شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۵
۰ نفر

گروه اجتماعی: بیمه پایه ایرانیان که راه افتاد، چالش‌هایش را هم به‌دنبال داشت؛ نخستین اظهار نظر جدی و قاطع از سوی یک نماینده مجلس شورای اسلامی منتشر شد.

امیدوار رضایی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نسبت به جابه‌جایی ردیف‌های بودجه برای تامین بار مالی بیمه پایه ایرانیان اعتراض کرد، اما صبح دیروز وزیر رفاه در پاسخ به اعتراض این نماینده مجلس در جمع خبرنگاران گفت که درباره این اعتراض‌ها هیچ خبری ندارد.

عبدالرضا مصری در دفاع از طرح بیمه پایه ایرانیان گفت: سیستم پیشین غلط بود؛ چراکه اگر فردی پول نداشت نمی‌توانست از خدمات سرپایی تحت پوشش بیمه استفاده کند و بالاخره این بیمار سرپایی این قدر نباید به پزشک مراجعه می‌کرد تا تبدیل می‌شد به بیمار بستری اما الان فرد دفترچه دارد و با مراجعه به موقع به پزشک می‌توانیم از هزینه‌های بیشتر جلوگیری کنیم.

وزیر رفاه که در طرح افتتاح سرویس‌های الکترونیکی نوین بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی شرکت کرده بود، در حاشیه این مراسم با بی‌اساس خواندن ادعای جابه‌جایی ردیف‌های بودجه بیمه بستری شهری بیماران تاکید کرد: هیچ جابه‌جایی انجام نشده و من نمی‌دانم این اشکالات را از کجا آورده‌اند؟

مصری درباره بودجه پیشنهادی وزارت رفاه برای سال آینده ابراز داشت: فکر می‌کنم از 5 هزار و 170 میلیارد تومان به 6 هزار و 200 میلیارد افزایش پیدا کند که بیشترین افزایش را احتمالا سازمان بازنشستگی خواهد داشت؛ چراکه اعتبار امسال این سازمان برای 6‌ماه بود که سال آینده باید یک سال کامل پرداخت بشود.

افزایش مستمری بازنشسته‌ها بعید است

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیز در این مراسم گفت: با اینکه تلاش کردیم که مستمری بازنشستگان سازمان تا پایان سال افزایش پیدا کند، اما  به‌دلیل شلوغی برنامه‌های سال دولت و مجلس بعید به‌نظر می‌رسد که این کار تا پایان سال انجام شود.

حسینعلی ضیایی با تاکید بر اینکه بهتر است در این زمینه برای بازنشستگان توقعی ایجاد نشود، افزود: اگر توقع ایجاد کنیم به جای کمک کردن به بازنشستگان فقط انتظارات آنها را بالا می‌بریم و ممکن است این انتظارات برآورده نشود و مشکلاتی به‌وجود بیاید.

ضیایی چندی پیش در مصاحبه رادیویی اعلام کرده بود که این افزایش مستمری‌ها تا پایان اسفند برای بازنشستگان انجام خواهد شد.

بیمه کارگران ساختمانی

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در توضیح وضعیت بیمه کارگران ساختمانی و ایرادی که شورای نگهبان به این طرح وارد کرده بود، بیان داشت: سازمان تامین اجتماعی یک همفکری با نمایندگان مجلس انجام داده و نقص قانون قبلی را برطرف کرده است.

به گفته او، مهم‌ترین ایرادی که در این طرح وجود داشته در نظر گرفتن رقمی یکسان برای هر متر مربع ساختمان در سراسر کشور بوده است، به این صورت که کارفرمایان می‌بایست به‌ازای هر متر مربع مبلغی را واریز کنند. یکسان بودن این مبلغ برای روستا و شهر سبب به‌وجود آمدن مشکل در این قانون شده بود.

با اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی سازمان تامین اجتماعی انتظار می‌رود  این قانون از تصویب شورای نگهبان گذشته و به اجرا درآید.

سرویس‌های الکترونیکی نوین بیمه‌ای

سرویس الکترونیک نوین بیمه‌ای که در سازمان تامین اجتماعی راه‌اندازی شده به بیمه شدگان این امکان را می‌دهد تا بدون مراجعه به مراکز و شعب تامین اجتماعی از وضعیت سابقه بیمه‌پردازی‌شان آگاه شوند.

این سرویس همچنین کارفرمایان را از مراجعه به شعبه و بانک برای تحویل فهرست کارکنان کارگاه و نیز واریز پول حق بیمه باز می‌دارد.

با حذف مراجعه حضوری کارفرمایان و بیمه‌شدگان به شعب تامین اجتماعی، آنها می‌توانند از طریق اینترنت پرداخت اینترنتی داشته و فهرست بیمه‌ای خود را ارائه کنند.

با تکمیل پروژه این سیستم سازمان تامین اجتماعی بنا دارد تا سابقه درمانی بیمه‌شدگانش را نیز در این بانک اطلاعاتی وارد کند و این بانک را علاوه بر شعبه‌ها به بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، داروخانه‌ها و دیگر مراکز درمانی ملکی و غیرملکی گسترش دهد.

کد خبر 74841

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز