وانگ یی، وزیر خارجه چین گفت زمان ثابت خواهد کرد که چین در بحران اوکراین در طرف درست تاریخ ایستاده است و موضعش هماهنگ با خواست‌های اغلب کشورها است.

Wang Yi

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز وانگ بکشنبه بعدازظهر به خبرنگاران گفت: « چین هرگز هیچ فشار یا اجبار خارجی نخواهد پذیرفت و با اتهامات و گمان‌های بی‌پایه بر ضد چین مخالفت می‌کند.»

این اظهارات وانگ پس از هشدارهای جو بایدن به همتای چینی‌اش، شی‌ جین‌پینگ در روز جمعه درباره «عواقب» حمایت‌های مادی چین از حمله روسیه به اوکراین است.

شی در این تماس ویدئویی به بایدن گفت که جنگ در اوکراین باید هر چه زودتر پایان یابد و از کشورهای ناتو خواست با مسکو دیالوگ برقرار کنند. اما او روسیه را مقصر جنگ نشمرد.

وانگ گفت مهمترین پیامی که شی فرستاد این است که چین همیشه نیروی برای حفظ صلح جهانی است.

وانگ گفت: «موضع ما همیشه حفظ صلح و مخالفت با جنگ است» و تاکید کرد که چین داوری‌های مستقل انجام خواهد داد.

او افزود: «موضع چین عینی و منصفانه است و هماهنگ با خواست‌های اغلب کشورها است. زمان ادعای چین در بودن در طرف درست تاریخ را ثابت خواهد کرد.»

لی یوچنگ، معاون وزیر خارجه چین نیز روز شنبه گفت که تحریم‌های اعمال‌شده بوسیله کشورهای غربی بر ضد روسیه به خاطر جنگ در اوکراین به طور فزاینده‌ای «نفرت‌انگیز» شده‌اند.

آمریکا و متحدان اروپایی و آسیایی‌اش تحریم‌های گسترده‌ای را بر روسیه به خاطر حمله‌اش در ۲۴ فوریه به اوکراین که آن را جنگی تهاجمی بوسیله ولادیمیر پوتین می‌نامند، اعمال کرده‌اند. پوتین می‌گوید یک «عملیات ویژه» را برای غیرنظامی کردن و «نازی‌زدایی» از اوکراین آغاز کرده است.

گرچه پکن می‌گوید تمامیت ارضی اوکراین را به رسمیت می‌شناسد، اما بارها تکرار کرده است که روسیه نگرانی‌های مشروع امنیتی دارد که باید به آنها پرداخته شود و راه‌حلی دیپلماتیک را برای این منازعه ترغیب می‌کند.

کد خبر 665485

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    0 0
    زنده باد چین