمی‌توانید در مورد توصیه‌های اقتصادی روی وکیل حساب باز کنید. کار وکیل این نیست که به شما بگوید چه زمانی باید از کدام‌یک از این ابزارها استفاده کنید.

۸. بازار را به دست بگیرید

اگر بتوانید تجارت یا تولید خود را به نسخه اصلی بازار تبدیل کنید، راهی بزرگ برای حفاظت از آن یافته‌اید. قبضه ذهن مشتری یا بازار، یکی از راه‌حل‌های حفظ تجارت است. بسیاری از خرده‌فروش‌ها نمی‌خواهند محصولاتی مشابه با محصولات مشهور تولید کنند.  مطمئن شوید که سمت این کار نخواهند رفت، حتی می‌توانید با آنها سندی امضا کنید که تعهد دهند. هنگامی‌که من یک کارخانه مربوط به لوازم موسیقی راه انداختم، پس از مدتی آنقدر بزرگ شد که تولیدکننده‌ها این بند را پذیرفتند. اگر بتوانید یک برند موفق راه‌اندازی کنید، خریداران، محصولات مشابه دیگر را تنها به چشم یک کپی‌کاری نگاه می‌کنند.

۹. به حس خودتان اطمینان کنید

برخی اوقات عقل حکم می‌کند که به اولین برداشت خود در مواجهه با دیگران اطمینان کنید. آیا آن فرد پاسخگو است؟ چگونه با شما برخورد خواهد کرد؟ آیا فوراً با شما تماس گرفت؟ چگونگی رفتار با شما، پیش از آنکه رابطه‌ای رسمی شکل بگیرد خیلی از امور را می‌تواند مشخص کند. با تجربیاتی که من داشته‌ام، اگر رابطه با مشکلاتی در آغاز شروع شود تا پایان بهتر نخواهد شد.

منبع: ویژه‌نامه سلامت و بهداشت - تندرستی - اسفند ۱۳۹۴

کد خبر 749645
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha