چین روز دوشنبه با وجود هشدارهای آمریکا درباره اینکه پکن تحویل سلاح به روسیه را در نظر دارد، اعلام کرد به دنبال دیالوگ و راه‌حل صلح‌آمیز برای جنگ اوکراین است.

China

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز چین که اتحاد «بدون حد و مرز» با روسیه را مدتی کوتاهی پیش از شروع جنگ در اوکراین را اعلام کرده بود، هفته گذشته یک طرح ۱۲ ماده‌ای را منتشر کرد که خواستار آتش‌بس و کاهش تدریجی تنش‌ها بوسیله دو طرف شده بود.

کی‌یف نسبت به برخی از جنبه‌های این طرح لحن پذیرایی را داشته است، اما در عین حال تاکید کرده است که هیچ صلحی بدون عقب‌نشینی کامل روسیه امکان‌پذیر نخواهد بود- شرطی که برای مسکو قابل‌قبول نیست.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در پستی در کانال تلگرامی‌اش در روز دوشنبه گفت: «من واقعا می‌خواهم (پیروزی) در امسال رخ دهد. ما برای رسیدن به این هدف همه چیز- انگیزه، اطمینان، دوستان و دیپلماسی را در اختیار داریم.»

وزارت خارجه چین گفته است که در این بحران تماس‌ها را به همه طرف‌ها از جمله کی‌یف حفظ کرده است و موضعش روشن است.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک کنفرانس خبری در پکن گفت: «اصل موضوع فراخوان برای صلح و ترغیب دیالوگ و تشویق راه‌حل سیاسی برای بحران است.»

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز دوشنبه گفت که طرح چین باید از لحاظ جزئیات تجزیه و تحلیل شود و علائق همه طرف‌ها را مورد نظر قرار دهد، اما در حال مسکو هیچ نشانه‌ای از اینکه راه‌حلی صلح‌آمیز عملی است، نمی‌بیند.

پسکوف گفت: «ما به طرح دوستان چینی‌مان کاملا توجه داریم..اما این روندی بسیار طولانی و فشرده است.»

پیشنهادهای چین در میان حامیان اوکراین در پیمان نظامی ناتو که می‌گویند در تلاش هستند مانع ارسال تسلیحات نظامی چینی برای روسیه شوند، علاقه چندانی را جلب نکرده است.

واشینگتن نیز معتقد است که چین دارد ارائه کمک‌های نظامی به روسیه را بررسی می‌کند و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان گفت اگر چین این اقدام را انجام دهد، تاوان سنگینی را خواهد پرداخت.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هفته پیش با توصیف جنگ اوکراین به عنوان نبردی برای بقای روسیه در مقابل غرب تجاوزکار از «مرزهای جدید» در پیوندها با پکن استقبال کرد و اشاره کرد که شی جین‌پینگ همتای چینی‌اش به زودی از مسکو دیدار خواهد کرد.

کد خبر 745059

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha