یکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰
۱ نفر

در ابتدای دهه ۲۰ میدانی در شرق تهران ساخته و نام «فوزیه» همسر اول محمدرضا شاه بر آن گذاشته شد. هیچ اطلاع دقیقی از طراح و معمار این میدان در دست نیست اما میدان به زیبایی طراحی شده بود و با آبنمایی در میانه که دور تا دورش با حوض و فواره و چمن آراسته بود، چشمنوازی می‌کرد.

میدان امام حسین

به گزارش همشهری آنلاین،  یک دهه بعد از ساخت میدان فوزیه، ۴ مجسمه اسب نیز در میانه میدان قرار گرفت و به محلی برای بازی بچه‌ها و عکس یادگاری گرفتن تهرانی‌ها تبدیل شد. این اسب‌ها آنقدر برای تهرانی‌ها به‌ویژه شرق‌نشینان تازگی داشت که تا مدت‌ها به این میدان، میدان چهاراسب می‌گفتند.  

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

درست در همان سال‌ها که میدان فوزیه با سینماهای اطرافش به تفرجگاهی برای ساکنان شرق پایتخت تبدیل شده بود و تهرانی‌ها را به این تکه از شهر می‌کشاند، فوزیه، دختر شاهزاده مصری، از شاه پهلوی جدا شد و به همین دلیل خیلی زود نام میدان به نام دختر شاه و فوزیه، «شهناز» درآمد.

در اواخر دهه ۴۰ که مسجد امام حسین(ع) در ضلع شمال غربی و بیمارستان جرجانی در ضلع شرقی میدان شهناز ساخته شد، به یکباره شمار مراجعه‌کنندگان به این تکه از شهر افزایش یافت و فضای میدان برای‌ تردد وسایل نقلیه کافی نبود. به همین دلیل مجسمه اسب‌ها از میدان برداشته شده و طرح ساخت زیرگذر در این میدان به اجرا درآمد. چند سال بعد هم انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و میدانی که تازه نامش شهناز شده بود، به نام «امام حسین(ع)» تغییر نام داد.



 

کد خبر 744444

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha